Annons

Canon 5D död

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillbaka till det som tråden handlar om.....


Err 99 är (väl) bara ett objektivrelaterat fel?

Stäng av kameran, köpe en påse tops och torka rent rengör både kamerans objektivöppning samt objektivets fattning. Låt allt stå separerat och välventilerat över natten och hoppas på den bästa!

Lycka till!
 
Vapo skrev:
Tillbaka till det som tråden handlar om.....


Err 99 är (väl) bara ett objektivrelaterat fel?
I min manual anses Error 99 vara det fel som visas när kameran inte har ett förberett felmeddelande för det specifika felet. De gånger jag fått det har det förvisso varit för att ledarna mellan glugg och hus haft smuts på sig men vad jag vet så har det även rapporterats om error 99 när det varit andra större eller mindre fel.
 
Verkar inte finnas en klar beskrivning för error 99.

Här kommer några error beskrivningar

EOS D30 Error Codes
Err 09: SYSTEM
DESCRIPTION: This error occurs when the EOS D30's self-checking system processing time has exceeded the specified limit. This error can occur when several switches are pressed at the same time.
REMEDIAL MEASURE: Because this error is caused by abnormal operation, try releasing the error by turning the main power switch OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 22: CF DRIVER
DESCRIPTION: This error occurs when image data cannot be written to the CF card. This error can occur when the CF card is not fully seated in the camera or if the D30 does not detect a card-ready signal within a specified time limit or when the CF card is not usable because it has been corrupted or physically damaged. It can also occur when the camera's battery level is insufficient to completely write the file to the CF card.
REMEDIAL MEASURE: Use the DC Coupler or recharge the battery first. If the error continues to occur with sufficient power available to the camera, check that the CF card is properly inserted. If that's not the problem, then try replacing the CF card. If that does not solve the problem, have the EOS D30 and one of the CF cards that is causing the problem examined by a qualified service technician.
ERR 23: NO SPACE LEFT ON THE CF CARD
DESCRIPTION: This error occurs when the CF card's free space is insufficient for the image file that has been created. For example, when using a nearly full CF card, if a long exposure is made with noise reduction shut off, the file size may become larger than average, resulting in insufficient space to write the file.
REMEDIAL MEASURE: Use a CF card with sufficient free space. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 50: CF FORMAT
DESCRIPTION: This error occurs when the CF card cannot be formatted in the camera.
REMEDIAL MEASURE: Replace the CF card. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 51: PLAY MODE
DESCRIPTION: This error occurs when the images stored on the CF card cannot be played back in the camera.
REMEDIAL MEASURE: Replace the CF card. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 80: SHUTTER
DESCRIPTION: This error occurs in the following conditions.
1) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter has not been fully charged (ready to shoot).
2) When the EOS D30's self-check system detects that the shutter operation sequence has not been completed correctly.
3) When the built-in flash cannot be recharged after the E-TTL preflash but before the main exposure.
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 81: MIRROR
DESCRIPTION: This error occurs in the following conditions.
1) When the EOS D30's shutter release is pressed to the halfway position and the mirror-down status cannot be verified by the EOS D30's self-checking system.
2) When mirror up/down status cannot be detected during shutter release.
REMEDIAL MEASURE: Have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 82: STROBE
DESCRIPTION: This error occurs when the built-in flash cannot be charged.
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
ERR 83: POP UP
DESCRIPTION: This error occurs when the built-in flash's pop-up operation cannot be detected even after the pop-up operations have been repeated three times.
REMEDIAL MEASURE: Try clearing the error by turning the main power switch OFF and then back ON. If this does not solve the problem, have the EOS D30 examined by a qualified service technician. (NOTE: The EOS D30 can be used with an EX-series Speedlite and/or with an electronic flash connected through the PC socket even when the built-in flash is unavailable.)
ERR 84: LENS COMMMUNICATION
DESCRIPTION: This error occurs in the following conditions.
1) When electronic communication with the lens cannot be established, after the EOS D30 is powered ON or when the shutter button is pressed halfway.
2) When the lens diaphragm cannot be controlled during shutter release.
REMEDIAL MEASURE: Clean the electronic contacts on the lens with a clean, soft, dry cloth and check the mount interface switch on the body's lens mount for dirt or other damage. If this does not solve the problem, try another Canon EF lens or have the EOS D30 examined by a qualified service technician.
 
Nu väntar vi bara på att Henrik ska dyka upp och berätta att kameran funkar igen! "Kan nån så kan Canon" vare inte så? Få se nu ... han borde väl käka frukost nu ungefär. JANNE
 
Min 20D har låst sig med Error 99 två ggr. Bägge gångerna använda jag tillbehör mellanring eller extender.

Som lekman antar jag att det är stiften och kontakterna med objektivet som strular.

Sist fick jag igång den igen genom att mycket försiktigt försiktigt skrapa med en liten mejsel på stiften och kontakterna. Tops räcker nog inte tror jag, oxid kan vara lurigt.
 
cw-op skrev:
Nu väntar vi bara på att Henrik ska dyka upp och berätta att kameran funkar igen! "Kan nån så kan Canon" vare inte så? Få se nu ... han borde väl käka frukost nu ungefär. JANNE

Hej igen,

Jag är nu "up and going" här borta. Har läst igenom alla inlägg och lärt mig att jag inte borde har sålt min 350D... Nåväl pengarna för den var välbehövliga i jakten på den "perfekta" bilden!

För att summera så fick jag igång kameran för en timme sedan. Nu fungarar kameran igen. Jag är fortfarande sur över det som hänt och tycker att Canon borde lösa problemet. Så vad var problemet egentligen? Jag lägger till lite info som jag borde ha skrivit från början; jag fick Err99 efter att av misstag har satt kameran på alldeles för lång slutartid. Eftersom jag är en otålig natur så försökte jag med en massa knapptryckningar att avbryta det hela. Och vips fick jag Err99. Vid omstart fungerade den inte. Klimatet vid Niagara var mkt fuktigt. Dock spranga alla amerikanarna runt med sina fickkameror och filmkameror och fotade för fullt. Jag tror alltså inte att det var fukt som fick den att dö. Dock fick jag inte igång den igen. Där kan fukten ha spelat in. Efter att ha följt era råd (särskilt Mikeal Risedal och Hasse Hedenskog) så fick jag igång kameran. Jag laddade således på nytt upp ett batteri till max .Under tiden lät jag kameran stå öppen med batteri- och CF-luckorna öppna och tomma i ett välventilerat utrymme. Även en lins fick så öppen. Monterade ihop allt igen och vips (magic?) fungerade allt igen!

Tusen tack för alla positiva tillrop (även om några försökte så ett eller annat oädelt Nikonfrö in i debatten... ;))

Mvh Henrik

PS. Canon behöver se över mjukvaran så att kameran inte lägger av vid många knapptryckningar.
 
Grattis, vilken solskenshistoria att den gick igång igen! Om du inte tror att det var fukten så blir det väl ett nytt försök idag då (C;?
JANNE
 
OK. Kameran la av idag också. Denna gång hamnade slutartiden på 25s (utan att jag ställt den på det!) sedan syntes Err99. Jag visste förstås vad som var på G. Inget fukt alls idag då jag var i mkt torrt klimat. Tog ur batteriet och väntade 10 minuter innan jag stoppade i det igen. Sedan har allt funkat. Det är något lurt med kameran tror jag. Ska lämna den till Canon Service senare.

Lite sur är jag allt - inte många kameror kostar trots allt mer.

Mvh Henrik
 
Henrik Björkman skrev:
OK. Kameran la av idag också. Denna gång Lite sur är jag allt - inte många kameror kostar trots allt mer.

Mvh Henrik

Kostnaden för en vara har väldigt lite med driftsäkerheten att göra. Titta på bilindustrin. De lyckas ju inte tillverka en Volvo eller Toyota för en kvarts miljon, utan att behöva återkalla dem för utbyte av felaktiga delar.

Tråkigt för de som blir drabbade, men ett faktum i dagens stressade och för hårt styrda samhälle. Produkten måste ut till kund, tid är pengar.
 
Jeppe skrev:
Tråkigt för de som blir drabbade, men ett faktum i dagens stressade och för hårt styrda samhälle. Produkten måste ut till kund, tid är pengar.

Det är helt sant... :eek:(
OT: Håller precis och skriver en avhandling i ämnet.
 
5 månader senare

Hej,

Tänkte kort avrapportera vad som hände sedan...

Jag bestämde mig när jag kom hem från resan att inte kontakta Canon Service igen förrän problemet dykte upp ännu en gång.

Jag uppdaterade firmware med Version 1.1.0 ganska snart efter hemkomsten. Nu har det gått 5 månader och kameran har fungerat perfekt. Skönt.

Mvh Henrik
 
Jag skulle också sätta en slant på fukten; vid Niagara-fallen är luftfuktigheten nära 100%, du står alltså i det närmaste "under vatten" om du befinner dig i närheten av fallet. Man blir blöt in på bara skinnet fastän man står en bit bort.

Här i Sverige kommer vi mig veterligen inte ens under kraftiga regnoväder i närheten av samma luftfuktighet. Därför kan du med tur klara även ganska kraftiga oväder med en oskyddad kamera i Sverige, men inte nödvändigtvis vid Niagarafallen (men är olyckan framme så tror jag man oftast klarar sig ändå, bara man låter kameran torka ordentlig efteråt). Om du vill testa om din kamera skulle klara luften vid Niagarafallen, testa med att fota i en varm och fuktig bastu, där är förhållandena ganska lika, kan jag tro. :)

Alltså borde man ha en undervattenskamera när man plåtar vid Niagarafallen. En annan fördel vore att då skulle man kunna komma riiiiktigt nära...
 
Hej Eero,

Många trodde på fukten (se trådens börja). Jag är dock inte överytag dåakmeran la av vid typ 0%luftfuktighet vid ett senare tillfälle. Men säker är jag inte.

//Henrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.