Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5d mark III vilket objektiv och minneskort

mmonika77

Medlem
Jag har kommit ett steg på vägen och köpt mig ett kamerahus idag, ovanstående, men nu till nästa djungel! Vilket objektiv? Jag ska framförallt fota barnen och naturbilder. Något ni har att rekommendera till mig som är helt nybörjare? Jag letar och läser men nu behöver jag verkligen era råd. Likaså minneskort! Vilket? Var är bäst att köpa online? Köpte kameran i butik då jag blev kär och gått och trånat i några månader men nu vill jag ju komma igång!

Canons 50/1.4

Jag visserligen en Nikon men också en 35mm sensor.
Till barn skulle jag rekommendera 50/1.4, ljusstark, snabb och billig. Jag har även ljusstarka f/2.8 zoomobjektiv men zoom har jag inte så mycket nytta av. Och dessutom gillar jag inte att använda blixt bland en massa barn, det stör så mycket. Fotograferandet blir så påtagligt
* Motiv som rör sig snabbt
* Ibland inomhus
* Blixt är inte att föredra

Till naturfoto överlåter jag till andra att svara på. Där är det oftast plånboken som sätter stopp.

Du har valt en i mina ögon ett bra hus, men som nybörjare är det inte lite väl i överkant?
Men å andra sidan behöver du inte byta på läääääääänge.

Jag har inget bra att komma med när det gäller minneskort men när jag uppgraderar till samma hus kommer det stå mellan Canon 24-70/2,8L, inte nya versionen utan den äldre och då begagnad, eller en Canon 24-105/4L IS.

Jag har kommit ett steg på vägen och köpt mig ett kamerahus idag, ovanstående, men nu till nästa djungel! Vilket objektiv? Jag ska framförallt fota barnen och naturbilder. Något ni har att rekommendera till mig som är helt nybörjare? Jag letar och läser men nu behöver jag verkligen era råd. Likaså minneskort! Vilket? Var är bäst att köpa online? Köpte kameran i butik då jag blev kär och gått och trånat i några månader men nu vill jag ju komma igång!

Hej, om jag skulle ha varit i situationen att jag behövde både kamerahus och objektiv så hade jag köpt den i kit tillsammans med EF 24-105/4 L IS USM. Det objektivet fyller de flesta "vardagsbehov" och är överlag riktigt bra. Om jag förstår rätt så har du redan köpt huset, men som jag ser det är det fortfarande samma objektiv som passar bäst att börja med.

När det gäller minneskort så blir mitt förslag att hålla sig till de stora fabrikaten och att undvika de allra fräsigaste/dyraste varianterna. Jag tror t.ex. att det här är ett säkert kort som du skulle bli nöjd med. (Ett extra kort är förresten praktiskt att ha, som jag ser det helt nödvändigt. Vill du hålla nere kostnaden så kan du ha ett mindre reservkort.)

Lycka till!

Skulle kört på 24-105 f4.0 is
Har många objektiv som är både dyrare och ljusstarkare men oftast så sitter den här gluggen på.
Blir aldrig besviken på resultatet heller. Väldigt allround lätt och bra zoomomfång.

Och dessutom gillar jag inte att använda blixt bland en massa barn, det stör så mycket.

Jag tycker absolut man kan använda blixt till barnfoto, rätt hanterat stör det inte alls och ger möjligheter att ta bilder i situationer där man annars fått avstå.

Jag tycker 24-105 är ett utmärkt första objektiv. Inte bäst på något men bra till det allra mesta.

Sållar mig till de som skrivit 24-105. Hade normalt inte rekommenderat den, men med tanke på att du dels är nybörjare och har så vidd spann för bruket och ska du bara ha ett objektiv så lägger jag min räöst på denna zoom.
Fotar själv mkt barn och jag använder mestadels 85/1.4, men på promenader använder jag 70-200/2.8 för att inte störa barnens lek samt kunna hålla avstånd. För natur använder jag mig av 24mm.
Hade du varit mer erfaren så är 50/1.4 bra val, men blir svåranvänd om du inte kan hantera bländaren och AF korrekt. AF på 50/1.4 är heller inte världens snabbaste och barn är snabba. Som sagt så är det inga problem heller med AF om man kan hantera kameran väl....

/Stefan

Håller också med om 24-105/4. Finns nytt i delad förpackning för 8000:- på bla Cyberphoto och Fotokungen.

Behöver du inte bästa AF och kan klara dig med något sämre bildstabilisering finns också Tamrons 24-70/2.8 med bildstabilisering för samma peng. Är kanske tom skarpare än Canons 24-105/4.

Billigare men ganska ok är Canons 28-135/3.5-5.6 IS för halva priset.

Sen finns ju Canons 24-70/2.8, superskarp men 20" och utsn stabilisering.

Normalzoom röstar jag på iallafall.

Köpt

Läst och funderat idag. Jag gick på en normalzoom. Canon 24-70/f4L IS USM. Hoppas på att det blir bra som ett första. Valde på det och 105 läääänge. Hoppas jag gjorde ett bra val. Tack för alla era synpunkter.

Optiskt är den nog bättre än 24-105. Om det räcker för att kompensera för bristen på räckvidd vet jag inte. Jag har 24-105, så jag har inte tänkt skaffa en likadan 24-70 också för min egen del. Det skulle i så fall vara en med f/2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar