Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 6d eller begagnad 5D III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lutar åt 6D för att den är lättare, Wi-Fi och GPS är kul men inte nödvändigt. Det som oroar mig är fokuspunkterna. Jag fotar inte sport men väl barn i rörelse och en och annan fågel. Lite makro också och mest allround. ( Det teleobjektiv för fåglar som jag har, en Tamron 3,5-5,6 är väl ingen höjdare, men bildstabiliseringen är otrolig.)
Vad tycker ni, 6D eller 5D III? Är det någon där ute som irriterats av fokuseringen i 6D?
 
Under perioder när 6D haft väldigt bra pris (typ under 10000) har jag funderat på det alternativet. Men antalet fokuspunkter, att alla är centralt placerade och att det inte finns någon joystick för att välja fokuspunkt har gjort att jag avstår. 5D III har jag inte tittat lika noga på. Tills vidare är jag nöjd med min 7D II.
 
Jag har haft både 6D och 5D mk III.
För mitt vidkommande var det autofokusen som avgjorde att jag köpte en 5D mk III istället.
Autofokusen på de yttre fokuspunkterna var inte pålitliga på 6D.
Främst när jag fotograferade i motljus och i kontrastrika miljöer.
Bildmässigt så var jag nöjdare med 6D på höga iso, än vad jag är med 5D mk III.
6D grepp passar bättre till mina händer än den något större 5D mk III.

GPS och wifi kan jag inte uttala mig om, då jag inte geotaggar mina bilder eller fotograferar med jpeg.

Hoppas det blev lite hjälp på vägen.

Mvh Björn
 
Jag köpte 6D när den kostade 9990 med optik, surfplatta och adobe gratis i ett år, gick precis ut förresten. Betalade alltså runt 5000kr för huset. Så att jämföra mot 5D mklll var aldrig aktuellt. Finner dock af i 6D riktigt bra, använder dock mest punkten i mitten.
 
Jag lutar åt 6D för att den är lättare, Wi-Fi och GPS är kul men inte nödvändigt. Det som oroar mig är fokuspunkterna. Jag fotar inte sport men väl barn i rörelse och en och annan fågel. Lite makro också och mest allround. ( Det teleobjektiv för fåglar som jag har, en Tamron 3,5-5,6 är väl ingen höjdare, men bildstabiliseringen är otrolig.)
Vad tycker ni, 6D eller 5D III? Är det någon där ute som irriterats av fokuseringen i 6D?

Begagnad 5D3 skulle jag säga. Ytterpunkterna på 6D är väl OK så länge det finns bra ljus och motivet är hyfsat still. Lite synd på autofokusen då sensorn i 6D är riktigt bra. Faktiskt bättre än 5D3.
 
När det gäller sport så fungerar den alldeles utmärkt.
http://www.svenskalag.se/hhk-dam/bildgalleri
Jag använder bara centrumpunkten till sport och den är bra.

GPS-taggning kan vara kul på semestern.
WiFi är faktiskt inte så dumt. Dels har du alltid en fjärrutlösare med dig samt så är det trevligt att snabbt och enkelt kunna skicka en bild via telefonen, till någon som man träffat på stan.
 
Jag köpte 6D när den kostade 9990 med optik, surfplatta och adobe gratis i ett år, gick precis ut förresten. Betalade alltså runt 5000kr för huset. Så att jämföra mot 5D mklll var aldrig aktuellt. Finner dock af i 6D riktigt bra, använder dock mest punkten i mitten.

Tack för ditt svar! Vilket otroligt pris! Var hittade du det? Roligt att höra att du trivs med din kamera.
 
När det gäller sport så fungerar den alldeles utmärkt.
http://www.svenskalag.se/hhk-dam/bildgalleri
Jag använder bara centrumpunkten till sport och den är bra.

GPS-taggning kan vara kul på semestern.
WiFi är faktiskt inte så dumt. Dels har du alltid en fjärrutlösare med dig samt så är det trevligt att snabbt och enkelt kunna skicka en bild via telefonen, till någon som man träffat på stan.

Tack för dit svar! Roligt att höra att WiFi kan vara bra ock att du får fina sportbilder!
 
Tycker du ska känna på dom. 5:an är väl snabbare och mer mångsidig, men är också större och tyngre. Jag valde en 6:a och har inte ångrat det.
 
Tack för ditt svar! Det är nog som du och andra säger att det är 5d som gäller. Men, idag var jag och kände på dem i affären. 5d väger ett par hg mer och det gjorde stor skillnad. Jag är inte säker på om jag kommer att få med mig en tung kamera lika lätt. Om den stannar hemma blir det inte några bilder alls!
 
Under perioder när 6D haft väldigt bra pris (typ under 10000) har jag funderat på det alternativet. Men antalet fokuspunkter, att alla är centralt placerade och att det inte finns någon joystick för att välja fokuspunkt har gjort att jag avstår. 5D III har jag inte tittat lika noga på. Tills vidare är jag nöjd med min 7D II.

Antagligen smart. Säkert uppgraderar de 6d så småningom. Tack för ditt svar!
 
Jag har haft både 6D och 5D mk III.
För mitt vidkommande var det autofokusen som avgjorde att jag köpte en 5D mk III istället.
Autofokusen på de yttre fokuspunkterna var inte pålitliga på 6D.
Främst när jag fotograferade i motljus och i kontrastrika miljöer.
Bildmässigt så var jag nöjdare med 6D på höga iso, än vad jag är med 5D mk III.
6D grepp passar bättre till mina händer än den något större 5D mk III.

GPS och wifi kan jag inte uttala mig om, då jag inte geotaggar mina bilder eller fotograferar med jpeg.

Hoppas det blev lite hjälp på vägen.

Mvh Björn

Tack för ett bra svar! Tyvärr blir det nog ändå vikten som får avgöra.
 
Var bara medveten om att båda förväntas få uppföljare inom kort, kanske 6DII passar dig bättre eller en 6D till utförsäljningspris.

Jag älskar min 6D men skulle inte köpa den till normalpris nu.
 
Jag köpte 6D när den kostade 9990 med optik, surfplatta och adobe gratis i ett år, gick precis ut förresten. Betalade alltså runt 5000kr för huset. Så att jämföra mot 5D mklll var aldrig aktuellt. Finner dock af i 6D riktigt bra, använder dock mest punkten i mitten.


Tack för ditt svar! Vilket otroligt pris! Var hittade du det? Roligt att höra att du trivs med din kamera.

Jag var nära att köpa ovan paket som Bengtsson som andra-kamera (och åt min dotter) eftersom det var ett så riktigt bra pris. Det var bla Scandinavian och Cyber som hade kampanj i början av januari förra året. Var väldigt nära att slå till, men eftersom jag redan hade ett Nikon-hus så hade det blivit lite stökigt med att inte kunna byta objektiv emellan. Å andra sidan så hade det varit kul eftersom jag också gillar Canon.

Fick dock några månader senare tag på ett D610-hus för under 10 000 på kampanj (dock inte lika förmånligt som Canons som inkluderade zoomobjektiv, Wacom-platta, mm). Var dock i efterhand väldigt nöjd att inte sitta på två olika system (samt att D610 har ur många aspekter en bättre Sony-sensor än Canons motsvarighet).

Men sensmoralen är att, om du inte har bråttom, hålla utkik efter kampanjer och lägga bevakning på prisjakt efter tillfälliga prissänkningar. Nackdelen är att man nästan aldrig vet i förväg när de kommer, och kan ta väldigt lång tid om man vill ha en kamera relativt snart.

6D är ju också lite till åren, så en uppföljare väntas inom en inte allt för lång tid. Då kommer säkert 6D garanterat på kampanj (men det beror på som sagt hur lång tid du vill vänta).

Annars så är 6D är en kanonkamera förutom den lite svaga AF:en, och eftersom 5dmkIII har för hög vikt för dig så tror jag att du kommer att bli väldigt nöjd med den.

Lycka till!
 
Har haft 5DIII och har nu 6D.

Som många andra redan skrivit är mittfokuspunkten på 6D riktigt bra, övriga sådär, medans alla punkter är bra på 5DIII.
Möjligtvis att mittpunkten på 6D tom är BÄTTRE än 5DIII vad gäller att hitta fokus i mörker.

5DIII har ju även två minneskortsplatser och 1/8000s som kortaste slutartid (mot 1/4000s på 6D), som kan vara avgörande ifall man vill använda 85/1.2 på f1.2 i starkt solljus (då räcker inte 1/4000s). Parantes, älskade min 1D (första med 4MP) som hade 1/16000s som kortaste. Märkligt att ingen annan Canon DSLR haft det sedan dess.

Dock, största nackdelen jag ser med 6D mot 5D är moiré vid filmning, där 6D rätt ofta ger ful moiré.

Kan du plåta fågeln med bara mittpunkten och inte är så intresserad av filmning, kör 6D, är mitt råd.
 
Har haft 5DIII och har nu 6D.

Som många andra redan skrivit är mittfokuspunkten på 6D riktigt bra, övriga sådär, medans alla punkter är bra på 5DIII.
Möjligtvis att mittpunkten på 6D tom är BÄTTRE än 5DIII vad gäller att hitta fokus i mörker.

5DIII har ju även två minneskortsplatser och 1/8000s som kortaste slutartid (mot 1/4000s på 6D), som kan vara avgörande ifall man vill använda 85/1.2 på f1.2 i starkt solljus (då räcker inte 1/4000s). Parantes, älskade min 1D (första med 4MP) som hade 1/16000s som kortaste. Märkligt att ingen annan Canon DSLR haft det sedan dess.

Dock, största nackdelen jag ser med 6D mot 5D är moiré vid filmning, där 6D rätt ofta ger ful moiré.

Kan du plåta fågeln med bara mittpunkten och inte är så intresserad av filmning, kör 6D, är mitt råd.
Tack för ditt svar. Det där med slutartiden är ju också viktigt. Hittills är mitt starkaste objektiv ett 50 mm 1,8 och det kommer nog dröja innan jag har råd med något starkare. När den dagen kommer blir det till att hålla sig i skuggan eller sätta på ett filter om jag, som jag tror, köper 6D p.g.a. vikten. Lite film blir det nog, men inga större produktioner. Kul att höra om din 1D. Synd att Canon har snålat med framför allt fokuspunkterna.
 
Tack för ditt svar. Det där med slutartiden är ju också viktigt. Hittills är mitt starkaste objektiv ett 50 mm 1,8 och det kommer nog dröja innan jag har råd med något starkare. När den dagen kommer blir det till att hålla sig i skuggan eller sätta på ett filter om jag, som jag tror, köper 6D p.g.a. vikten. Lite film blir det nog, men inga större produktioner. Kul att höra om din 1D. Synd att Canon har snålat med framför allt fokuspunkterna.

Satsa på 6D (har en sån själv) Sensorn är som sagt var en generation modernare och ger bättre färger/mindre brus (har själv testat) Vad jag förstår så har man utgått från 6D sensorn (i något förädlad form) när man släppte nya 1DX MK2 vilket är ett gott betyg!
 
Satsa på 6D (har en sån själv) Sensorn är som sagt var en generation modernare och ger bättre färger/mindre brus (har själv testat) Vad jag förstår så har man utgått från 6D sensorn (i något förädlad form) när man släppte nya 1DX MK2 vilket är ett gott betyg!

Tack för svaret! Bättre färger och mindre brus i en bättre sensor låter bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.