Annons

Canon 6d eller canon mark 5d iii

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det är ett extramoment. Två tryck med tummen på joypadden är snabbare än den tid det tar att trycka på fokuspunktväljaren uppe till höger och sedan SET. Men som sagt, Magic lantern löste Canons uppgift smärtfritt, så nu trycker jag bara på SET en enda gång.

Jo, men det tar nog inte ens en halv sekund att först trycka på fokuspunktväljaren och sedan SET. Har man mer bråttom än så så har jag svårt att tänka mig att man kan vara fullt nöjd med 6D:ns autofokus. Och då kanske man borde ha valt 5D mk3 från allra första början..eller!?

Jo, men det tar nog inte ens en halv sekund att först trycka på fokuspunktväljaren och sedan SET. Har man mer bråttom än så så har jag svårt att tänka mig att man kan vara nöjd med 6D:ns AF-prestation heller. Och då kanske man borde ha valt 5D mk3 från allra första början..eller!?
Bevisligen ett störningsmoment, i och med önskan till Canon i en firmwareuppdatering, och nu i och med uppdateringen i Magic lantern.

Bevisligen ett störningsmoment, i och med önskan till Canon i en firmwareuppdatering, och nu i och med uppdateringen i Magic lantern.
Jo, allt som kan förbättras är förstås bra. Blev bara lite förvånad att man skaffar en 6D och sedan irriterar sig på det lilla extramomentet och den bråkdelen av en sekund det tar att först trycka på fokuspunktväljaren och sedan på SET. Uppenbarligen har man då väldigt höga krav på snabbhet och borde kanske redan från början i så fall valt ett hus där snabbhet är prio 1, tex MK3:an.

Bah, du är så bra Staffan! Du är i var enda tråd och styr upp! Jag håller även med dig fullt ut. Men om man ska dra det ännu längre så kan man säga så här:

Skillnaderna mellan 6D och 5D III är så pass små att om man verkligen, verkligen, verkligen måste ha det där extra hos 5D så känns det som att det är mer läge att titta på 1DX.....

Åh, tack :)

Jag håller i stort med där, att steget efter 6D egentligen är 1DX, eller om man tycker den är för dyr en beg. 1DIV.

Om jag hade haft pengar och uppgradera min 6D (eller komplettera) skulle jag absolut köpa en 1DX eller 1DIV istället för 5DIII.

Sen är ju visserligen prisglappen mindre idag mellan 6D/5D, där 6D såldes för 18" och 5DIII för 32" när dom kom ut (14" i diff). Nu ligger dom väl på 26" vs 16", diff på 10"

MEN, just i helgen säljer Cyberphoto 5DIII för 23400:-, så där är det nog nästan värt att köra på 5DIII före 6D...

Har man is i magen brukar ju 6D ibland säljas rätt billigt med något objektiv/batterigrepp/blixt, tex i december då Cyber sålde den för 19" inkl. 24-105/4 eller i somras då den såldes för 15" inkl Speedlight 430EX (värd drygt 2").

Jo, allt som kan förbättras är förstås bra. Blev bara lite förvånad att man skaffar en 6D och sedan irriterar sig på det lilla extramomentet och den bråkdelen av en sekund det tar att först trycka på fokuspunktväljaren och sedan på SET. Uppenbarligen har man då väldigt höga krav på snabbhet och borde kanske redan från början i så fall valt ett hus där snabbhet är prio 1, tex MK3:an.
Du tycker inte själv att det är idiotiskt med två moment, som skulle kunna bli ett?

Skillnaden i pris på min 6D och en 5DIII var förra året 20000 kr.

Du tycker inte själv att det är idiotiskt med två moment, som skulle kunna bli ett?

Skillnaden i pris på min 6D och en 5DIII var förra året 20000 kr.

Jo, och jag tycker även det är idiotiskt med "enbart" 98% sökare, bara en korslagd fokuspunkt, endast 19 fokuspunkter totalt, ett enda kortfack etc. Kan inte Canon fixa till det också samtidigt som de fixar till sådana saker som en bättre programmerbar SET-knapp!? Det finns ju en anledning till att det är prisskillnad mellan 6D och 5D mk3!

Canon 6D är INTE sämre byggd en 5D MKIII, jag var förbi MM å jämförde båda husen samtidigt. Canon 5D MKIII är lite större å klumpigare + att den har mer knappar för "prylnissarna", det är exakt samma känsla i knappar och rattar. Att bildkvaliteten skulle vara bättre i 5D MK III är en ren inbillning, däremot så ÄR den snabbare + att den har en vassare autofokus för dom som har bråttom och fotar saker som har brådis...........................

Jo, och jag tycker även det är idiotiskt med "enbart" 98% sökare, bara en korslagd fokuspunkt, endast 19 fokuspunkter totalt, ett enda kortfack etc. Kan inte Canon fixa till det också samtidigt som de fixar till sådana saker som en bättre programmerbar SET-knapp!? Det finns ju en anledning till att det är prisskillnad mellan 6D och 5D mk3!
Tur att magic lantern finns då, inte sant? Kameran blir precis så som den skulle varit från början.
Canon 6D är INTE sämre byggd en 5D MKIII, jag var förbi MM å jämförde båda husen samtidigt. Canon 5D MKIII är lite större å klumpigare + att den har mer knappar för "prylnissarna", det är exakt samma känsla i knappar och rattar. Att bildkvaliteten skulle vara bättre i 5D MK III är en ren inbillning, däremot så ÄR den snabbare + att den har en vassare autofokus för dom som har bråttom och fotar saker som har brådis...........................

Nej, sämre byggd har nog ingen påstått den vara. Överdelen är i plast, men det gör att GPS:en fungerar och även lättare rent viktmässigt. Tappar man en systemkamera är det ju oftast bajonettfästet som tar stryk. Vädertätsmässigt har jag inte testat den fullt ut. 7D fick spel för litet hällregn, så jag litar inte på Canons "vädertätning".

Någon som äger en 6D som kan svara på en fråga åt mig?

Går det att välja de expanderade isolägena (L, H1, H2 osv) i "auto iso-range" ?
Dvs om kameran slår i slutartidstaket på 1/4000s så kan den hoppa ner till iso50/L och ändå fixa en bild som blir exponerad korret?

Någon som äger en 6D som kan svara på en fråga åt mig?

Går det att välja de expanderade isolägena (L, H1, H2 osv) i "auto iso-range" ?
Dvs om kameran slår i slutartidstaket på 1/4000s så kan den hoppa ner till iso50/L och ändå fixa en bild som blir exponerad korret?

Nej, inte på min åtminstone (firmware 1.1.3), minsta möjliga i Auto-ISO är 100 och högsta är 25600.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar