Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Sökarlins lossnade

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr Åhman

Aktiv medlem
Hej,

fick precis idag min Canon 5d (vanliga), som jag köpt beggad av en god vän. Testar lite olika objektiv som jag har från föregående kameror för att njuta av fullcensorn.

Till min nu stora förskräckelse lossnade en skiva inne i kameran, den som går upp till sökaren. (Fotar jag så ser allting alldeles normalt ut på displayen). Jag vet inte vad den heter, men det är en "grumlig" glasskiva antagligen för att fokusera det man ser i sökaren.

Är det här något katastrofalt som innebär att jag måste lämna in kameran på rep. direkt? eller är det något jag borde kunna laga själv?

Tips & förslag någon?

Mattskivan

Hej,

fick precis idag min Canon 5d (vanliga), som jag köpt beggad av en god vän. Testar lite olika objektiv som jag har från föregående kameror för att njuta av fullcensorn.

Till min nu stora förskräckelse lossnade en skiva inne i kameran, den som går upp till sökaren. (Fotar jag så ser allting alldeles normalt ut på displayen). Jag vet inte vad den heter, men det är en "grumlig" glasskiva antagligen för att fokusera det man ser i sökaren.

Är det här något katastrofalt som innebär att jag måste lämna in kameran på rep. direkt? eller är det något jag borde kunna laga själv?

Tips & förslag någon?

Hej!

Det är mattskivan som lossnat. När du komponerar bilden vinklar spegeln upp ljuset från objektivet upp mot mattskivan som du kan betrakta genom ett prisma (glasbit) och lite linser i okularet. På Engelska heter den focusing screen.

Jag tror att mattskivan är utbytbar på Eos 5D likt min Eos 40D. Så leta lite på nätet efter en instruktion om hur man byter mattskiva på 5D så är du hemma.

/Lasse

Ingen fara! Det är precis så, mattskivan. Den är utbytbar på 5D (Och många andra kameramodeller) Sprinten som håller fast den kan man komma åt om man har otur när man byter objektiv. Det är bara att sätta dit den igen, viktigt dock att inte ta på själva glasytorna, kanterna går bra. Om du tappat den helt kan du beställa en ny på Cyberphoto tex.

Sök på "Mattskiva" i Canon forumet så hittar du både instruktionsvideos och andra med samma probelm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar