Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5DMkII i M, växla rattar?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
7D har en trevlig funktion för såna som jag som ofta har kameran i Av. Där kan man i en C.Fn ställa om så pekfingret tar hand om F och tumhjulet T och inte tvärtom som är default (både på 5D och 7D). Jag hittar inte detta i 5D:n. Letar jag dåligt eller finns det helt enkelt inte?
 
Det är väl precis vad man gör. "Tumratten" styr kompensationen om vi pratar tidsautomatik. Om det är omvänt default så går det defintivt att ändra eftersom jag kör på detta sätt.

Det bror ju helt på vilket lägen man har valt. I AV styr övre ratten bländaren i TV och M så styr samma ratt tid. Det kan bli lite förvirrande ibland när man byter läge :)
 
Det bror ju helt på vilket lägen man har valt. I AV styr övre ratten bländaren i TV och M så styr samma ratt tid. Det kan bli lite förvirrande ibland när man byter läge :)

TS undrade just över tidsautomatiken så det var därför jag blev förvånad när det står att man inte kan ändra bländare med den främre.
 
TS undrade just över tidsautomatiken så det var därför jag blev förvånad när det står att man inte kan ändra bländare med den främre.

Nä, jag undrade ifall jag liksom på 7D kan få pekfingret att styra F i M-läge. Det går alltså inte tyvärr, jag får vänja mig ... :)

Tack för svar Sara, Bengt mfl.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.