Annons

Canon 5D MII byte till kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

safet.selava

Ny medlem
Hej!

Behöver lite råd angående systembytet. Det är nämligen så att jag idag fotar med en Canon 5D Mark II, och innan dess Mark I, och innan dessa med analoga spegelreflexkameror. Nu har jag tröttnat på att bära med mig en så stor kamera och objektiv, vilket gör att man missar många fototillfällen på grund av det.
Jag är för övrigt en glad amatör, och har inga ambitioner att syssla med foto på proffs/yrkes nivå, utan det är bara en hobby. Dock vill jag att kameran ska prestera bra då jag använder kameran "aktivt" , och objektiv med fasta brännvidder, och aldrig i automatläge eller liknande.
Då jag är tvungen att sälja min kamera och utrustning för att finansiera ett vettigt köp vill jag kolla om det finns några som varit med om samma.

Då behöver jag råd på vilken kompaktare kamera (resevänlig) jag ska byta till. Har kollat på Fujifilm x100s/t. Vilka alternativ har man (prisklass 15000:)?
Kommer jag att sakna fullformat då dom flesta kvalitetskompakter använder APS-C eller 4/3?

MVH
 
Fujifilm X-T1 är det första jag tänker på. Finns några begagnade på blocket.
Jag har X100. Den är bra men den är för mig ett komplement till min 6D, inte en ersättare.

X-T1 har en bugg i näst senaste mjukvaran. Kan vara bra att känna till om man köper en begagnad att uppdatera till senaste.
 
Senast ändrad:
Nej, du kommerl inte att sakna fullformat om du väljer Fuji.
Jag har haft en Canon mark II, men bytte klumpen till en Fuji X-T1 med två fasta gluggar motsvarande 28 och 40 mm på fullformat. Det är små behändliga och knivskarpa glugga som tillsammans med kameran är så nära du kan komma "fickformat", i alla fall betydligt mindre än Canon/Nikons fullformatare. Dessutom har X-T1 den avgjort bästa sökaren bland systemkameror med elektronisk sökare. Eftersom jag gillar 35 mm-optik så köpte jag också en X100T iställer för en separat optik. Kamerorna har samma sensor och de leverar mycket bra kvalitet på filerna. Båda har dessutom wifi och kan fjärrstyras via en app.
Jag har inte ångrat "klivit ner" till aps-c en sekund. Skilnaden visuellt finns inte, men tekniknördar kan säkert hitta tekniska termer som talar för fullformat. Som fotograf gäller som bekant andra parametrar, smidighet, snabbhet och "känsla i gerjerna". Kanske medt att man håller på, dvs tar med sig kameran i ur och skur. Fotografin är i den meningen att likna vid att spela musik. För en musiker är inte teknik det viktiga, den lär man sig. Det är "känslan" och svänget som gäller. Att ständigt hålla på.

Om du är van vid zoom-optik så är Fujis zoomar dessutom betydligt mindre, men väl så bra, som Canon/Nikons.
Enda problemet är att Fujis optik är dyr, men ingenting är som bekant gratis i denna värld. Och "you get what you pay for".
Lycka till!
Med vänlig hälsning,/per-erik åström
 
Kommer jag att sakna fullformat då dom flesta kvalitetskompakter använder APS-C eller 4/3?

MVH

Med ordet "kompakt" brukar man ju avse en kamera med en optik som inte är utbytbar.

De flesta kameror med APS-C eller 4/3 är ju systemkameror, t ex den föreslagna X-T1.

Fuji har väl någon kompakt med APS-C sensor och kanske finns det fler men de flesta kameror som brukar kallas "kvalitets kompakter" har en sensor som är mindre än 4/3.

Så för att reda ut begreppen, hur liten kamera vill du ha? Måste det kunna gå ner i fickan, ja då är det nog en äkta kompakt du behöver. Om du däremot bara vill ha en mindre kamera finns det många små systemkameror att välja på.
 
Fuji

När XPRO-1 kom för några år sedan ställde jag min 5D mkII på hyllan och köpte Fujin plus 18/35/60 mm objektiven. En fantastisk maskin, som dock inte går ner i en ficka men som får plats innanför jackan om det börjar regna eller så. Använder nästan uteslutande 35/1,4. Kameran är rätt långsam och är väl ingen bra kamera för sport, hundar o hästar. Annars är den perfekt för mig. Det är troligt att jag köper nästa version av XPRO när den kommer.
 
Jag använder regelbundet 2 kameror. En X-PRO1 och en 5Ds R.
För de flesta ändamål så räcker kvaliteetsnivån på bilderna från X-PRO1 mer än väl.
Det som är en nackdel är att kamerans AF är ganska slö och även avtryck och annat inte så snabbt som man ibland behöver.
Som semesterkamera är den oftast perfekt. Eller som "kompaktkamera" när man inte orkar släpa på den stora klumpen.

Den nya X-PRO1 släpps i morgon. Då får vi veta vad Fuji hittat på. En bra sony sensor på 24 MP är redan känt.
Det som intresserar mig mer är hur de gjort kameran mer allround. Som snabbare AF och osv.

Sedan kommer en liknande uppgraering av X-T1 i mitten av året.
Personligen kommer jag vänta in den modellen. Tror den kommer passa mitt fotograferande bättre.
Så endera utnyttja rabatterna nu när Fuji säljer ut de gamla modellerna. De brukar ge enorma rabatter. Såg man kunde plocka upp X-PRO1 för 500 USD senast.
Eller ge dig till tåls till de nya modellerna kommer ut på marknaden.
 
Jag gjorde (nästan) samma resa för några år sedan. Tyckte min Canon 7D var för tung och klumpig i vissa situationer, skaffade en m43-kamera (Panasonic) för att ha som komplement i sådana situationer. Canonkameran blev emellertid kvar på hyllan hela tiden och såldes till slut - jag har aldrig sett tillbaka sedan dess. Nu har jag Olympus OMD EM1 och EM 10 mk II med ett antal objektiv, en smidig och lättsam lösning som jag tar med mig i alla sammanhang. Jag har aldrig ångrat mig, vare sig storleksmässigt eller bildkvalitetsmässigt.
 
Tack för alla inlägg. Det blir nog ett systembyte för min del och efter era tips och efter det som jag har läst på nätet blir det Fujifilm för min del.
X-T1 är mest intressant i nuläget med ett Fujinon XF 35/1,4 R med vilket jag skulle klara mig ganska långt med, men nu "gamla" X Pro1 med samma objektiv skulle gå på ett antal tusenlappar billigare. Kan det vara ett alternativ? Jag fotar sällan (läs aldrig) sport där autofokusens snabbhet är viktig.
X Pro2 går nog bort mest pga av priset (riktpris i Sverige 17999, enl. Fotosidans artikel), lite väl saftigt i mitt tycke.
Nu gäller det att avyttra mina nuvarande prylar :)
 
Tack för alla inlägg. Det blir nog ett systembyte för min del och efter era tips och efter det som jag har läst på nätet blir det Fujifilm för min del.
X-T1 är mest intressant i nuläget med ett Fujinon XF 35/1,4 R med vilket jag skulle klara mig ganska långt med, men nu "gamla" X Pro1 med samma objektiv skulle gå på ett antal tusenlappar billigare. Kan det vara ett alternativ? Jag fotar sällan (läs aldrig) sport där autofokusens snabbhet är viktig.
X Pro2 går nog bort mest pga av priset (riktpris i Sverige 17999, enl. Fotosidans artikel), lite väl saftigt i mitt tycke.
Nu gäller det att avyttra mina nuvarande prylar :)

OM de bilder du har på din hemsida är representativa för ditt fotograferande? Ja då skulle säkert även en X-PRO1 fungera.
Den typen av kamera är också bäst på vidvinkel till kort tele. Jag kör som längst inte gärna över 60 mm. Alltså 90 mm i fullformat.
Sedan är EVF sökaren i kameran av den första generationen. Där är både X-E2 och X-T1 betydligt bättre. Nu drar alla EVF sökare mycket batteri, så där har X-PRO1 en fördel av att man kan köra mest med den optiska sökaren. Vilket jag trivs bäst med.
Gå till en bra fotoaffär och testa.
Kom ihåg att en spegellös kamera inte är en dSLR. En dSLR är mer allround. Det gäller i princip alla spegellösa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.