ANNONS
Annons

Canon 600ex-rt

Produkter
(logga in för att koppla)

jvd

Aktiv medlem
Hej fotovänner .....

Tänkte använda mej av denna enorma kunskapsbank.....dvs Er.

Har en fråga ang denna blixt (600ex-rt), den går väl att ställa in så den "blixtrar" när en annan blixt "blixtrar" ?????
Använda den som slav säger man väl..

Eller hur är det egentligen ??

jocke
 
Ja antingen om du har en annan likadan blixt eller den separata radiocontrollern. Men jag har för mig att du kan styra den via det äldre optiska systemet också. Men inte sätter man väl en 600EX-RT som slav särskilt ofta. Kanske tills man skaffat sig en till likadan förståss.

/ Stolpe
 
Det stämmer att man kan använda 600EX-RT för att styra äldre blixtar, som 580EX, 550EX, 430EX och 420EX med flera, med ljus.

Styrkan med 600EX-RT är förstås radiokommunikationen, men extra 600:a kostar ju en del. Antagligen kommer det billigare blixtar som kan radiostyras framöver.

Sändarenheten ST-E3-RT kommunicerar bara med radio. Därför finns den äldre enheten ST-E2, som styr med ljus, kvar.
 
Frågan är alltså om ljuset från 430 kan trigga igång 600 ?

Både 430EX och 430EX II kan tyvärr endast användas som slav, inte som Master. Nedan finns en jämförelse över specifikationer mellan 430EX och 580EX/580EXII där det för 430EX är angivet "Slave only". Jag hittar ingen lika tydlig referens när det gäller efterföljaren 430EX II, men vet att även den saknar Master-funktionalitet.

http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/200711/table1.html
 
Har läst i manualen ikväll och det stämmer att det inte går, har inte hittat nåt som tyder på det.
Får använda en ETTL sladd eller en ST-E3-RT....
Det är så bra med fotosidan att man får hjälp av alla medlemmar jättesnabbt, det finns en otrolig massa kunskap här.

Tack för allt engagemang och alla tips

jocke
 
Tvärtom går alltså bra. Du kan ha 600 EX-RT på kameran, ställa den som master med optisk fjärrstyrning och på så sätt kontrollera din 430 EX som är placerad på annan plats. Någorlunda inom synhåll måste det förstås vara, eftersom kommunikationen går med ljus.

600 EX-RT också vara slav, men då måste något annat styra den från kameran. ST-E3-RT är en radiosöndare som kan göra det. Det går också med ytterligare en 600 EX-RT på kameran. Dubbelt så dyrt, men då kan du blixtra därifrån också, samt få inställningsljus för AF från blixten.

Ett annat sätt är att skaffa en begagnad 580 EX II och använda den som master. Kostar mindre än en ST-E3-RT (det är mer än jag som säljer 580 EX II som har ersatts av 600 EX-RT), men du får förstås bara ljus som kommunikationsmedium då också.

Sätter du en ST-E3-RT på kameran ockuperar den blixtskon, så du kan inte ha något annat där då. Men det gäller ju de andra masterlösningarna också.
 
Med risk att låta som att jag gör reklam (det gör jag inte, jag är bara väldigt nöjd):

Ett ytterligare alternativ är ju att fjärrstyra med ett par kompetenta radiotriggers som t.ex. YN-622C.

En på kameran (och kanske en blixt ovanpå den), och en till blixten du vill fjärrstyra. Du kan plåta TTL eller fjärrstyra de manuella inställningarna (i din blixt som är off-camera) från kamerans inbyggda menyer om du har en 60D eller nyare och en version II-blixt (430 EX II, 580 EX II). Grym produkt i min mening och fantastiskt billig om man jämför med vad man får lägga ner om man ska ha Canons egna radiobaserade fjärrstyrning.

Jag köpte tre YN-622C och använder ofta tre blixtar i olika grupper (ibland blandat TTL/manuell) - en i den transceiver som sitter på kameran, och två blixtar off camera. Allt detta för ett pris som är lägre än en enda 600 EX-RT.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.