Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5d mark ii eller 6d?

Produkter
(logga in för att koppla)

xcsanna

Ny medlem
Jag har nu fått för mig att uppgrader min Canon eos 400d till något nytt. Jag skulle behöva era kloka råd om vilken kamera jag ska välja, 5d mark ii eller 6d?

Till min gamla har jag kitobjektivet 18-55 mm och ett fast 50 mm/1.8. Kan jag använda något av dessa till en ev ny kamera?

Vilket objektiv kan ni rekommendera att jag ska köpa till? Jag fotar mest porträtt, familje/turistbilder, natur, interiör alltså ganska blandat!
Jag vill utveckla min fotografering ett steg längre, till att börja med....

Jag tar tacksamt emot era svar!
 
Som Henry redan svarat kan du inte använda EF-S 18-55 men däremot går EF 50mm/1,8 bra.
Börja med att lära dig använda ditt 50mm på FF eftersom det ger en annan bildvinkel än vad du är van vid från din crop-kamera.
 
Har inte ägt någon 5D men däremot 1Ds/1DsII. Klämde på 6D häromdagen. Det är ingen större skillnad i handhavandet mellan 5DII och 6D f u att 6D har ärvt den pilligare bakre kontrollhjulet från 60D som inte är lätt att använda utan att man kommer åt knapparna intill av misstag - hur det då skulle gå med hanskar låter jag vara osagt. 5DII har det större och rejäla hjulet av samma typ som i t ex 1D husen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.