Annons

Canon 5dmk2 ändrar inte Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

adask330

Aktiv medlem
Har köpt en begagnad Canon 5d mark II och inser nu efter en vecka att vitbalansen inte ändrar på sig hur man än ställer in kameran.

När man fotograferar i Raw ser man att vitbalansen är fast på 4100 trots att man ställer in den i kameran på manuell 2700 eller 9000k

Testat att med ny Firmware utan framgång, Fast på 4100k

Någon som har nån tanke?

Provat med en återställning? Står kameran på något custom läge? Funkar AWB och övriga program eller står den alltid på 4100? Gäller det samtliga råkonverterare?

JPEG ger samma resultat och jag fotar manuellt eller i A-läge. Testade även helt auto med samma resultat.

Testade nu att återställa alla inställningar både kamerainställningar och C.Fn-inställningar, ingen skillnad...

Bara testat Lightroom men när JPEG och kamerans Preview av raw blir lika och oföränderliga oavsett inställningar tror jag inte att det är rawkonverteraren som spökar.

Har sökt mycket på nätet utan att hitta nått, Hör av mig nu till CyberPhoto och ser om de kan hjälpa mig...

Köpte den av en bekants bekant, Kameran är ca 6 månader och 14 dagar så jag antar att garantin är intakt och från början köpt på Cyberphoto.

Har köpt en begagnad Canon 5d mark II och inser nu efter en vecka att vitbalansen inte ändrar på sig hur man än ställer in kameran.

När man fotograferar i Raw ser man att vitbalansen är fast på 4100 trots att man ställer in den i kameran på manuell 2700 eller 9000k

Testat att med ny Firmware utan framgång, Fast på 4100k

Någon som har nån tanke?

Hur gör du när du ställer in vitbalansen på t.ex. 9000K?

Hur gör du när du ställer in vitbalansen på t.ex. 9000K?

Går in på vitbalansmenyn, väljer manuell och vrider pekfingerknappen till 9000 (K=kelvin) trycker på SET för att acceptera valet, går sedan in igen för att dubbelkolla att rätt värde finns kvar. Trippelkollar på toppdisplayen att manuell WB är aktiverad genom ikonen "K"..

Går in på vitbalansmenyn, väljer manuell och vrider pekfingerknappen till 9000 (K=kelvin) trycker på SET för att acceptera valet, går sedan in igen för att dubbelkolla att rätt värde finns kvar. Trippelkollar på toppdisplayen att manuell WB är aktiverad genom ikonen "K"..

Och den inställning du gjort stämmer när du kollar?

(om du har info-knappen inställd på att visa kamerainställningar kan du även se inställt Kelvinvärde där)

Vilken tur att när man kör FF så använder majoriteten RAW och då slipper man ju tänka på vitbalansen ;)
Iaf liten tröst....

/Stefan

Yes, stämmer bra det och ALLA bilder ser ut att ha samma vitbalansinställning på 4100K

Om du tar en bild på 2700K och en bild på 9000K på samma motiv så visar alltså kamerans preview två bilder som är exakt lika i färger och infon du kan läsa av på kameraskärmen för respektive bild visar också på 4100K för båda?

Om du tar en bild på 2700K och en bild på 9000K på samma motiv så visar alltså kamerans preview två bilder som är exakt lika i färger och infon du kan läsa av på kameraskärmen för respektive bild visar också på 4100K för båda?

Intressant! I Kameran på info om bilderna står det 2700K och 9000K så som jag ställde in men de är identiska och i LR så står det 4100K.

Om man går in och ändrar Tint kameran så syns den förändringen men inte WB.

Testat både sRGB och Adobe-RGB utan någon skillnad..

Tackar för hjälpen med felsökning!

2700K

9000K

I EXIF-filen står det 2700K respektive 9000K men är som synes identiska och jag har inte bytt belysning mellan bilderna...

Intressant! I Kameran på info om bilderna står det 2700K och 9000K så som jag ställde in men de är identiska och i LR så står det 4100K.

Om man går in och ändrar Tint kameran så syns den förändringen men inte WB.

Testat både sRGB och Adobe-RGB utan någon skillnad..

Tackar för hjälpen med felsökning!

Men om du använder LR så kör du väl oxå rå-format och kan därmed ställa in den vitbalans du vill ha samt att när LR tolkar de båda bilderna sätter den vitbalansen till 4100K för båda, oavsett vad som står i exif?

Du kanske har 4100K som defaukt i LR?
(Jag använder själv LR så jag vet inte hur det fungerar...)

Bilderna jag länkade till är båda JPEG direkt ur kameran.

Naturligtvis kan jag fota i raw för all framtid och redigera varje bild, vilket jag nog faktiskt gör men det skulle vara skönt att kameran fungerade som det var tänkt :)

Tydligast att det kameran inte mår helt bra är nog när man i Liveview ändrar vitbalans och ingenting händer, exponeringen ändrar sig direkt när man ändrar slutare eller bländade men färgen är konstant... :(

Efter några telefonsamtal var jag tvungen att lämna in kameran på service. Även om Canon själva tyckte att det lät som ett mjukvarufel så kunde jag inte få flasha om minnet själv utan var tvungen att lämna in den, vilken kan förstå...

Aja, två veckor utan kamera igen, hoppas de löser sig bara.

Så nu är kameran tillbaka och fungerar som den ska.

De laddade in nya vitbalansdata tydligen

"Omjustering vitbalansen via nytt ref.data -Kontroll OK!"

Bilagor

• Vitbalans-1-9.jpg
    Vitbalans-1-9.jpg
    17.9 KB · Visningar: 136
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar