Annons

Canon 6d eller canon mark 5d iii

Produkter
(logga in för att koppla)
DxO och andra internationella sajter stödjer i alla fall mina syn på att 6D är ett uns bättre.

Säkert sant så länge man bara vill pixelpeepa och inte fotografera. Men ska man t ex ta bilder som kräver att man sätter af någon annanstans än mitt i bilden så är 5D helt klart att föredra.

Jag har haft båda. Började med 5D MK3 och köpte sedan 6D.
Skillnad i bildkvalité? Inget som jag sett - finns säkert där om man vet exakt vad man söker.
Skillnad i video? Japp, klar fördel till 5D - särskilt moiré-biten är grisig på 6Dn.

5Dn är stort och tung medans 6Dn inte känns lika betungande att ta med. Ibland saknar jag 5Dn - dock bara p.g.a. AF.

Jag stod inför samma val som dig för bara ett halvår sedan!

Det blev en 6D i slutändan. Har aldrig stött på något hinder varelse med autofokusen eller något annat. Om du är som jag som fotar som hobby, alltså lite landskap, vänner porträtt osv så är 6Dn perfekt! Känns jobbigt att slänga 10 000 extra på något jag vill ha, men verkligen inte behöver!

Stort plus till att den är lätt också, samt skönare grepp än 5Dn!

Mvh

Säkert inte.:)

Och det är som är min poäng, vi kan scanna av hela världen där den ena halvan svarar 5D och den andra 6D. Alltså får man våga själv och ta risken, jag skulle fortfarande gå på MKiii därför att det är mitt val, sedan kan 6D vara en kanonkamera...:)

Jag tror det råder konsensus om att skillnaderna är mycket små. Det innebär att man valet mellan kamerorna bör handla om andra saker.

Har haft 5DIII och har idag 6D.

Tycker bildkvalitén var väldigt lika.
Om jag sätter + på dom olika skulle det vara:

6D
- Bättre känslighet vid riktigt mörka miljöer på AF-mittpunkten
- Lite lättare och mindre än 5DIII
- Inbyggd WiFi (använder jag förvånandsvärt ofta)

5DIII
- Bättre AF på övriga punkter (vid Hockey och 6D är bara mittpunkten användbar)
- Klart bättre videokvalité än 6D (6D har rätt mycket och irriterande moiré)
- Två minneskortsplatser, bra säkerhet när bilder inte får försvinna pga trasigt minneskort
- Fler b/s (6 mot 4,5 är inte så mycket, men tycker ändå det gör skillnad vid sport)
- Känns mer gedigen
- Bättre reglage

Så jag tycker att 5DIII är bättre, men inte så mycket bättre som prisskillnaden indikerar, 6D alltså mer prisvärd.

Sen ska man inte underskatta hur man själv tycker kameran känns i handen, så åk till butik och testa.

Har haft 5DIII och har idag 6D.

Tycker bildkvalitén var väldigt lika.
Om jag sätter + på dom olika skulle det vara:

6D
- Bättre känslighet vid riktigt mörka miljöer på AF-mittpunkten
- Lite lättare och mindre än 5DIII
- Inbyggd WiFi (använder jag förvånandsvärt ofta)

5DIII
- Bättre AF på övriga punkter (vid Hockey och 6D är bara mittpunkten användbar)
- Klart bättre videokvalité än 6D (6D har rätt mycket och irriterande moiré)
- Två minneskortsplatser, bra säkerhet när bilder inte får försvinna pga trasigt minneskort
- Fler b/s (6 mot 4,5 är inte så mycket, men tycker ändå det gör skillnad vid sport)
- Känns mer gedigen
- Bättre reglage

Så jag tycker att 5DIII är bättre, men inte så mycket bättre som prisskillnaden indikerar, 6D alltså mer prisvärd.

Sen ska man inte underskatta hur man själv tycker kameran känns i handen, så åk till butik och testa.

Bah, du är så bra Staffan! Du är i var enda tråd och styr upp! Jag håller även med dig fullt ut. Men om man ska dra det ännu längre så kan man säga så här:

Skillnaderna mellan 6D och 5D III är så pass små att om man verkligen, verkligen, verkligen måste ha det där extra hos 5D så känns det som att det är mer läge att titta på 1DX. 1DX funkar ju dock inte alls för landskapsfotografi (helt subjektivt), alltså, vad som gör 5Dn bättre än 6Dn är ju där 1DX premierar.

Nu skrev jag bort mig själv!

Slutsatsen från min synpunkt är att du bör köpa 6Dn!

Mvh

Som nybörjare så tänker jag såhär: Vilken känns bäst i handen? Vilken kommer du ta med?

Precis som med val av objektiv tänker jag på vikten och handhavandet.

Ni som antyder att 6D AF är dålig och inte hinner med, kolla mina bilder där AF och de där FÅ 4,5 b/s hinner med flygande Havsörnar utan några större problem. Enligt mig som har ägt en 70D så känner jag att 6D har bättre och mer träffsäker AF. Jag använde inte bara den mittersta fokuspunkten utan alla samtidigt på vissa av bilderna. Jag hade problem i vissa lägen men det var pga att det var snöoväder under förmiddagen annars inga som helst problem. Hästlängde bättre än 70D, tycker jag.

Bilderna:
http://www.srfoto.se/4/post/2014/03/ofattbar-dag-vid-rn-gmslet-ntligen.html

Ännu fler bilder:
http://www.srfoto.se/4/post/2014/03/fler-bilder-p-vilda-havsrnar.html

Jag skulle välja 5:an alla dar i veckan. bildkvalitén kanske är lika men handhavandet skiljer enligt mig mycket. Byggkvalitet och funktioner också.
Wifi och gps har jag aldrig använt och är tveksam till att jag kommer att använda.
6:an är ett extrahus till 5:an i mitt fotande.

Jag har en 6D och kan säga att den är helt underbar i sämre ljusförhållanden, känns välbyggt och är lättarbetad vilket jag uppskattar! Är 5d MKIII värt 10.000:- extra? Om du fotar sport, fåglar i rörelse kanske den är det annars kan man köpa några fina objektiv för dom pengarna................

Ni som antyder att 6D AF är dålig

Jag tror inte det är någon (?) som tycker att 6D är dålig, det är bara det att 5D är bättre. Det handlar inte bara om träffsäkerhet och snabbhet. Den största skillnaden tycker jag är hur man konfigurera AF, punkternas placering och hu man enkelt kan flytta runt fokuspunkten.

Jag har båda, har inte hunnit använda 6D så mycket ännu men jag gillar den skarpt. Om storlek och pengar plockas bort ur ekvationen är dock 5D helt klart en bättre kamera - tycker jag.

Jag tror inte det är någon (?) som tycker att 6D är dålig, det är bara det att 5D är bättre. Det handlar inte bara om träffsäkerhet och snabbhet. Den största skillnaden tycker jag är hur man konfigurera AF, punkternas placering och hu man enkelt kan flytta runt fokuspunkten.

Jag har båda, har inte hunnit använda 6D så mycket ännu men jag gillar den skarpt. Om storlek och pengar plockas bort ur ekvationen är dock 5D helt klart en bättre kamera - tycker jag.
Ja, att inte Canon kan få tummen loss och själv fixa sin joypad är helt otroligt. Hur svårt hade det egentligen varit att sätta SET-knappen som ett tillval för att alltid kunna utgå från centerpunkten, istället för att man ska behöva trycka på sidorna tills man når centrum. Nu har som jag skrev tidigare andra fixat det när Canon fallerade, men jag tycket ändå att Canon borde snegla mer på Fujifilm och hur Fujifilm även uppdaterar utgångna kameror.

1DX funkar ju dock inte alls för landskapsfotografi (helt subjektivt)
Jaså. Varför skulle den inte göra det?
Att man inte behöver möjligheten till 14 bilder/s för att fånga en björk begriper jag också, men inte varför det inte skulle gå?
Alla kameror går att ha till allting, fast mer eller mindre bra. Dock känns landskap som något en 1DX fixar mellan en gäspning och en blinkning.

Jaså. Varför skulle den inte göra det?
Att man inte behöver möjligheten till 14 bilder/s för att fånga en björk begriper jag också, men inte varför det inte skulle gå?
Alla kameror går att ha till allting, fast mer eller mindre bra. Dock känns landskap som något en 1DX fixar mellan en gäspning och en blinkning.

Ja, alltså, det jag menade var att om du främst plåtar landskap kanske inte 1DX är det främsta alternativet :) Tänkte mest på att man kanske vill åt pixlarna i sådana fall! Skrev det hastigt, så tänkte inte riktigt över hur formuleringen såg ut!

mvh

Välj mk3 om du fotar sport å fåglar eller behöver dubbla minneskort för tex backup.
Utöver det är 6D mycket mera prisvärd.
6D har en modernare bildsensor jämfört med mk3 som tyvärr är föråldrad, om du gillar att ljusa upp mörka partier så är 6D mycket bättre än mk3 får lätt bandning och andra fula artefakter som börjar redan vid ett stegs höjning.

6D har dessutom möjlighet till att byta ut mattskivan för att få en som passar bra tex. vid manuell fokus.
6D saknar joysticken vilket är synd.

Har själv mk3 och gillar mycket dess grepp (passar mina händer) och den underbart tysta slutaren i "tyst läge".

Uppmanar dig att provklämma på kamerorna innan du bestämmer dig, fotar du under långa pass så är det värt mycket med rätt grepp å vikt.

Här är en lista på skillnader.

6D vs 5D Mark III:
Canon EOS 6D skiljer sig från 5D Mk 3 bl.a. med dessa egenskaper:
- Sekvenstagning med 4,5 b/sek (mot 6b/s)
- 1/4000s (mot 1/8000s) kortast slutartid
- 1/180s (mot 1/200s) kortast synktid
- Ljuskänsligare AF, EV-3 (mot EV-2)
- 97% (mot 100%) visning i sökaren
- 11st (mot 61st) AF-punkter
- Sensor med 2 miljoner färre pixlar
- Inbyggd Wifi och GPS
- Saknar uttag för hörlurar
- Saknar PC-synk uttag
- Saknar joystick
- Saknar programmerbar Fn-knapp
- 1st minneskortplats
- Mindre ögonmussla
- Utbytbar mattskiva
- 180g lättare
- några mm mindre åt alla håll

lycka till

lg

En annan aspekt när det kommer till prylar och saker som skall användas är handhavandet och kvaliten på komponenterna (oavsett om man talar om rockgitarrer eller kameror).

På min resa nu hade jag med mig en sprillans ny D70 med en lätt begagnad 10-22, den linsen föll bokstavligen sönder när jag använde manuell skärpa, hade också svårt att få till skärpan i vissa lägen även om linsen i sig är okay. Så jag passade på att byta upp mig rakt av till MKiii med två olika linser, det är en helt annan känsla att jobba med plus att grejerna sannolikt står pall, det är också en sak man betalar för. Många moderna kameror idag är förmodligen hur bra som helst när det kommer till bild, men dom är inte lika driftsäkra som dom mer påkostade modellerna.

/Ulf

Skulle nog påstå att ju mera finesser och funktioner en kamera har desto mera kan gå sönder, Wifi/GPS/dubbla kortfack mm gör kamerorna mer sårbara. Tycker att det varit mycket mer trubbel med modeller som kommit ut dom senaste åren, billiga som dyra modeller........................

Skulle nog påstå att ju mera finesser och funktioner en kamera har desto mera kan gå sönder, Wifi/GPS/dubbla kortfack mm gör kamerorna mer sårbara. Tycker att det varit mycket mer trubbel med modeller som kommit ut dom senaste åren, billiga som dyra modeller........................
Tvärtom tycker jag. 5DII har t.ex. en medioker lucka till kortet, och spegeln på 5D trillade och trillar fortfarande av p.g.a. dåligt klister. 1DIII hade fokusfel. Vad har 5DIII, 6D och 1D X för fel känner du? Light leak på 5DIII ordnades ganska kvickt.

Ja, att inte Canon kan få tummen loss och själv fixa sin joypad är helt otroligt. Hur svårt hade det egentligen varit att sätta SET-knappen som ett tillval för att alltid kunna utgå från centerpunkten, istället för att man ska behöva trycka på sidorna tills man når centrum. Nu har som jag skrev tidigare andra fixat det när Canon fallerade, men jag tycket ändå att Canon borde snegla mer på Fujifilm och hur Fujifilm även uppdaterar utgångna kameror.

Du behöver inte trycka på sidorna för att nå centrum - tryck i stället på fokuspunktväljaren och sedan en gång på set-knappen så kommer du direkt till centrum!

Du behöver inte trycka på sidorna för att nå centrum - tryck i stället på fokuspunktväljaren och sedan en gång på set-knappen så kommer du direkt till centrum!
Ja, det är ett extramoment. Två tryck med tummen på joypadden är snabbare än den tid det tar att trycka på fokuspunktväljaren uppe till höger och sedan SET. Men som sagt, Magic lantern löste Canons uppgift smärtfritt, så nu trycker jag bara på SET en enda gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar