Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)
Gjorde ett ovetenskapligt test med mitt SanDisk Extreme 45MB/s 64GB (runt 700:).
Seriebildstagning innan hastigheten går ner pga att kortet inte hinner svälja datat:
jpg + raw: 7 bilder
raw: 13 bilder

Så, kör du bildserier i större följd en ovan (eller vill kunna föra över bilder snabbare till datorn) köp ett snabbare kort, annars duger 45MB/s gott.

Tog för övrigt bilder på stjärnhimlen på fri hand igår. 6D + 35/2 IS 1/3s och iso 10.000.
Visst, en del brus, men att över huvudtaget få en skarp bild med synliga stjärnor på fri hand... Rätt coolt faktiskt.
 
Och här bilden. 6D + 35/2IS f2 1/3s iso 10.000 fri hand.
 

Bilagor

  • stjärnor.jpg
    stjärnor.jpg
    38.9 KB · Visningar: 1,300
Gjorde ett ovetenskapligt test med mitt SanDisk Extreme 45MB/s 64GB (runt 700:).
Seriebildstagning innan hastigheten går ner pga att kortet inte hinner svälja datat:
jpg + raw: 7 bilder
raw: 13 bilder

Så, kör du bildserier i större följd en ovan (eller vill kunna föra över bilder snabbare till datorn) köp ett snabbare kort, annars duger 45MB/s gott.

Tog för övrigt bilder på stjärnhimlen på fri hand igår. 6D + 35/2 IS 1/3s och iso 10.000.
Visst, en del brus, men att över huvudtaget få en skarp bild med synliga stjärnor på fri hand... Rätt coolt faktiskt.
Håller med dig, rätt coolt faktiskt!

Vad gäller SD-kort kan jag tänka mig att den största skillnaden mellan Extreme (45MB/s) och Extreme Pro (95MB/s) märks i överföringen till datorn. Ev .också då kameran ska rensa bufferten(?).

Är du nöjd med din 35/2 IS förresten?
 
Håller med dig, rätt coolt faktiskt!

Vad gäller SD-kort kan jag tänka mig att den största skillnaden mellan Extreme (45MB/s) och Extreme Pro (95MB/s) märks i överföringen till datorn. Ev .också då kameran ska rensa bufferten(?).

Är du nöjd med din 35/2 IS förresten?

Ja, fotar du sport och kör både raw+jpg så skulle jag nog valt ett snabbare kort.

35/2 IS äälskar jag. Har haft 35/1.4L som naturligtvis ger kortare skärpedjup och är L, men 35/2 IS tillsammans med 6D ger en liten, lätt, smidig och extremt bra mörkerkamera, 6Ds möjlighet att sätta fokus på mittpunkten vid mörker är sanslöst bra, objektivet är gediget, ger fina färger, bra IS och f2 är ändå rätt ok.

Enda jag saknar just nu är motljusskyddet som ännu inte dykt upp i butikerna.
 
Gjorde ett ovetenskapligt test med mitt SanDisk Extreme 45MB/s 64GB (runt 700:).
Seriebildstagning innan hastigheten går ner pga att kortet inte hinner svälja datat:
jpg + raw: 7 bilder
raw: 13 bilder

Så, kör du bildserier i större följd en ovan (eller vill kunna föra över bilder snabbare till datorn) köp ett snabbare kort, annars duger 45MB/s gott.

Tog för övrigt bilder på stjärnhimlen på fri hand igår. 6D + 35/2 IS 1/3s och iso 10.000.
Visst, en del brus, men att över huvudtaget få en skarp bild med synliga stjärnor på fri hand... Rätt coolt faktiskt.
Bufferten ligger på 14 raw vid ISO 100. 8 raw vid H2 (ISO 102400)
Vad som förvånar mig är att bufferten vid M-Raw på ISO 100 är 8.
 
Fotade fotboll igår för första gången med Canon 6D och det var inte första gången jag testade 6D inom sport. Har även testat den till slalom, backhopp och det har fungerat väldigt bra att jag funderar på att sälja min 7D för att köpa en 6D till. Tack vare bättre AF system så hänger 6D med utan problem inom sport jämför med 5D Mark II tycker jag, då jag hade haft 5D Mark II tidigare och det gick inget vidare med den inom sport.

Bilder från fotbollmatchen hittar du här:
www.msun.se/jobb/osk2mars13/index.html

Det blir mer fotboll för mig under våren och då kommer jag att experimentera mer med 6D. Kommer även att testa WiFi vid målet så jag kan ta bilder med min mobil när spelare är nära målet.
 
Fotade fotboll igår för första gången med Canon 6D och det var inte första gången jag testade 6D inom sport. Har även testat den till slalom, backhopp och det har fungerat väldigt bra att jag funderar på att sälja min 7D för att köpa en 6D till. Tack vare bättre AF system så hänger 6D med utan problem inom sport jämför med 5D Mark II tycker jag, då jag hade haft 5D Mark II tidigare och det gick inget vidare med den inom sport.

Bilder från fotbollmatchen hittar du här:
www.msun.se/jobb/osk2mars13/index.html

Det blir mer fotboll för mig under våren och då kommer jag att experimentera mer med 6D. Kommer även att testa WiFi vid målet så jag kan ta bilder med min mobil när spelare är nära målet.

Ingen bild på Peter Samuelsson ( Degerforsare ) nej skämt o sido. finns det någon form av tröghetsinställning av autofokusen i 6D så att den lättare håller sig kvar vid motivet och inte hugger på allt som kommer i vägen.

//Bengt.
 
Sålde min 60d + 17-55 för 10000 igår. Kommer sakna det objektivet :)
Idag köpte jag en 6d för 16500.
Batteriet laddas, spännande.
 
Ingen bild på Peter Samuelsson ( Degerforsare ) nej skämt o sido. finns det någon form av tröghetsinställning av autofokusen i 6D så att den lättare håller sig kvar vid motivet och inte hugger på allt som kommer i vägen.

//Bengt.

Körde standard här men bra fråga där måste kolla upp det.

Är fortfarande mer än nöjd med 6d. Rykte finns att 6D ska få stöd för autofokus vid f/8 med konverter till sommaren. Håller tummarna och då blir 6d ännu bättre kamera!
 
Du har det som kallas "tumfokus", du sätter fokus till en annan knapp än avtryckaren. Då kan du trycka in knappen, få fokus, släppa och sen hålls fokus när du tar bilden/bilderna. Har du följande fokus håller du knappen inne, när någon ställer sig framför kameran så släpper du knappen vilket låser fokus. Då har du kvar fokus när sikten är fri och kan åter aktivera följande fokus genom att hålla in knappen igen.
 
Körde standard här men bra fråga där måste kolla upp det.

Är fortfarande mer än nöjd med 6d. Rykte finns att 6D ska få stöd för autofokus vid f/8 med konverter till sommaren. Håller tummarna och då blir 6d ännu bättre kamera!

Med en otejpad Kenko 1.4x TC TelePlus 300 Pro DGX skulle jag tro att du får det redan idag vid f/8. Kör den TCn på min 5DIII och det fungerar utmärkt tillsammans med t.ex EF 100-400 f/4.5-5.6L IS vid 400 mm och bl. 8. Alla data rapporteras dessutom helt korrekt i exif.
 
Med en otejpad Kenko 1.4x TC TelePlus 300 Pro DGX skulle jag tro att du får det redan idag vid f/8. Kör den TCn på min 5DIII och det fungerar utmärkt tillsammans med t.ex EF 100-400 f/4.5-5.6L IS vid 400 mm och bl. 8. Alla data rapporteras dessutom helt korrekt i exif.

Intressant! Är kvalitet bra med den konverter? Behöver man inte ens göra något med den för att af vid f/8 ska funka?
 
Intressant! Är kvalitet bra med den konverter? Behöver man inte ens göra något med den för att af vid f/8 ska funka?

Nä, det funkar utan några åtgärder. Bara att montera och köra. Snabb AF oxå. Lite kontrastförlust blir det men du får ju fler pixlar på motivet och då är det lättare att få tillbaka skärpan mm. Hur som helst så ska du prova en innan ev köp.
 
Sålde min 60d + 17-55 för 10000 igår. Kommer sakna det objektivet :)
Idag köpte jag en 6d för 16500.
Batteriet laddas, spännande.

Har nu använt kameran drygt en vecka. Är förvånad över hur mycket bättre bildkvaliteten är jämfört med min 60d.
Mycket positivt överraskad. Underbar i handen. Detta är en perfekt kamera. (för mig)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.