Annons

Canon 70-200/4 L till en EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

Louise R

Medlem
Hej,

Jag är sugen på ett nytt objektiv då kameran legat undangömd ett längre tag och jag har lust att förnya mig. Har inte tänkt att köpa ny kamera på ett tag men jag måste absolut ha ett nytt objektiv. Funderar på att köpa ett Canon 70-200 4L som jag hittat begagnat, det är inte så jättedyrt men jag har ingen lust att köpa något som inte kommer fungera väl ihop med huset.

Jag tror att jag testat ett innan med samma kamera, dock inne på arenan i Globen på högsta isot och det var ju inte så lyckat, men det har kanske mest med själva kameran att göra och jag är övertygad om att bilderna blir bättre i vettigt ljus.

Vad tror ni? Hur skulle ni göra, tips mottages tacksamt!

Louise
 
Hej,

Jag är sugen på ett nytt objektiv då kameran legat undangömd ett längre tag och jag har lust att förnya mig. Har inte tänkt att köpa ny kamera på ett tag men jag måste absolut ha ett nytt objektiv. Funderar på att köpa ett Canon 70-200 4L som jag hittat begagnat, det är inte så jättedyrt men jag har ingen lust att köpa något som inte kommer fungera väl ihop med huset.

Jag tror att jag testat ett innan med samma kamera, dock inne på arenan i Globen på högsta isot och det var ju inte så lyckat, men det har kanske mest med själva kameran att göra och jag är övertygad om att bilderna blir bättre i vettigt ljus.

Vad tror ni? Hur skulle ni göra, tips mottages tacksamt!

Louise

Testa objektivet så gott det går i första hand.. För övrigt kan jag inte se varför optiken och kamerahuset inte skulle fungera bra ihop. 450D är bra prestandamässigt och likaså objektivet, sen hur det känns ihop rent fysiskt (balans osv) är upp till var och en vad man trivs med, jag kör dock tyngre objektiv på liknande hus och tycker inte det är något större problem i de flesta situationer.

Jag tror det kommer bli en lyckad kombination!
 
Tack för era svar, det var ju roligt att höra att jag inte behöver byta upp mig på kamerafronten i alla fall! Kanske kan jag köpa ett batterigrepp till för att få lite mer tyngd i kameran (och så slipper den se så fjuttig ut.. )

Ska se om säljaren svarar någon gång, han bor relativt nära mig så jag kan ju prova det som tur är. Säljaren hade bara knäppt cirka hundra bilder med detta objektiv och skulle byta upp sig till ett med IS, är rädd att det betyder att även jag kommer att tröttna på det.

Har ni koll på hur det fungerar med värdeminskning på objektiv, om jag kan köpa och sedan sälja det om ett tag för att byta upp mig utan att förlora på det eller om jag ska lägga till tretusen och få ett med IS på en gång... Han ska ha 4500 för objektivet.
 
Kanske lite dyrt med tanke på att det kostar 5 785:- att köpa nytt på Japan Photo och andra butiker, både på nätet och fysiskt. Om normen för begagnat är 70% av nypris som det brukar hävdas bör det kosta 4 000:-, inte mer. Men det är klart att om motljusskydd och filter ingår kanske priset är rätt.

Om du behöver IS beror på vad du ska använda objektivet till. Plåtar du rörliga motiv har du ingen nytta av IS. Plåtar du stillastående motiv handhållet är IS bra. Men ett stativ ännu bättre.

Objektivet är väldigt bra, ett av de bästa telen som existerar, superskarpt i alla lägen, och passar utmärkt till din kamera. Att tänka på är att det är ganska ljussvagt och det kan bli knepigt i dåligt ljus eftersom man inte kan skrämma upp en 450D i alltför höga ISO-tal utan att det blir brus. Å andra sidan finns inte många, om ens något, ljusstarkare tele för anständiga pengar. För ett EF 70-200/2,8L får du betala dubbla priset.
 
Tack för era svar, det var ju roligt att höra att jag inte behöver byta upp mig på kamerafronten i alla fall! Kanske kan jag köpa ett batterigrepp till för att få lite mer tyngd i kameran (och så slipper den se så fjuttig ut.. )

Ska se om säljaren svarar någon gång, han bor relativt nära mig så jag kan ju prova det som tur är. Säljaren hade bara knäppt cirka hundra bilder med detta objektiv och skulle byta upp sig till ett med IS, är rädd att det betyder att även jag kommer att tröttna på det.

Har ni koll på hur det fungerar med värdeminskning på objektiv, om jag kan köpa och sedan sälja det om ett tag för att byta upp mig utan att förlora på det eller om jag ska lägga till tretusen och få ett med IS på en gång... Han ska ha 4500 för objektivet.

4000-4200 är väl annars vad man brukar betala för detta objektiv, men visst någon hundralapp till om det är verkligen i riktigt nyskick. Inte kommer du att tröttna på det! Det är ett utmärkt objektiv som presterar väldigt bra. Det är skarpt fullt öppet och utomhus så är inte f/4 så ljussvagt ändå - det passar ofta rätt bra.
 
mapem sa:
Men det är klart att om motljusskydd och filter ingår kanske priset är rätt.


I det här fallet borde snarare en eventuell brist på motljusskydd innebära en sänkning av priset eftersom (väl?) Canons svindyra original ingår i nypriset. :)

Ja visst ja, det stämmer, för just denna glugg medföljer det, ovanligt nog för Canon. I så fall absolut inte mer än 4 000:-, särskilt om det är kompispris...
 
Tack för era svar, det var ju roligt att höra att jag inte behöver byta upp mig på kamerafronten i alla fall! Kanske kan jag köpa ett batterigrepp till för att få lite mer tyngd i kameran (och så slipper den se så fjuttig ut.. )

Ska se om säljaren svarar någon gång, han bor relativt nära mig så jag kan ju prova det som tur är. Säljaren hade bara knäppt cirka hundra bilder med detta objektiv och skulle byta upp sig till ett med IS, är rädd att det betyder att även jag kommer att tröttna på det.

Har ni koll på hur det fungerar med värdeminskning på objektiv, om jag kan köpa och sedan sälja det om ett tag för att byta upp mig utan att förlora på det eller om jag ska lägga till tretusen och få ett med IS på en gång... Han ska ha 4500 för objektivet.

Jag tror att du kommer bli mer än nöjd med objektivet.. Det är ett väldigt prisvärt tele för 4000-4500:-

Batterigrepp är väldigt bekvämt tycker jag personligen, och det går att få tag i tredjeparts för några hundringar om man vill prova på.

Ang. värdeminskningen så är den enligt mig förvånansvärt liten på beg. optik. jag skulle tro att om du köper för 4000:- idag så har det inte tappat många tior innan nyår om det skulle bege sig. Givetvis förutsatt att skicket är ungefär detsamma.

Som sagt, prisvärt då f/2.8 versionen är såpass mycket dyrare och med tanke på den knappa värdeminskningen ett riktigt kap enligt mig.
 
Nu har jag bestämt mig, jag köper objektivet! Dock vet jag inte om jag köper det här objektivet....

Jag har för mig att det är garanti på saker i två år från datumet man köper varan, jag frågade säljaren om han hade kvitto och om det var garanti kvar. Han sa att han inte hittade kvittot men att objektivet var köpt i någon av de tolv butiker han brukar handla ifrån och att garantin precis gått ut, men eftersom att jag bor så nära kan jag ju själv kolla om det fungerar. Jag tycker att det låter lite lustigt att först och främst inte spara eller hitta kvittot på ett så pass dyrt inköp och att sen inte komma ihåg vilken butik man har köpt objektivet i.

Lägger jag till typ 1300 kronor så får jag ju ett helt nytt objektiv med kvitto och garanti, better safe than sorry tror jag. Speciellt eftersom att det uttryckligen står i annonsen att priset inte är prutbart. Jag vill ju inte köpa eventuellt stöldgods.

Ett batterigrepp är beställt från eBay, 330 kronor inklusive två batterier. Billigt! Det fungerar säkert utmärkt, gör det inte det så är det ju inte hela världen.
 
Nu är prislappen nere under 5000 igen, denna gång hos Cyberphoto - bara att slå till.
 
Tack så sjukt mycket för tipset! Jag slog till, något fattigare men det känns som att jag gjorde en sjukt bra affär'!

Det tror jag nog att du gjorde, åtminstone för att vara en affär i fotosammanhang - mycket mer objektiv per krona än så blir det kanske inte. Själv gjorde jag en liknande affär förra året när 70-200 f/4 med IS såldes för 8990. Jag hade velat länge om jag skulle köpa 10000 kr-objektivet eller inte och när det plötsligt dök en tusenlapp var jag ett lätt byte. Jag är helnöjd och jag är säker på att du kommer att bli det också.

Förresten, nu har du en riktigt lång helg framför dig. Du kommer att längta efter måndagen på ett sätt som man sällan gör - jag är riktigt avundsjuk på känslan av förväntan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.