jlun
Medlem
Inte så självklart som man kunde tro! http://www.christography.com/blog/full-frame-vs-micro-43-revisited-with-pro-olympus-lens
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte så självklart som man kunde tro! http://www.christography.com/blog/full-frame-vs-micro-43-revisited-with-pro-olympus-lens
Det han har testat är inte inte Eos 6D vs OM E-M10 utan han har jämfört skärpan hos två normalzoomar, Canon EF 17-40 mm f/4 vs Olympus 12-40 mm f/2,8. Kamerorna spelar en mycket underordnad roll i det här.
Sedan har han fotat den ena med pol-filter vilket hjälper en hel del för att ge en snärtigare kontrast och ta bort en del blänk vilket faktiskt påverkar den upplevda skärpan.
Med det sagt ger Olympus-zoomen bra skärpa och imponerar i synnerhet med sin fina kantskärpa. Men vad detta hade med kamerorna i rubriken att göra förstår jag faktiskt inte
Att valet av system inte gör så stor skillnad som de flesta verkar tro. Tror fler skulle göra som jag gjort och dumpa sina klumpiga dslr om de förstod vad man kan få ur en m43 kamera
Så skärpan hos normalzoomar är det man skall värdera system efter?
Jag håller helt med om att vi ofta lägger onödigt mycket energi på att välja system efter faktorer som kanske inte ens spelar roll för oss. Men jag vill nog också hävda att om man nu ändå skall göra det valet så handlar det om betydligt fler faktorer än skärpan hos ett par normalzoomar
Just den canonzoomen hör till en av deras bättre även om den inte är superskarp. Jag tror det är många som fotar med 6D och EF17-40L samtidigt som de tror att det är ett stort steg ner till en liten billig m43 kamera. Har själv varit Canon trogen sedan 80 talet och ramlade av en tillfällighet över en olympus epl5 med ett par kit objektiv. Det blev en vändpunkt som fick mig att snabbt byta system inte minst för mängden av skarpa små och relativt billiga objektiv. För mig har bytet gett förvånansvärt många faktorer till det bättre eller lika bra. Trodde ärligt att en 6D med den zoomen faktiskt skulle vara bättre inte på grund av objektiven utan för att en så pass modern fullformatare skulle ha större betydelse jämfört med den lilla 43 sensorn. Nog om det ska inte lägga mer energi i forumet nu, finns fler pinnar att slänga i brasan med jämförande tester som förvånar tex Nikon D4 mot OMD EM 1 vid sportfoto
Just den canonzoomen hör till en av deras bättre även om den inte är superskarp. Jag tror det är många som fotar med 6D och EF17-40L samtidigt som de tror att det är ett stort steg ner till en liten billig m43 kamera.
Har själv varit Canon trogen sedan 80 talet och ramlade av en tillfällighet över en olympus epl5 med ett par kit objektiv. Det blev en vändpunkt som fick mig att snabbt byta system inte minst för mängden av skarpa små och relativt billiga objektiv. För mig har bytet gett förvånansvärt många faktorer till det bättre eller lika bra.
Trodde ärligt att en 6D med den zoomen faktiskt skulle vara bättre inte på grund av objektiven utan för att en så pass modern fullformatare skulle ha större betydelse jämfört med den lilla 43 sensorn.
Nog om det ska inte lägga mer energi i forumet nu, finns fler pinnar att slänga i brasan med jämförande tester som förvånar tex Nikon D4 mot OMD EM 1 vid sportfoto
/.../ Det framgår inte heller huruvida canonzoomen är rätt fokuskalibrerad.
Och just den lilla detaljen är ju egentligen rätt avslöjande, eller?
Jag har aldrig riktigt förstått varför objektiv måste kalibreras.
Det han har testat är inte inte Eos 6D vs OM E-M10 utan han har jämfört skärpan hos två normalzoomar, Canon EF 17-40 mm f/4 vs Olympus 12-40 mm f/2,8. Kamerorna spelar en mycket underordnad roll i det här.
Sedan har han fotat den ena med pol-filter vilket hjälper en hel del för att ge en snärtigare kontrast och ta bort en del blänk vilket faktiskt påverkar den upplevda skärpan.
Med det sagt ger Olympus-zoomen bra skärpa och imponerar i synnerhet med sin fina kantskärpa. Men vad detta hade med kamerorna i rubriken att göra förstår jag faktiskt inte
Jag har lärt mig att inte tro på allt jag läser o ser på internet. Den här killen kanske jobbar åt Olympus eller avskyr Canon. Jag äger själv en 6D och skärpan blir alltid bättre än sådär vill jag lova....
Att valet av system inte gör så stor skillnad som de flesta verkar tro. Tror fler skulle göra som jag gjort och dumpa sina klumpiga dslr om de förstod vad man kan få ur en m43 kamera