Annons

Canon 70 - 200 ?????

Produkter
(logga in för att koppla)

VicLind

Avslutat medlemskap
Hej.. Har tänkt köra någon av följande objektiv till min 30 D samt till den snart inköpta nya 50 D. Alternativ 1 är Canon EF 70-200/4,0 L IS USM och de andra alternativet är Canon EF 70-200/2,8 L USM. Prismässigt ligger de ju väldigt lika. Vilken skall jag välja. Vilken hade ni valt. Har en 2 ggr koverter så med tanke på det borde ja kanske välja 2,8 an. Fast is på 4,0 är ju bra plus att den är mindre. Men vill gärna ha synpunkter på dessa 2.

Nu har jag inte läst de gamla forumtrådarna...

men
* tänk på att 2.8 väger en del och 4:an lite mindre. Det gör stor skillnad om man gillar att släpa på den eller inte.
* i en del tester (www.eflens.com) anser man att 4L IS är skarpare, men supertoppskärpa är inte allt.
* IS är trevligt, riktigt trevligt och det är inte alltid som man vill fota med 2.8, en "normalbländare" på 5.6-8 en vacker dag med slutartid runt 1/40 fungerar fint med IS om det inte är rörelse i bilden.
* kostnad för filter...

Jag är lite biased eftersom jag själv har 4L IS, men visst 2.8L är nice. :)

Skillnaden i skärpa är så liten att det ska till bra tur för att någon ska märka den. Båda är utmärkta objektiv.

Skillnaden i vikt är ungefär två gånger. Du kan alltså sätta två f/4 objektiv på kameran (hur det nu skulle gå till) utan att det blir tyngre än ett f/2,8.

För den onödigt rike finns dessutom EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, så det behöver inte kompromissas. Själv har jag f/4L IS, på grund av den mer sansade vikten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar