Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D död

Produkter
(logga in för att koppla)
Mamaya skrev:
Nikon F3 och Canon F1 är inte mekaniska utan elektroniska. Men med F3an kan man fota på 1/60 eller nåt liknande trots att kameran är död. Canon F1 kanske funkar på samma sätt?

Mvh Berit


Vad gäller Canon F1 (old) så är den helt mekanisk vad gäller slutartider. Det enda som använder ström är ljusmätaren.
 
Mamaya skrev:
Nikon F3 och Canon F1 är inte mekaniska utan elektroniska. Men med F3an kan man fota på 1/60 eller nåt liknande trots att kameran är död. Canon F1 kanske funkar på samma sätt?

Zepofan skrev:
Vad gäller Canon F1 (old) så är den helt mekanisk vad gäller slutartider. Det enda som använder ström är ljusmätaren.

Hade en Canon F1 (new) tidigare, och där fungerade slutartider på 1/60 sekund och snabbare utan batterier.
 
Henrik Björkman skrev:
Hej Janne,

Kanske kan det vara fukt. Jag tror inte det dock. Det var massor med andra som fotade utan problem. Jag gjorde inget objektivbyte förrän efter att jag kom tillbaka till bilen.

Det är nu över ett dygn sedan och den är fortfarnde stendöd.

Mvh Henrik

____________________________________________

Som vanligt spårar trådarna ur....

Så jag fortsätter...

Är det inte detta som är pudelns kärna när det gäller 5D.

Omvittnat bra bildkvalitet
Bra reglage
Bra testresultat osv.

Men för 30.000kr är den inte ens fuktskyddad, och den låter som en kakburk när man knackar på den.

Den ger proffessionella bildresultat - men det är inte en proffskamera trots den saftiga prislappen.

Och Niagara fallen är inte fuktigt - det är så nära bada man kan komma!

A
 
Min egen reflektion, hjälper dig inte i detta läget.. då jag själv varit ute och rest runt i världen en hel del har jag alltid haft två kamerahus, vet hur lätt saker kan hända, har slagit kameran i backen ett antal gånger, har dock alltid klarat sig, slagit sönder optik, men har alltid haft ett normal med mig, lätt och tar liten plats. Ena kameran i bagaget/hotellrum, då man även kan bli bestulen. På den analoga tiden hade jag ett helt mekaniskt hus med, var perfekt texi amazonasjungeln, då batteriena strula i luftfuktigheten. Då förvarade jag även film på olika ställen, i fickan, handbagage, bagage, så hade man iallafall några filmrullar hem. Först nu när jag fått D200 har jag över helt till digitalt då jag kan ha d/0 som backup. I ditt fall kanske en billig 300D/350D hade varit liten och lätt och inta tagit stor plats, kanske hade fått en beg billigt. Hoppas det löser sig och njut av resan iallafall.
 
froderberg skrev:
Att släpa med sig en massa analogt skrot bara för säkerhets skull låter som vansinne.
En begagnad Eos 300D tycker jag är en klokare reservkamera.



Är det inte ännu mer vansinne att släpa med sig en kamera till som inte tål utomhusklimat?
 
Senast ändrad:
Jimmy1 skrev:
froderberg skrev:
Att släpa med sig en massa analogt skrot bara för säkerhets skull låter som vansinne.
En begagnad Eos 300D tycker jag är en klokare reservkamera.



Är det inte ännu mer vansinne att släpa med sig en kamera till som inte tål utomhusklimat?

Baah.. fotograferar man inte analogt är det meningslöst att släpa med sig en analog också. Digitala kameror klarar visst utomhusklimat. Vi vet inte ens vad som hänt med trådskaparens kamera... kan ju vara vad som helst...

Att släpa med sig en analog är att att inte erkänna den digitala kameran.
Du skulle bara veta vad min icke vädertätade 20D har fått genomlida... och bevisligen är den lika bra som när jag tog ut den från affären.. dock med ganska mcket mer skit på sensorn...

Förövrigt kan jag meddela att jag har fått min gammla Canon AT1 (heter dom så?) att totalhaverera utomhus och då stoppade jag inte ner den i vatten...
 
Vidhåller ännu att det enda sättet att få vet vada som är fel är att lämna in den för bedömning hos något Canon repair center. :eek:(

Då lär då få vet om det är fukt, stul med kopplingen mellan objektiv och hus, eller något annat.

Men som Adam skriver. En 5D är INTE väderskyddad som 1D modelerna.
 
Du får ursäkta men jag förstår verkligen ingenting av vad du försöker säga... citatet du svarade på har du ju tom skrivit själv... igenting jag skrev i alla fall...

så har du inget vettigt o säga eller besvara med så kan du ju hålla dig borta från forumet...eller?
 
Eller varför chansa, varför inte gå för det allra säkraste alternativet; Tjacka färdiga vykort på plats!

Kul med trådar som verkligen engagerar men jag håller fortfarande mina cent på att felet är H2O-relaterat! (C;= JANNE
 
Kalle_B skrev:
Du får ursäkta men jag förstår verkligen ingenting av vad du försöker säga... citatet du svarade på har du ju tom skrivit själv... igenting jag skrev i alla fall...

så har du inget vettigt o säga eller besvara med så kan du ju hålla dig borta från forumet...eller?


Kalle du får ursäkta men ibland e du bara lite f ö r mycket, låt nu J skriva ifred så blir det nog bra ska du se (C;? JANNE
 
va? det var ju mig han skriv till och citerade, har jag då itne rätt att få kommentera det han "skriver" i detta fall det han inte skrev?
 
Googlade runt lite. Det verkr som allt från för många knapptryckningar samtidigt till problem med optik kan ge error 99.
För mig verkar det som instruktionsfel uppstår i en krets och en låsning sker.
Även kyla, vatten, hög luftfuktighet kan ge error 99.
I de flesta fall avhjälps felet med att kameran stängs av, minneskortet och batterierna tas ur och en ny uppstart av kameran sker efter en stund.
En beskrev felet som fuktrelaterat, kameran fick error 99 men vaknade till liv efter torkning med hårfön. En annan kunde inte fotografera under 60F.

Det låter med andra ord som kretsfel uppstår av fukt, kyla, instruktionsfel, dvs pillande på för många knappar samtidigt

Mikael
 
jahupp... inser att detta inte kommer leda någon stans så jag tackar för mig i tråden, däremot undrar jag hur OT jag blev i förhållande till dig..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.