ANNONS
Annons

Canon 5D el 5D mk II? Hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nyss tagit det stora steget in i yrkesfotograf-världen och det är dags för en ny kamera, valet är svårt.
Jag fotar mest bröllop o porträtt så är det någon av 5D:na som jag snöat in mig på,..

Min alternativ är:

¤ Begagnad Canon 5D+ BG
¤ Ny Canon 5D+ BG
¤ Ny Canon 5DmkII+ BG
(kan dra av moms om jag köper nytt)

Det blir ganska stora prisskillnader.
Min budget är maxad om jag köper Canon 5DmkII

Vad hade ni gjort?
Tacksam för svar ;)

Jag kan bara säga att om du ska jobba med en fullformatskamera så kommer även din optik att kosta dig mycket mer. Alltså ingen ide att göra hål i kassan för bara ett kamerahus om man inte också väljer den bästa optiken som kan uppbringas.
Lägg pengarna på bra optik istället och byt upp dig till fullframe nästa gång du byter hus.
Så tycker jag.
Lycka till med ditt val
Mats//Som plåtar allt med 40D och L-objektiv

Har själv 5d. som ska säljas nu. jag är fantastisk nöjd med den och har knappt haft den ett år. Men jag köper den nya för jag vill kunna filma bla..

Men nu tvekar jag för jag lekt med min kompis Haselbladare och nu vill jag ha en sådan istället iom jag kör mycket modefotografier i studio..

Men tror du hade blivit klar med den gamla 5an. Den är superbra i hög iso som du kan behöva i kyrkan..

Lägg pengarna på bra optik istället och byt upp dig till fullframe nästa gång du byter hus.
Så tycker jag.
Lycka till med ditt val
Mats//Som plåtar allt med 40D och L-objektiv

Uppdatera kamerahuset är ett måste då jag har en 400D nu som har massa brus vis 800iso, och det funkar inte.

Bra objektiv är jag medveten om att jag behöver. Jag har kollat på ett 85/1,8 (ca 4000;-), som motsvarar det fast 50 som jag flitigt använder vid bröllop nu.

Valet är igentligen.
¤ Köper jag begagnad 5D så kan jag köpa jättebra optik, men kamerans kvalité är osäker.
¤ Köper jag ny 5D så får jag en bra kamera jag kan ha i några år, och har lite pengar över till ett jättebra optik
¤ Köper jag ny 5DmkII så har jag en riktigt bra kamera med den nyaste tekniken som jag kan ha flera år,. men måste spara till bättre optik.

Därför är valet svårt :p

Har nyss tagit det stora steget in i yrkesfotograf-världen och det är dags för en ny kamera, valet är svårt.
Jag fotar mest bröllop o porträtt så är det någon av 5D:na som jag snöat in mig på,..

Min alternativ är:

¤ Begagnad Canon 5D+ BG
¤ Ny Canon 5D+ BG
¤ Ny Canon 5DmkII+ BG
(kan dra av moms om jag köper nytt)

Det blir ganska stora prisskillnader.
Min budget är maxad om jag köper Canon 5DmkII

Vad hade ni gjort?
Tacksam för svar ;)

Hej Annelie.

5d och 24-105/4 funkar alldeles utmärkt till porträtt och bröllop.
95 % av bilderna på min sida är gjorda just med denna kombination;
www.brudfoto.nu

Mvh.

/Janne Höglund.

Hej Annelie.

5d och 24-105/4 funkar alldeles utmärkt till porträtt och bröllop.
95 % av bilderna på min sida är gjorda just med denna kombination;
www.brudfoto.nu

Mvh.

/Janne Höglund.

Jag gillar dock att kunna ha kortare skärpedjup.
Kombinationen är säkert kanon, men klarar den små mörka kyrkor också?

Ett bröllop jag fotade förra månaden va just i en liten mörk kyrka, och jag var tvungen att plocka fram blixten, vilket jag inte tyckte om,..

Vi är ju många som använt 5D till bröllop dom senaste åren och aldrig har någon av mina kunder klagat på bildkvaliteten. Jag köper nu mkII för att jag vill ha den men mina kunder kommer knappast märka det.

Du är OK med 5D första versionen således samtidigt som det naturligtvis är roligare att köpa det senaste.

Tittade på din kameraväska och såg att du har ett Tamron 28-75 som funkar helt Ok på 5D. Du kan även använda ditt 50 1,8 i fortsättningen men utsnittet blir annorlunda. Att komplettera med 85 1,8 är en bra idé, kanske Canons mest prisvärda glugg och väldigt trevlig på FF. Bra för closeups och annat porträttfoto när man har tillräckligt med plats för att jobba med det.

Köp det som du känner att du helst vill, du står ju inte utan optik i dagsläget och kan komplettera när du jobbat in pengar i rörelsen.

Behåll din 400D som backup till att börja med, att ha ett andra/reservhus är ett måste om du tänker bli seriös med bröllopsfoto, för tänk om kameran pajar.

Om du väljer 5D + optik kan jag delge erfarenhet av följande gluggar i bröllopssammanhang...
24-70L - Arbetshästen som gör det mesta, ersätter din Tamron
85 1,8 - Som sagt ovan
135 2,0L - I lyxklassen men ger magiska bilder, kräver utrymme, utsnittet motsvarar 85 mm på 400D.
100 2,8 Macro - Perfekt för detaljbilderna men även en utmärkt porträttglugg
50 1,4 - Lite bättre än 1,8 versionen med tyst AF, 2/3 steg ljusstarkare, snyggare bakgrundsoskärpa. Bra dom gånger man behöver maximal ljusstyrka till rimlig peng.
70-200 2,8L - Sådär tycker jag men vet att många andra använder den flitigt på bröllop, men jag gillar inte att jobba med klumpen i dom sammanhangen även om bilderna visst blir bra.
17-40 4L - Den gillade jag aldrig och har nu sålt den, för mycket distorsion i vidvinkelläget för min smak.

Valet är igentligen.
¤ Köper jag begagnad 5D så kan jag köpa jättebra optik, men kamerans kvalité är osäker.

På vilket sätt då? 5D ger riktigt bra bildkvalité och brusar förhållandevis lite ända upp till ISO1600 om man exponernar rätt.

¤ Köper jag ny 5D så får jag en bra kamera jag kan ha i några år, och har lite pengar över till ett jättebra optik

Finns absolut ingen anledning att köpa en ny 5D om du inte hittar den ruggigt billigt. Det kommer att dyka upp ett antal begagnade när nya MkII kommer ut.

¤ Köper jag ny 5DmkII så har jag en riktigt bra kamera med den nyaste tekniken som jag kan ha flera år,. men måste spara till bättre optik.

Därför är valet svårt :p

Ja, onekligen så kommer du att ha en state-of-the-art kamera. Men det är inte där bilden skapas. Spelar ingen roll hur bra hammaren är, om du spikar med krokiga spik.

Mitt råd är att lugna dig lite till. Det kommer olika tester som jämför 5D MKII och 5D. Då kan du själv ta ställning om den nyare kameran är värd de extra pengar som den kostar jämfört mot en begagnad 5D. Kanske finns det en funktion som gör att du vill köpa 5D MKII.

Ett annat råd är att titta på en begagnad 5D. Vill du byta upp dig sedan så tror jag inte du gör en allt för stor förlust. Kanske låter den nya 5D MKII bli ett antal månader gammal för att låta priset sjunka några tusen. Nya saker brukar sjunka lite när nyhetens behag har lagt sig efter ett halvår.

Själv har jag köpte jag en begagnad 5D och är mycket nöjd med köpet. Mycket kamera för pengarna. Ingen brådska att byta upp mig. Det blir nog ett nytt objektiv framöver istället.

/Gunnar

Dra av momsen kan du ju göra även för en begagnad 5D, förutsatt att den som säljer är momsregistrerad och har köpt in kameran i firman.

Själv köpte jag en 6 månader gammal 5D med BG och ett objektiv med momskvitto och allt. Billigare än nytt, kan dra av moms och har fortfarande garanti... bättre blir det inte :)

Och för den som tänker påpeka det, ja jag vet att garantin bara gäller första köparen men jag har kollat med Canon och de kollar inte sånt. Dessutom har säljaren lovat att lämna in om nåt strular. Så det så ;-)

På vilket sätt då? 5D ger riktigt bra bildkvalité och brusar förhållandevis lite ända upp till ISO1600 om man exponernar rätt.

Jag menar på det sett att jag inte vet hur den förre ägaren behandlat kameran, den kan se bra ut på utsida, fast en massa på inne i kameran snart måste bytas, om den då är 4 år gammal så blir det ju slitet.

Finns absolut ingen anledning att köpa en ny 5D om du inte hittar den ruggigt billigt. Det kommer att dyka upp ett antal begagnade när nya MkII kommer ut.
Garantin finns om man köper ny

Ja, onekligen så kommer du att ha en state-of-the-art kamera. Men det är inte där bilden skapas. Spelar ingen roll hur bra hammaren är, om du spikar med krokiga spik.
Menar du att de "krokiga spiken" är mitt bildseende eller optiken? Om den är bildseendet så är det ju jag som slår spiken snett ;)

Om jag köper det nyaste så vet jag garanterat att jag kommer kunna ha den i några år, 5D har ju hållt i runt 4 år utan att bli "gammal", så det borde mk II också. det är ju inte många kameror som gör det.

Jag gillar dock att kunna ha kortare skärpedjup.
Kombinationen är säkert kanon, men klarar den små mörka kyrkor också?

Ett bröllop jag fotade förra månaden va just i en liten mörk kyrka, och jag var tvungen att plocka fram blixten, vilket jag inte tyckte om,..

Jag gillar verkligen kort skärpedjup, men på brudpar kan det bli väl mycket av det goda om det blir för kort skärpedjup...tycker jag.
35/1,4 o 85/1,2 finns oxå i väskan men det är för min del 24-105 som används till 95 % av bilderna.

Mvh.

/Janne

Menar du att de "krokiga spiken" är mitt bildseende eller optiken? Om den är bildseendet så är det ju jag som slår spiken snett ;)

Om jag köper det nyaste så vet jag garanterat att jag kommer kunna ha den i några år, 5D har ju hållt i runt 4 år utan att bli "gammal", så det borde mk II också. det är ju inte många kameror som gör det.

Ånej, jag skulle aldrig kritisera en annan persons bildseende. Naturligtvis åsyftade jag optiken. Det enda som slits i en kamera är slutaren. Det kostar ca 3500 kr att byta den och den håller sisådär 50-100.000 exponeringar (kanske mer)

Ånej, jag skulle aldrig kritisera en annan persons bildseende. Naturligtvis åsyftade jag optiken. Det enda som slits i en kamera är slutaren. Det kostar ca 3500 kr att byta den och den håller sisådär 50-100.000 exponeringar (kanske mer)

Jag pratade in om mitt bildseende, men om bildseende överhuvudtaget. "Det är inte kameran som bilderna, det är fotografen".
Trodde det var lite det du menade med metaforen ;)

För tillfället är prisskilldnade mellan en beg 5D och en ny ungefär 5000;-,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar