Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 75-300 usm is

Produkter
(logga in för att koppla)

p.karlsson

Medlem
Jag är nyfiken på canons 75-300 usm med bildstabilisator (IS).
Vet någon hur den fungerar i praktiken - är objektivet så bra som det låter ?
Hur är den optiska kvalitén ? Jag har nu en canon 100-300 usm och är inte helt nöjd med skärpan och vinjetteringen vid 300 mm.
Är det kanske bättre att lägga pengarna på ett ljusstarkare objektiv istället ?

MVH
Patrik

Är nöjd ägare av objektivet.
Man har mer glädje av objektivet om man är för lat för att släpa med stativ och brukar att fotografera frihand. Tidningen FOTO testade objektivet och var imponerade och skrev att de kunde sänka sig ett bländarsteg. Och visst märker man stor skillnad när man sätter på stabilisatorn.
Men visst är det kanske bättre att satsa på ett objektiv med bättre ljusstyrka, men då skjuter ju oxå priserna i höjden...
Det är absolut inte det objektiv jag använder mest, men då jag använt det har jag nästan alltid varit nöjd med resultatet. Kanske att det brister lite i 300mm läget i både skärpa och vinjettering. Man iaf blir lika imopnerad varje gång av att man lyckats ta bilder med förhållnadevis rätt långa tider...
Tycker du ska marknadsundersöka lite och se vad du kan få för samma pris.

/axl

jag har ett 75-300 usm is, det fungerar bra men man uppnår inte den där kanon skärpan på full bländaröppning brukar köra med 8-11.
min erfarenhet är att IS sänker med två steg.
Dessutom är IS användbart när man använder stativ
speciellt om man har ett lite mer instabilt stativ. Jag har iallafall inget jättestabilt (och tungt stativ)

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar