ANNONS
Annons

Canon 6D eller 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hathcock

Medlem
Sitter som en åsna mellan hötapparna. Funderar på nytt hus och vill unna mig ett bra dylikt. Plåtar djur och natur och älskar mitt Canon 100-400 IS USM. Hur går era tankar? 7D eller 6D, kanske vänta till 7D mark II släpps och jämföra med nuv 6D?

1.Plåtar du djur som rör sig snabbt, 7D (det verkar som det dyker upp en 7D MK 2 i mars,men den blir förmodligen rätt dyr första året).
2.Om du fotar mer stillastående djur gå på en 6D, den har nämligen betydligt bättre bildkvalitet (köpte en sån i julas och är imponerad!).
När det gäller 7D tror jag den kommer säljas mellan 7000 till 8000kr när 7D MK 2 dyker upp, så om du har is i magen..............................

Tackar för tipsen. Blir en del djur i olika farttillstånd fast det snabbaste är rådjur och hare på åker så inte några direkta kanonkulor. Normal hagelsving så brukar det bli skarpa bilder med min 550D.
Så det är runt mars som mark II beräknas komma; blir perfekt då fyller 35 i april. En storstilad present till mig själv alltså :)
Kan det tänkas bli lite rea på bef 6D också måntro; eller modellerna inriktar sig till olika typer av fotografer/motivtyper?
Vet ej om det stämmer men har läst ett par notiser om att bef 7D har ISObrus över 800. Är det någon som vet mer om detta?

Tackar för tipsen. Blir en del djur i olika farttillstånd fast det snabbaste är rådjur och hare på åker så inte några direkta kanonkulor. Normal hagelsving så brukar det bli skarpa bilder med min 550D.
Så det är runt mars som mark II beräknas komma; blir perfekt då fyller 35 i april. En storstilad present till mig själv alltså :)
Kan det tänkas bli lite rea på bef 6D också måntro; eller modellerna inriktar sig till olika typer av fotografer/motivtyper?
Vet ej om det stämmer men har läst ett par notiser om att bef 7D har ISObrus över 800. Är det någon som vet mer om detta?
Tror inte det är nån större skillnad i bildkvalitet/brus mellan 550/7D (båda har samma sensor) 7D är som sagt var snabbare (dubbla procesorer). Det verkar som 7D MK 2 får samma sensor som 70D men troligtvis en snabbare (dubbla) processorer samt rejälare och mer vädertätat hus.

Om du har möjlighet att behålla din 550 så skulle jag föreslå 6D. Då får du en bra kombination, det kan finnas tillfällen där du vill ha den mindre sensorn då den ger längre räckvidd (t ex fågelfoto) men i de allra flesta tillfällen kommer du välja 6D pga av bildkvaliten.

7D är en betydligt rejälare och snabbare kamera än din 550 men bildkvalitén är den samma.

Blir lite svagt knäpp. Idag dök tanken på en 5D mark II upp. Alltså enkom djur och natur, skymning , dagtid och soluppgång oftast stillastående men ibland rörelse. Vågar ej titta på ngn mark III då jag troligen blivit sjuk av åtrå :)

Vilken modell av 6D och 5D mark II skulle ni välja? Objektiv till kameran är för stunden 100-400 IS USM men den skall bla komma till ett fast 85mm 1,8 också.
Det är skärpa och färgåtergivning som är viktigt för mig. Jag pillar aldrig på bilder väl i datorn mest för att det aldrig varit mitt huvudintresse.

Jag kommer att konka runt det en del och jag kommer behålla mitt 550D som reserv.

Eftersom du ska behålla 550D, som har samma sensor som 7D och du inte fotograferar snabba motiv så känns 7D överflödig.

5DII vs 6D (jag har haft 5DII och har nu 6D), så skulle jag säga att 6D är bättre på ALLT utom reglagen och filmkvalité.

Blir lite svagt knäpp. Idag dök tanken på en 5D mark II upp. Alltså enkom djur och natur, skymning , dagtid och soluppgång oftast stillastående men ibland rörelse. Vågar ej titta på ngn mark III då jag troligen blivit sjuk av åtrå :)

Vilken modell av 6D och 5D mark II skulle ni välja? Objektiv till kameran är för stunden 100-400 IS USM men den skall bla komma till ett fast 85mm 1,8 också.
Det är skärpa och färgåtergivning som är viktigt för mig. Jag pillar aldrig på bilder väl i datorn mest för att det aldrig varit mitt huvudintresse.

Jag kommer att konka runt det en del och jag kommer behålla mitt 550D som reserv.

Det beror på pris :)

En 6D går på "kampanj" att få för ca 13.900. Skulle jag välja en 5D mark II så måste den vara betydligt billigare och i bra skick.

Har själv en 5D mark 3 och 6D är likvärdig i färger osv men "sämre" på allt annat gemensamt. 6D har dock WIFI o GPS och det finns inte på ett 5D hus.

Jag har ägt en 5D mark 2 och valde själv mellan 6D o 5D mark 3. Efter lite testande så valde jag 5D men endast pga av klart bättre AF. Båda husen var ett lyft i bildkvalite o brus ifrån 5D mark 2 (6D är lite mer "plastig"). Hade det inte varit så att jag genom ett oväntat fotojobb kunde finansiera uppgraderingen så hade valet förmodligen blivit tvärtom.

Det är mina åsikter, det finns säkert andra som inte håller med. Mitt råd är testa och försök låna olika hus, känslan är minst lika viktigt som det tekniska...

Har full förståelse för att du inte vill pilla i datorn men just skärpa och färger är två saker som är ofantligt mycket lättare att få till bra i datorn jämfört med i kameran.

Åter till ämnet, av 5Dmk2 och 6D skulle jag nog föreslå 6D. Den är trots allt lite modernare, en väldigt trevlig kamera som känns "lagom" i ordets positiva bemärkelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar