Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D - old news eller köpa?!

Produkter
(logga in för att koppla)

annelito

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Canon 5D. Är den "för gammal" på marknaden för att ha ett värde på längre sikt eller är något nytt på den fronten på väg? Vad jag vet så är 5D enda kameran med "full sensor"...?

Om man ska välja ett zoom-objektiv till den, vilket rekommenderas?

I dagsläget har jag en 20D som börjat krångla och jag fotar mycket med 10-22 mm och 17-85 mm.

Någon som kan ge råd och tips?

Anledningen att det inte kommit någon yuppföljare till 5d är att de inte finns några konkurrenter till den.
Köp den det blir inte sämre bilder bara för att en uppföljare har kommit.

Tänkte bara nyansera föregående råd litegrann. Jag tycker att det beror lite på hur mycket din 20D börjat krångla. Fungerar den ändå så är ju inte kamerabyte akut, och oavsett om en 5D inköpt nu inte tar sämre bilder när det kommer en efterföljare (eventuellt i höst?), så kommer ju förhoppningsvis efterföljaren vara ännu närmare den ultimata kameran. :) Det är ju ändå som så att fastän både de aktuella 30D och 5D är väldigt bra kameror, så har de småbrister som i varje fall jag skulle störa mig en aning på emellanåt.

Sitter själv med en 10D som börjat kärva lite när det är kallt (minusgrader, alltså). Jag väntar med spänning på vad som kommer i höst (5DmkII eller 40D). Är det så illa att det inte kommer något nytt från Canon så blir det värre, men då är nog ändå världens ände nära så jag kanske inte ens behöver någon kamera. :) Näe, men då tar jag beslut då.

annelito skrev:
Funderar på att köpa en Canon 5D. Är den "för gammal" på marknaden för att ha ett värde på längre sikt eller är något nytt på den fronten på väg? Vad jag vet så är 5D enda kameran med "full sensor"...?

I dagsläget har jag en 20D som börjat krångla och jag fotar mycket med 10-22 mm och 17-85 mm.

Även en av proffskamerorna har fullformatssensor, men den är ju lite dyrare!

Map byte till fullformat bör du tänka på att varken 10-22 eller 17-85 kommer att fungera då, eftersom de är efsobjektiv. De fungerar sålunda enbart fullt ut till cropkameror. I ditt läge skule jag nog kolla på en 30D, alternativt vänta på 30D´s efterföljare. 5D är en bra kamera, men i varje fall i mina ögon inte så bra att det skulle motivera byte av objektivsamlingen samt de drygt 20 000:- som 5D kostar. Men. å andra sidan, om du ofta fotar vid höga ison aller landskapsbilder kan det ju finnas en poäng.

mvh

Bent

stef-n skrev:
Jag tycker att det beror lite på hur mycket din 20D börjat krångla. Fungerar den ändå så är ju inte kamerabyte akut, och oavsett om en 5D inköpt nu inte tar sämre bilder när det kommer en efterföljare (eventuellt i höst?), så kommer ju förhoppningsvis efterföljaren vara ännu närmare den ultimata kameran. :) Det är ju ändå som så att fastän både de aktuella 30D och 5D är väldigt bra kameror, så har de småbrister som i varje fall jag skulle störa mig en aning på emellanåt.

Eftersom jag ska ha kameran i jobbet och det inte är jag som betalar så spelar kostnaden inte någon roll för min egna plånbok.

Vilka brister tycker du att 5D:n har?

Re: Re: Canon 5D - old news eller köpa?!

Bent C. skrev:
Map byte till fullformat bör du tänka på att varken 10-22 eller 17-85 kommer att fungera då, eftersom de är efsobjektiv.
5D är en bra kamera, men i varje fall i mina ögon inte så bra att det skulle motivera byte av objektivsamlingen samt de drygt 20 000:- som 5D kostar.

mvh

Bent

Kameran kommer att köpas in av mitt jobb och optiken kommer att kunna användas av andra kameror som dom passar till.
Så skulle du i detta läge i så fall tänka dig att byta till en 5D?

Re: Re: Re: Canon 5D - old news eller köpa?!

annelito skrev:
Kameran kommer att köpas in av mitt jobb och optiken kommer att kunna användas av andra kameror som dom passar till.
Så skulle du i detta läge i så fall tänka dig att byta till en 5D?

Visst, då är det inga problem. Jag använder själv 5D och är överlag nöjd med den. Skulle absolut satsa på den givet den slags förutsättningar. Och förutsatt du inte är sportfotograf eller dylikt.

Nu var det inte mig du frågade om brister med 5D och 30D, men en nackdel för mig är att jag inte tycker att byggkvaliteten på dessa är speciellt bra, framför allt inte om man jämför med tex Nikons D200 och Pentax K10D. Där tycker jag att Canon framför allt på 5D har ett allt för smäckigt hus på en så dyr kamera. Kopplat till detta är att ingen av de två Canonkamerorna är speciellt vädertätade, utan regnar det rejält är det risk att det blir problem. Lite störande när tex Pentax kan göra och sälja en vädertätad systemare för 9000 inkl moms. Å andra sidan har jag rest en hel del med 10D, 20D och 5D utan att de någonsin gått sönder på grund av omild behandling eller regn, så det kanske mest är en känslomässig invändning. Sedan har 5D endast 3 fps, vilket ju kan tyckas vara något långsamt. För min del är det ett ickeproblem, jag behöver aldrig snabbare bildtagning, men det finns givetvis lägen där detta är viktigt. Överlag tycker jag att 5D är en bra kamera med en underbar sökare, så om jag fick en av jobbet skulle jag utan tvekan ta mot den.

mvh

Bent

annelito skrev:

Under hösten 2005 stod jag högt upp på väntelistan och lyckades få en av dom allra första Canon 5D. Hade tidigare en EOS1d MarkII, som jag aldrig blev riktig vän med. Men min "Femma" har gjort mig väldigt lycklig. Perfekt för en dedikerad gatufotograf, som inte behöver ta fler bilder än 3 i sekunden. Tillsammans med en EF24-105 är EOS 5D helt oslagbar, enligt undertecknad.

Shogun

annelito skrev:
Eftersom jag ska ha kameran i jobbet och det inte är jag som betalar så spelar kostnaden inte någon roll för min egna plånbok.

Vilka brister tycker du att 5D:n har?

Som någon annan nämnde så är det främst hastigheten, fast det beror ju väldigt mycket på vad man fotar. Jag fotar en del rally och jag tänker inte nöja mig med 3 fps på nästa kamera. För vissa är detta givetvis ett ickeproblem.

annelito skrev:

En digitalkamera köps för att användas och ger på ett eller annat sätt bilder av värde i retur. Något större ekonimskt värde har den inte för en andrahandsmarknad när nya generationer kommer.

En Canon 300D kom i september 2003, kostade då ca 11000:-, ca 18 månader senare kom Canon EOS 350D, som lade sig några tusenlappar billigare med mer funktioner, som i sin tur avlöstes ca 18 månader senare av Canon EOS 400D som idag kostar ca 7500:-, med fler pixlar och andra förbättringar till ett lägre pris. Idag kostar en kvarvarande ny EOS 350D ca 5000:-. Kamerorna har inte blivit sämre av att det kommer nya kameror, men mindre attraktiva. Samma utveckling kommer att ske med 20/30D, 5D och 1D-serien i den takt det kommer ersättande modeller.

Jag undrar vad någon är villig att betala för min EOS 300D som gått ca 50 000 exponeringar och har slitage i lacken, dåligt batteri och saknar ögonmusslan?

Köp kameran du vill ha och ha kul med den, men räkna inte med att dess inköpsvärde varar någon längre tid.

Taka skrev:
Anne, betyder det att ni går över helt till digitalt?

Inte helt och hållet...ännu. Fingeravtryck fotar vi fortfarande analogt även om andra distrikt redan gått över till digitalt för länge sen.

Tror inte man riktigt förstår att prioritera fotoutrustning på det sättet här hos oss som hos andra.

Re: Re: Canon 5D - old news eller köpa?!

RolandM skrev:
/...Köp kameran du vill ha och ha kul med den, men räkna inte med att dess inköpsvärde varar någon längre tid.

Nej, det är nog ingen idé att längre fundera på nya modeller i framtiden utan slå till på en gång och sedan inse att man aldrig kommer att ha "bästa" kameran för dagen efter kommer en som är bättre. Fast å andra sidan är det inte det viktigaste för mig, att ha den bästa kameran. Frågan var väl mest om 5D fortfarande kan anses som ett bra köp trots att den har några år på nacken.

En Eos 5D är inte sämre nu än den var när den kom ut på marknaden, däremot är den billigare nu ...

Ska man fotografera fingeravtryck och liknande har väl annars Fuji någon/några specialvarianter som bl.a. saknar IR-filter. De kamerorna är kanske inte så roliga till "normal" fotografering dock :)

5d:s grymma brusegenskaper!

Måste bara skriva några rader om de senaste bilderna jag printat från min 5d. Det var min sambo som tog bilder från hennes ex.prov i en makeupartist kurs. pga att det vara inomhus nere i en källare och hon inte kände att hon behärskade blixt körde hon på iso 1000 och jag förinställde exponeringen på +0,5. I efterbehandlingen justerade jag vitbalans, kontraster och simulerade ett hasselblad softfilter för huden. Sen körde jag ut bilder i 18x24 och man ser inte en tillstymmelse till brus! Inte ens i lågdagrarna, de är helt perfekta. på skärmen kan man ana lite brus men det syns inte alls på utskrifterna.

5d är grym!

Mvh Mange

Klart man ska köpa en nu. Jag köpte min för 2 veckor sedan tillsammans med en 24-70 glugg, är otroligt nöjd.. sen lär det komma en ny modell om ett tag, men vad behöver du på den som inte 5d har?

AFE skrev:

Ska man fotografera fingeravtryck och liknande har väl annars Fuji någon/några specialvarianter som bl.a. saknar IR-filter. De kamerorna är kanske inte så roliga till "normal" fotografering dock :)

IR-filter behöver vi inte vid fingeravtrycksfotografering så det blir bra med en 5D för dessa ändamål. Men däremot kanske vi bygger om min 20D till en IR-kamera. Då kan man fotografera blod lite bättre som sitter på mörka plagg t ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar