ANNONS
Annons

Canon 650D

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-Arne-Kristiansen

Aktiv medlem
Har en helt ny canon kamra 650D med objektiv canon 16-35 2,8
när jag skulle ladda mina bateri och så ser jag på min kamra att de är inte nå styra.De er bare to streck och de skal väll vära fyra efter va jag förstår .Kan de vära fel på min nya kamra och va kan de vära ? er de någon som kan hjälpa mej ?va skal jag gjöra ?
 
Vet inte om jag fattade rätt, men om du inte har laddat batterierna tidigare så är de lite halvt om halvt laddade när de är nya.
Sen ska man ladda upp dem själv och det står i instruktionerna hur länge. En del batterier har jag för mig att man ska ha på laddning ganska länge första gången, andra räcker att bara ladda upp tills lampan lyser grönt eller vad den gör.
 
kanon 650D

Kanske jag utryckt mej lite fel ,Jag har laddat upp mina batteri .men på kameran visas bara to streck och i boken står de fyra streck , kan de vära fel på kameran ?
 
Hur länge laddade du batteriet?

Mer troligt att det är fel på batteriet, om det är fel någonstans.

Prova att köra slut på batteriet och ladda upp igen. Får du samma dåliga batteristyrka igen, så är det troligtvis fel på batteriet.
 
jag har laddat i fyra timar på värje batteri jag har jo Batterigrep på kamera och de går inte,jag har fira Batteri
som jag har testat .och de blir inte bättre ?
 
Jadu, en svår nöt att knäcka.

Vet inte om 4 timmar är tillräckligt, men visar laddaren att batteriet är uppladdat då, så skulle jag gå tillbaka till butiken och rådfråga/reklamera.
 
Canon original på grepp och batteri. och jag har hatt to batteriladdare samtidig på och jag har talat med Cyberphoto och dom tror att de må vara kamra som de er fel på ,Men dom tycker de er mystisk och Ba mej skicka in kamera och de har jag gjort och jag skulle få en ny men jag er nyfiken va de er för fel , de er väldig mystisk eller har ni en annan teori ?
 
Om du ser en vit rektangel med två sneda svarta streck :- Så betyder det att du har ett fulladdat batteri!

Du kommer att förstå användarhandbokens sätt att visa detta bättre, när ditt batteri blir urladdat.
Du kommer då att först se halva rektangeln svart och den vita halvan delad av ett streck, sedan det mesta av rektangeln svart, bara ett vitt fält längst till höger, sist en helt svart (tom) rektangel.
Detta är de fyra stadierna som visas. Men fullt laddad ser ut som vit rektangel med två streck.

Om det är nån tröst, så upplevde även jag användarhandboken som aningen förvirrande.
 
Om du ser en vit rektangel med två sneda svarta streck :- Så betyder det att du har ett fulladdat batteri!

Du kommer att förstå användarhandbokens sätt att visa detta bättre, när ditt batteri blir urladdat.
Du kommer då att först se halva rektangeln svart och den vita halvan delad av ett streck, sedan det mesta av rektangeln svart, bara ett vitt fält längst till höger, sist en helt svart (tom) rektangel.
Detta är de fyra stadierna som visas. Men fullt laddad ser ut som vit rektangel med två streck.

Om det är nån tröst, så upplevde även jag användarhandboken som aningen förvirrande.

Ja Percy Björklund
Du har helt rätt om de här med laddning av batteri ,Men jag har upptäckt för en dålig sherpa och svårt och ta bra kort inomhus med den nya kamera 650d Canon och den gamla 400d tycker jag får betydliga bättre kort. Va kan de bero på. Är de någon som har en lösning ? Obs jag har använt olika objektiv till exempel Tamoron 28-75- 2/8
 
Ja Percy Björklund
Du har helt rätt om de här med laddning av batteri ,Men jag har upptäckt för en dålig sherpa och svårt och ta bra kort inomhus med den nya kamera 650d Canon och den gamla 400d tycker jag får betydliga bättre kort. Va kan de bero på. Är de någon som har en lösning ? Obs jag har använt olika objektiv till exempel Tamoron 28-75- 2/8

Det är naturligtvis omöjligt att spekulera över. Men det vore också synd att säga att jag var nöjd med mina första resultat med kameran. Så det jag kan erbjuda dig är att förklara hur jag tänker och arbetar.

Jag har fotograferat med gamla kameror hela vägen, ända tills jag skaffade mig 650'an. Och enligt mig så har inget förändrats i hur man bör fotografera, - trots att kamerorna vill göra annorlunda nuförtiden.

Grunden är att förstå ISO, bländare och exponeringstid. Och förstå hur de hänger ihop. Enligt mig är det inte särskilt svårt att lära sig eller förstå. Jag tycker tom det borde vara enklare, än att lära sig de komplicerade system moderna kameror använder för att gömma allt detta för användaren. Men det är ju bara jag...

På inställningsratten kan du se ett grönt [A]. Ovanför detta ser du P, Tv, Av, M. Dessa fyra inställningar kallas "Kreativa Zonen". Jag tycker att du uteslutande skall använda dig av dessa (vill du använda blixt, bara fäll upp den och använd "P").

Glöm grönt [A] och alla symbolerna under den, allt det som kallas "Baszonen". Det jag beskriver nedan kan bara göras i "Kreativa Zonen". "P" kan vara ett bra ställe att börja.

Iaf, först måste vi se till att få fokus där vi vill ha skärpan. Se till så att AF är på, på objektivet. Sen skall vi stänga av alla fokuspunkterna utom den i mitten. Hur du gör detta beskrivs på sidan 97 i manualen. När du gjort detta kommer du iforts. alltid bara ha en fokuspunkt med P,Tv, Av, M. Sikta med den där du vill ha skärpan och tryck ner till hälften, komponera om som du vill ha bilden och tryck ända ner.

Nästa steg är att se till att vi har ett ISO (känslighet) som är lämpligt för det befintliga ljuset. Därför skall "Auto" stängas av för ISO. Detta gör du via skärmen och menyer. Sid 90 i manualen.
Grunden för ISO är att lägre ISO ger bättre bildkvalitet, men kräver mer ljus för att bländare och exponeringstid skall bli rimliga. Inomhus, utan blixt, hamnar du gissningvis nånstans mellan 1600 o 6400. (6400 bör brusreduceras i dator med DPP eller Lightroom efteråt, för att resultatet skall bli riktigt bra).

Alltså: Ha koll på vilken bländare och tid du får. Justera ISO uppåt vid behov. Justera ISO neråt när det finns mer än tillräckligt ljus.

Rekommenderad läsning: Kap 3 i manualen, sid 83.

Tips: Jag rekommenderar att du sparar i RAW+jpg. Och slutjusterar bilden i dator, från .CR2 filen med DPP (följde med kameran) eller Adobe Lightroom (ca 1,000:). Då kan du strunta i mycket av det som sägs om kamerainställningar för brusreducering och färger i Kap 4. Du sköter helt enkelt sånt i datorn efteråt när du kan se effekten. Alla dessa metoder påverkar endast .jpg filen. .CR2 är densamma vad du än ställer in gällande färger, skärpa eller brusreducering.
 
Lighroom

Ja hej percy Björklund
Du var inne på att jag skulle prova Program; Lighroom och jag har skaffa Lighroom 4,0 som jag håller på och lära mej.De er ett nytt program för mej , Jag har en fototidning som de står skrivet och Dom visar hur man använder programmet men de er en gammal tidning från 2010 nr5 problem som jag har ett exempel när man har gjort ett jobb så står de skrivet ( Måla på ögonvitorna så att de blir klarare. Tryck på O för att visa resultatet i stället för masken) Men va menas med O de står inte O eller är jag helt ute å syklar ? Kan du hjälpa mej ?
 
Ja, Lightroom kräver lite inlärning i början.
Hur Lightroom sköter bilderna, hur man organiserar saker, hur man importerar bilderna...

Jag hoppas du redan lärt dig det? För min del tyckte jag inget av detta var självklart, men Adobes egna undervisnings videos var väldigt bra hjälp. Faktiskt bäst. Jag hade svårt att reda ut systemet från bara manualen. Videorna gör det mycket klarare. Hoppas du är bra på engelska.

Min huvudsakliga mening var att du skulle fotografera i RAW ( .CR2 filer).
Dessa kan man sedan göra jpeg eller tiff bilder från. RAW är inte bilder, bara en massa data från sensorn som kan bli en bild. För att göra bilden behöver du DPP eller Lightroom.

Varken DPP eller Lightroom förändrar .CR2 filen det minsta. Dina ändringar sparas bara som ett framkallningsrecept, som tillämpas på .CR2 filen varje gång den visas för dig inuti DPP eller Lightroom. För att ändringarna skall synas i en bild, måste du alltså exportera den (dvs spara den) som jpeg eller tiff. .CR2 filen finns kvar oförändrad, vad du än gör. Ungefär som ett filmnegativ.

Det här är ungefär detsamma som kameran själv gör när den sparar i jpeg. Då tillämpas alla de olika bildval, beträffande färger/uttryck, man kan göra i kameran. Att istället använda RAW format, flyttar altså ut denna processen till datorn, där vi har mycket bättre kontroll och dessutom kan prova olika alternativ.

Låter vi kameran spara i endast jpeg, kastar vi bort en massa information, och har bara kvar de valen som ryms i jpg'en.
Men visst kan Lightroom arbeta från jpeg orginal också. Det är bara mycket bättre att använda RAW, dvs .CR2 filerna, därför att de innehåller mer data.

När du fotograferar, koncentrerar du dig alltså på att få en bra exponering och bra skärpa.
Bra exponering utgår från vilken tid du behöver (för att slippa skaknings/rörelse-oskärpa). En vanlig tumregel som fungerar bra för attt undvika skakningsoskärpa är att man skall ha 1/brännvidden sekund, eller kortare.

T.ex. För att få så bra bildkvalitet som möjligt skall man ha så lågt ISO som möjligt. Men om du har ISO 100, och använder kamerans P inställning, och tittar i sökaren och ser att du har 1/5 sek, så räcker inte ljuset till. Du måste då höja ISO. ISO 800 kommer att ge dig 1/40 sek. Om du då använder 35mm brännvidd så räcker det. (alternativt: använd blixt).

När du sen importerat bilderna till Lightroom, kan du "framkalla" bilderna så som du vill ha dem. Lightroom är inget retucherings-program eller "måla"-program, som Photoshop. Istället är det mera så att du liksom "ställer in" bilderna så som du vill ha dem. Så glöm det där med att måla ögonen, tills vidare. Det är inte därför du skall använda Lightroom.

Min arbetsgång brukar vara ungefär följande:
(Jag har 4.2, vilket du också borde ha möjlighet att uppgradera till, om du köpt det som nytt. Jag använder också engelskspråkiga versioner av allt jag kan, inklusive Windows. Ursäkta för det, men du kan väl gissa dig fram.)

1: Camera Calibration - profile. (längst ner till höger) Där väljer jag nästan alltid "Camera Faithful", men du får prova dig fram vad du gillar. Jag tycker Faithful ger mig en bra utgångspunkt för fortsatta manipulationer.

2: Lens Correction - profile - Enable profile corrections - lens profile, make = Canon (eller nåt annat), sen fylls vanligtvis rätt objektiv typ i automatiskt. Samtidigt försvinner all distorsion ur bilden.

Nästa flik Lens Correction - color - Remove Chromatic Aberration. Bilden blir aningen skarpare.

3: Noise Reduction (brusreducering) - ... alltid color först. Förstora 3:1 så kan du se grynen. Color behöver aldrig reduceras mer än 25, ofta räcker 15-18. Jag har 25 som default.

Nästa är Luminance. Den kan man däremot få dra upp ganska ordentligt om man fotat på högt ISO. Dra upp den så att du ser grynen dämpas till behagligt (titta i 3:1 eller 2:1 förstoring). Det är inte lönt att reducera för mycket, ty skärpa och detaljer försvinner lite också. Det är en balans. 25 till 60 kan vara rimligt.

4: WB: (vitbalans). Sen går jag högst upp och tittar på WB. Oftast är det bra om kameran har haft AWB inställt (auto), men om bilden har tagits i konstigt ljus, kan du behöva justera hur gul/blå balansen är, och också justera bort för mycket grönt. Det finns också färdiga alternativ för vanliga belysningssituationer.

5: Sen öppnar jag Crop Overlay och beskär bilden (en första gång, senare justerar jag ofta). Först roterar jag den så att den är rak, sen sätter jag kanterna. ("Crop Overlay" är rektangeln till vänster högt upp).

6: Tone - Sen ägnar jag mig åt ljuset i bilden. Exponering, kontrast, högdagrar, skuggor, vitaområden, svartområden. Justerar deras sliders försiktigt, i ungefär den ordningen, så som jag tycker det skall vara/ ser bra ut.

7: Till sist funderar jag lite över Saturation, färgmättnad. Jag tycker om naturliga bilder, så jag brukar aldrig dra upp den så mycket, men särskilt om man fotat på högt ISO skadar det inte med lite ökning. "Clarity" och "Vibrancy" rör jag däremot ytterst sällan. Effekterna är lite speciella och oftast inte lyckade.

8: Skärpa. Oftast gör jag inget vid den, i denna grundbehandling. Jag lämnar den vid default. Istället skärper jag bilder senare, när storleken är bestämd. T.ex är storleken begränsad till 1024 pixels för bilder till Fotosidan. Så jag exporterar först en bild i nerskalad storlek, till 1024, och med sRGB färgrymd, till en jpeg. Sedan, efteråt, skärper jag jpeg'en själv lite (alltså inte på .CR2 filen), innan jag laddar upp den till Fotosidan.

Det här tycker jag är grunderna. Allt annat är överkurs, (men ibland väldigt användbart).

Det du var inne på, att "måla" ögonen, var en speciell teknik som går ut på att måla masker, över delar av bilden. Varje sådan mask knyts till en särskild "Custom Effect" panel där man återigen kan justera exponering, kontrast, högdagrar, färgmättnad, osv, men alltså nu bara för det maskade området. Om du är intresserad, kolla Adobes tutorialvideos, det finns en bra för detta.

"O" står antagligen för en checkmark som avgör om masken skall synas (som rött område). Observera att alla inställningar som är aktiva på "Custom Effect" panelen framträder omedelbart, medan du målar masken. Dvs såvida du inte tittar på den röda maskfärgen istället.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar