Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur länge har 50D funnits ? ta det och lägg på ca 18 månader så får du när nästa modell kommer, troligtvis. Efterföljaren till 50D kommer nog att heta 60D, så långt rätt. Jag undrar varför denna hets efter nästa modell ? Duger det inte med nuvarande ? Föresten dröjde det 3 år mellan 5D och 5D mark 2. Tålamod !

/ Erik

5D var länge en helt ohotad modell.
När det gällde 40D kände Canon att Nikon flåsade dem i nacken, eller ännu längre fram, och tvingade ut 50D redan ett år senare.
Produktcykler beror inte på strategiska femårsplaner, påhittade i styrelserum, utan på vad konkurrenterna gör.

Hitintills har D30 till dagens 50D släppts med 12 eller 18 månaders intervaller. Den här gången blir det 12 månader, så 60D släpps i augusti och finns i butik i oktober.

Specarna är bla:
- Upplösning 15MP
- Sensorstorlek 22.3 x 14.9mm
- Högsta ISO 25600 (knappt användbar dock, men till webb och dagstidningstryck ok)
- Följande AF (kan bla följa tex en person i rörelse i olika riktningar)
- Slutare specad för 150000 exponeringar
- 8b/s med batterigrepp och 12-bit upplösning (annars 6,3b/s)
- Samma batteri som 5DMKII
- Automatisk dammreducering
- 3,2" LCD med VGA upplösning (3 x 307.200 pixel)
- Remote Live View via USB eller WiFi
- Förbättrad AF
- Magnesiumchassi med allväderstätning
- Film 1920 x 1080 (16:9) upp till 12 min (Quicktime 1080p H.264), max filstorlek 4GB
- Möjlighet att starta film med avtryckaren/ta bilder med SET-knappen
- Full manuell kontroll på bländare/slutartid vid filmning
- Manuell kontroll av ljud
- Ej utgång för hörlurar (filmning)
- Minnestyp CompactFlash

Pris för hus, 13.000:-
Med nya kitobjektivet EF-S 17-85/4 HIS USM Macro 15.500:-
(HIS = Canons nya Hybrid IS som lämpar sig speciellt för bildstabilisering vid filmning och Makrofotografering). Nya 17-85/4 HIS Macro ger 4-5 stegs bildstabilisering.

Är detta baserat på filosofin att en detaljerad lögn är mer trovärdig, eller har de redan visat kameran någonstans?

Och här är en bild på underverket...
Nämnde jag att den inte har blixt (Canons sätt att tala om att det är en semiprokamera)?

Bilagor

• kamera.jpg
    kamera.jpg
    72.6 KB · Visningar: 484
Är ny i foto branschen och skall köpa en utrustning.
Så varför köpa en 50D nu om man kan vänta ett tag och köpa en 60D sen. Sådan panik efter prylar har jag inte.

Jan

Om man nu vill tro på den... Slarvigt att t ex kalla objektivet både "Canon EF" och "Canon EF-S".
Ja, det var verkligen slarvigt :)
Skulle nog haft något något mindre "italic" på 60 i 60D också...

Var nog lite för sent på natten när jag slängde ihop den....

Sen tror jag väl egentligen att Canon ändå kommer att ha blixt på 60D. Men man vet aldrig, om dom ändå vill markera gränsen tydligare mellan XXXXD/XXXD och XXD/XD modellerna med att göra sökaren större samt ta bort blixten.

Men jag tror att den nya bildstabiliseringen som Canon släppte nyheten om för någon vecka sedan, även stabiliserar filmningen bättre än vad dagens IS gör.

Senast redigerad av en moderator:
Finns det någon chans\risk att Canon väljer att skapa ytterligare en ny serie så att både 7D och 60D kommer på marknaden men 7D är full frame och 60D är APS-C\H?

Kom ihåg vart ni läste det först isånafall ;-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto