nillenn
Medlem
Nackdelen med M3 är att den inte har inbyggd sökare, och att inte ha sökare är inte att rekommendera. Till att börja med blir sökarbilden svårare att se i soljus och man kan inte ta stöd mot huvudet med kameran för att öka stabiliteten när man håller kameran och därmed minska risken för skakningsoskärpa. Man kan visserligen köpa till en lös EVF sökare som monteras i tillbehörsskon, men det ökar priset på kameran med mer än 2000 kr, och gör kameran ungefär lika klumpig som en DSLR. Dessutom gör den att tillbehörskon blir upptagen när den används.
Jag håller mångt och mycket med om det du skriver. Dock när jag själv använder externblixt så brukar jag alltid använda skärmen som sökare. För upplättningsblixt i solljus duger inbyggda blixten bra tycker jag och då kan sökaren sitta på. Bättre upplösning i denna externa EVF än mångas inbyggda EVF (t ex A6000 som nämns i tråden).
Gillar egentligen inte att göra reklam för olika ÅF, men för att ge ett exempel: EOS M3 18-55 inkl viewfinder och Adaptern för endast 6790 kr just nu hos CyberPhoto. Oerhört mycket för pengarna (sedan får man genom Canon även med produkter värde 2700 kr i deras sommarkampanj) tycker jag.