Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D död

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag är på semester i USA. Vid fotografering av Niagarafallen (precis innan Horseshoe fall...) la min Canon EOS 5D plötsligt av (visade Error99 innan jag försökte starta om den). Trots försök med flera andra batterier, minneskort och objektiv fick jag inte igång den. Jag har nu dagen efter laddat upp batterierna till max och formaterat minneskorten men får ändå inte igång den. Den är död. Detta är mycket frustrerande eftersom jag vill ta fler bilder på resan. Ska dessutom direkt när jag kommer hem vidare till annan plats där jag vill fota...

Ringde tidigare idag Canon Support och de kunde inte hjälpa mig. "Skicka kameran på reparation" sa de. Detta svar hjälper mig kanske på sikt men inte just nu. Det känns som min investering i kamera med tillbehör på runt 50kkr var rätt bortkastad.

Är det någon som har tips hur jag kan gå till väga?

Mvh Henrik Björkman
 
vad använder du för objektiv?

Nu är jag inte alls säker, men vad jag hr förstått så kan vissa pirat objektiv strula och ge den felkoden.

Kolla alla kontakter vid objektivfästet, putsa..
 
Kan du ha fått fukt i kameran? Min 300D tvärdog i ett skyfall och efter objektivbyte. Jag satt i bilen det var imma på rutorna osv. vill minnas att den var tvärdöd och jag kommer inte ihåg om eller vilken felkod som kom upp? Efter nån timme med värmen på i bilen och in i kameran funkade kameran igen. Det kanske kan ha med fukten att göra i ditt fall oxo, antar att luftfuktigheten var rätt hög däruppe? Himla osis du hade men lycka till! JANNE
 
Senast ändrad:
Hej Janne,

Kanske kan det vara fukt. Jag tror inte det dock. Det var massor med andra som fotade utan problem. Jag gjorde inget objektivbyte förrän efter att jag kom tillbaka till bilen.

Det är nu över ett dygn sedan och den är fortfarnde stendöd.

Mvh Henrik
 
Ok Henrik, men i mitt fall så funkade allt normalt tills jag bytte glugg då dög kameran. Ja svårt att säga i ditt fall men nog är det lite lurt med fukt o digikameror, enda gången vi har haft nåt problem med nån av våra digikameror 300D och 1D mk2. Har du provat att ha kameran öppen och försökt blåsa den lite försiktigt med en hårtork el dyl? Vill minnas att vi blåste kameran mha bilens värmeutsläpp? JANNE
 
Jag menar; Hellre lite damm på sensorn än en stendöd kamera. (C; Tråkigt läge men det fixar sig nog dom e väl serviceminded därborta speciellt som du är turist får man hoppas! JANNE
 
Prövat starta utan både objektiv, minneskort och ev. blixt? Kolla att mikrobrytarna i batterifacket och minneskortsluckan går att trycka in som de ska.
 
Tror inte det är fukt, min Canon har stått ut med både regn och värmeväxling från -15 till +35 (Daggen fick kameran att gråta).
Däremot fick jag error meddelande förra sommaren vid ett objektivbyte. Tog bort objektivet och satte
på den igen ett par gånger, sen funkade den igen.
Har inte strulat något mer efter denna incident.
 
PerFogelberg skrev:
Vad ska man med en sådan kamera till?

Sådana gamla kameror funkar i alla lägen. Det är det som är det trevliga med mekanik i stället för elektronik. ;o)

Skulle nog gissa på att det är fukt. Om jag inte missminner mig så är det ganska så fuktigt i luften kring fallen.

Har i vilket fall som helst varit med om liknande med både en 10D och en IXUS 400.

I båda fallen fick jag fel koden Error99 (koden som täker alla fel som inte har en egen felkod).

Tyvärr kunde jag inte rädda IXUS:en för att jag höll på och slog på och av kameran i det fuktiga klimatet (Malaysia) vilket slutade med kortslutning.

Efter erfarenheten med IXUS:en så lät jag min 10D vara, och tog bara in den inomhus och lät torka den med en hårtork på hotellrummet. Sedan slog jag igång den och den funkade. :eek:)

Så har du inte fått den att hoppa igång på några dagar, så är det bara lämna in den för ev. reparation. :eek:(
 
Tror inte heller detta fel är fuktrelaterat. Jag har kört med min 300D på konsert i ösregn då den bråkade 2 gånger med error 99, dagen efter var allt som normalt. Fotar hela tiden i fuktiga miljöer, invid vattendrag, i fuktigt väder. Iskallt väder ner till -20. Har aldrig upplevt några problem med fukt, kyla eller något annat. Jag kanske har tur, vad vet jag.
 
Om du har en booster på, stäng av kameran,ta av boostern och sätt på den igen. Har varit med om nästan samma sak fast med en D60. Det hjälpte.

Nikon F3 och Canon F1 är inte mekaniska utan elektroniska. Men med F3an kan man fota på 1/60 eller nåt liknande trots att kameran är död. Canon F1 kanske funkar på samma sätt?

Mvh Berit
 
Att släpa med sig en massa analogt skrot bara för säkerhets skull låter som vansinne, särskilt som man då måste ha dubbla uppsättningar objektiv. Och köra på film.

Jag kan upplysa om att Ola Skinnarmo körde Eos 300 tidigare när han besteg några av världens högsta berg. Nu kör han digitalt. Så nog håller elektroniska prylar också.

En begagnad Eos 300D tycker jag är en klokare reservkamera.

Den enda av mina kameror som pajjat totoalt är en Canon F-1 new.
 
Eller varför inte en vanlig digitalkompakt. Min PowerShot A85 har visat sig mycket mera pålitlig än 300D, trots att A85:an varit med om många sittningar, blivit kladdig med mat och sprit, fallit i backen osv.
 
Mamaya skrev:
Om du har en booster på, stäng av kameran,ta av boostern och sätt på den igen. Har varit med om nästan samma sak fast med en D60. Det hjälpte.

Mvh Berit

Ursäkta, men vad är en booster?

Edit: stavfel
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.