Annons

Canon 5D eller 50D?? Kan inte bestämma mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

sonatha

Medlem
Har funderat fram och tillbaka flera dagar på om jag ska
köpa den gamla 5D eller 50D...
Fått ett erbjudande om 5Dn för 9000 kr, och en 50D för 8800.
Vad tycker ni jag ska satsa på? anses 5Dn gammalmodig nu?
Jag har börjat fota en del bröllop och vill verkligen att
det ska bli kanonbra.
Så snälla :) ge mig för och nackdelar och vad ni tycker.
Måste bestämma mig snart!
 
Största fördelen med 50D som jag ser det är hastigheten (6,3 bilder / sekund), medan största fördelen med 5D är fullformatssensorn (och därmed möjlighet till riktigt kort skärpedjup).

Båda kamerorna kräver såklart bra objektiv för att ge "kanonbra" bilder, generellt är objektiven en större investering är kamerahuset. Därav kan det vara bra att välja "rätt" mellan FF och cropsensor direkt, så du slipper byta ut objektiv om du vill byta senare.

Båda är ju trevliga kameror, jag skulle valt den egenskap som är viktigast för mig av de två jag nämnde först i inlägget.
 
den gamla 5D tar inte sämre bilder för att den är gammalmodig.

det kanske man bör tänka på i valet av kamera är som tidigare inlägg skriver om bl.a. skärpedjup och brus vid höga ISO. kunna sätta höga ISO är bra då det ofta är mörkt inne i kyrkor.Speciellt om man fotar vinterbröllop.

Andra grejor att tänka på är om 5D'n är gammal och sliten kanske risken för att den går sönder större, och man vill inte att grejorna går sönder under ett bröllop.

hoppas att detta hjälper dig lite i ditt val.
 
Bra kameror båda två. 5Dn började inte ta sämre bilder i samma stund som 5D mk II kom ut heller ;)

Som tidigare sagts så är det ju två olika typer av kameror; crop och fullformat. Har du några objektiv sedan tidigare? För bröllop krävs ju ljusstarka objektiv. För 50D kan kanske en ljusstark 50mm och/eller en 17-55mm vara att föredra, för en 5D kanske en 85mm och/eller en 24-70mm kan vara bättre. Kan vara värt att tänka på och kolla upp.

Priserna du blivit erbjudna är ungefär de som de brukar vara på Blocket/Tradera så ta det lugnt och gör inget förhastat beslut.
 
det jag hade tänkt mig för 50D var sigma 24-70mm f/2.8 och canon 50mm f/1.8

klarar man sig på ett 50mm f/1.8 till att börja med för 5D annars?
budgeten är snar :)

har inga objektiv sen innan. använde en nikon d40x i två år men sen har jag mest lånat kameror. nu är det dags att skaffa eget.
 
Vad ska du använda den till? Är det i princip bara bröllop?

5D:s styrka ligger i de fantastiska brusegenskaperna på höga iso.

50D:s styrka är snabbheten i både AF och serietagning.

Två ganska olika kameror =)
 
Om du går in på mina bilder så ser du vad jag gillar att ta för foton :)
Ska användas till bröllop, porträtt och kreativ fotografering.
 
Största fördelen med 50D som jag ser det är hastigheten (6,3 bilder / sekund), medan största fördelen med 5D är fullformatssensorn (och därmed möjlighet till riktigt kort skärpedjup).

Båda kamerorna kräver såklart bra objektiv för att ge "kanonbra" bilder, generellt är objektiven en större investering är kamerahuset. Därav kan det vara bra att välja "rätt" mellan FF och cropsensor direkt, så du slipper byta ut objektiv om du vill byta senare.

Båda är ju trevliga kameror, jag skulle valt den egenskap som är viktigast för mig av de två jag nämnde först i inlägget.

Skulle nog hävda att 50d kräver bättre optik än 5d för att ge lika bra resultat, gamla 5d:n är inte alls lika krävande på den fronten, även om man naturligtvis vill hänga på fina gluggar.
 
Har du testat att fotografera med kamerorna?

Känner du någon som har dessa kameror?
Testa att ta några bilder med dem så får du se.
Bor du inte långt ifrån mig får du gärna provfotografera min 5D.
Jag hade 40D innan och har inte ångrat mig 1 sek på bytet.
Sökaren bl.a är underbar! Jag säger 5D alla dagar i veckan.

MVH Julle.
 
jag har testat en 5D för ett bröllop i USA i våras.
det blev verkligen underbara bilder.
blir bara så tveksam när man läser runt och folk
säger att den e gammalmodig, långsam osv osv.
känns "omodernt"!
egentligen borde man ju bara gå efter resultat.
ser ju på dina bilder också julle att det blir helt
fantastiska bilder.

aah svårt dethär :)
 
Jag ångrar inte mitt köp av en 5D, men så behöver jag inte hastigheten heller. Det enda som känns gammalt för mig är displayen. Jämför man mot de nya så är de nya ett stort steg framåt. På 5D så kan färgerna (speciellt grönt) anta en annan nyans än verkligheten. Kan också vara svår att avläsa i solljus. Det jag gillar är bildkvaliteten och möjligheterna till korta skärpedjup.

/Gunnar
 
Jag har en 40d och en 5d. 40d.n är ju rätt så snarlik 50d:n trots allt. Tittar jag på de bilderna du har på din sida skulle jag välja 5d:n alla gånger. Det 40d:n ger mig som inte 5d:n ger är ju skenbar brännvidsförlängning (mer tele) och snabbheten. men ingen av dom faktorerna ser ut att vara viktiga på dom motiven. jag fotar bröllop, där är 5d:n oslagbar i jämförelse.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.