Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon 400D med batterigrepp BG-E3 och håller just nu på med att kolla in priser på en Canon 550D, bara kamerahuset eftersom jag har en del optik.

Tyvärr verkar det som Canon 550D är restnoterad på flera ställen runt om i Stor-Stockholm, men hittade ändå ett kamerahus på JapanPhoto respektive FotoKungen för ca 7.990:- som jag funderar starkt på.

Batterigrepp till Canon 550D kommer tydligen lite senare.

Min fråga är nu, är detta ett vettigt köp? Behövs det en ev uppgradering av Firmwire?

Hur är filmfunktionen? Vilka/vilket filmformat finns? HD?

Tacksam för erfarenheter om Canon 550D!

Någon Firmware uppdate behövs inte. (Inte vad jag vet om i alla fall) då kameran är helt ny. Annars otroligt bra kamera, fast Canon överdrev nog en smula med att smälla in 18 mpxl i den. Tycker personligen att jag uppfattar lite brus även om ISO-värdena är låga. Fast det kanske bara är jag...

Filmkvaliteten är 4/5, detta pga att AF är värdelöst. (När man filmar alltså.) Bildmässigt 6/5. :p

Du kan välja mellan NTSC (USA) och PAL (EU).

PAL ger

1920x1080p 24- & 25bps
720p 50bps
640x480 50bps

NTSC ger

1920x1080p 25- & 30bps
720p 60bps
640x480 60pbs

Batterigrepp finns nog även det redan ute i handeln. (Åtminstone i Finland) heter: CANON BG-E8 Vertical Grip/Battery Holder (550D)

Vettigt köp? Från 400D? Vad jag har läst så finns det ingen som klagat över att ha bytt upp sig från lägre instegsmodeller till denna 550D. Detta min första DSLR och jag är som sagt rätt nöjd, även om vissa saker borde ha ändrats så som just AF vid filmningen och mindre pixlar på sensorn. Bättre grepp än 500D iaf när jag testat hålla i båda modellerna.

Hoppas det hjälpte.

MVH
Num

Har nu köpt en Canon 550D och den verkar motsvara mina förväntningar.

Dock en fråga när det gäller inläsning från kameran till min iMac använder jag alltid Adobe Bridge CS4 som inläsare vilket har gått bra med min tidigare 400D. Provade nu att göra samma sak med Canon 550D-kameran och så långt gick det bra när jag hade tagit några testbilder i JPEG. Där syntes alla data om bilderna, men idag tog jag även flera bilder i RAW och då såg det helt annorlunda ut i Bridge, ingen info alls och bilderna gick inte att öppna i Photoshop CS4. Mycket märkligt.

Funderade en stund och tog sedan och installerade mjukvaran som följde med kameran med bl.a. programmet Digital Photo Professional. Nu kan jag se bilderna men vill helst inte använda det programmet för fortsatt arbete utan vill helst göra det direkt i Photoshop CS4.

Jag markerade dock en bild och valde i menyn Tools och därifrån Transfer to Photoshop (Option+Command+ P). Bilden öppnas nu i Photoshop CS4 så det går att jobba som vanligt med den där. Men, har jag missat något i kamerans inställningar som gör att jag måste gå den här halvt krångliga omvägen?

Det bästa vore naturligtvis om jag skulle kunna ställa in kameran eller Photoshop CS4 på något sätt så det går att köra som jag gjorde tidigare och att kunna se alla rådata i Adobe Bridge CS4 också.

Har någon något/några tips om detta?

Gå in i Bridges hjälpmeny och välj "Adobe Update", då ska även PS/ACR uppdateras till senaste version.

Vad lustigt att du frågar detta nu. Jag ställde nämligen samma fråga till en mer insatt bekant i förrgår.

Att RAW filerna inte går att öppna beror på att Adobe inte ännu har gjort stöd för 550D. Detta betyder att ingen av Adobes program just nu är kompitabla med RAW från 550D. Inte för alltför länge sedan släpptes Lightroom 2.6 som då fick stöd för bl.a. EOS 7D. Antar att Lightroom 2.7 sedan kommer att ha stöd för 550D.

Måste vara väldigt stressigt på Adobe när dom konstant måste göra nya omprogrameringar för varje kamera som släpps. Sedan fattar jag inte varför varje ny kamera skall ha skilld RAW-kodning. Olika märken emellan kan jag förstå, men olika mellan varje modell är bara idiotiskt.

Hoppas det hjälpte. =)

MVH
Num

Gå in i Bridges hjälpmeny och välj "Adobe Update", då ska även PS/ACR uppdateras till senaste version.

Tack för tipset. Det där med Bridge visste jag inte, men 550D borde ännu inte ha stöd i PS/ACR. Skall dock kontrollera så att jag inte har fel.

MVH
Num

Har 550D någon funktion för att deaktivera döda eller heta pixlar? Har kameran livehistogram som 450D?

/Sten

Vad jag vet så finns ingen eliminering av döda pixlar eller liknande inbyggt i kameran, dock kan du väl eliminera smuts på sensorn eller linsen via det medföljande programmet DPP.
Om den föregående 450D har livehistogram då borde ju logiskt sett uppföljaren 550D också ha det, eller hur.. :) risken är nog att den har samma eller liknande histogram som du hittar på 7D där du har både för RGB men även för ljusstyrka.

/ Magnus

Vad jag vet så finns ingen eliminering av döda pixlar eller liknande inbyggt i kameran, dock kan du väl eliminera smuts på sensorn eller linsen via det medföljande programmet DPP.
Om den föregående 450D har livehistogram då borde ju logiskt sett uppföljaren 550D också ha det, eller hur.. :) risken är nog att den har samma eller liknande histogram som du hittar på 7D där du har både för RGB men även för ljusstyrka.

/ Magnus

550D ska kunna ta bort defekta pixlar:
http://shmuliphoto.wordpress.com/2009/12/03/fix-hot-pixel-canon/

Läste att 50D, som kom senare än 450D, inte hade sådant histogram, så det var därför jag undrade.

Tackar för svaren.

/Sten

Har i alla fall inte hittat något sådant varken i kamerans meny eller i instruktionsboken.

Det är en odokumenterad "finess" i alla Canon modeller, förmodligen tyckte någon att det var en för svårbegriplig funktion för att den skulle tas med i Användarhandboken.

Jag köpte en 550D idag , och från första bilden så såg jag en helt röd pixel som följde med i alla andra bilder samt när jag filmade. Blev otroligt besviken och började planera ännu en lång resa utanför min stad för att få den utbytt. Men så kom jag över "Fix hot pixel" på ShmuliPhoto/Blog och gick igenom de simpla stegen som stod skrivna där.

WOW! Det funkade! och jag är otroligt glad,förvånad och lättad över att kameran är som den ska nu.

Väldigt nöjd med kameran i övrigt än så länge, filmfunktionen är riktigt bra.
Tycker den hanterar högt ISO väldigt bra också.

Mera ska testas imon

Jag köpte en 550D idag , och från första bilden så såg jag en helt röd pixel som följde med i alla andra bilder samt när jag filmade. Blev otroligt besviken och började planera ännu en lång resa utanför min stad för att få den utbytt. Men så kom jag över "Fix hot pixel" på ShmuliPhoto/Blog och gick igenom de simpla stegen som stod skrivna där.

WOW! Det funkade! och jag är otroligt glad,förvånad och lättad över att kameran är som den ska nu.

Väldigt nöjd med kameran i övrigt än så länge, filmfunktionen är riktigt bra.
Tycker den hanterar högt ISO väldigt bra också.

Mera ska testas imon

Jag har också skaffat en och det verkar ju vara en trevlig kamera. Men jag skulle gärna vilja veta om man kan rengöra sensorn själv vid behov. Kostar ca 1000 kr att lämna in den för rengöring annars. Tänker bara använda den med EF-S 60 makro så förhoppningsvis ska det inte behövas i första taget för min del.

Som du säkert sett rengör kameran sensorn själv vid varje på/av, du kan också aktivera det manuellt via menyerna. Ska du inte byta objektiv ofta så ska du ha en del otur ifall du skulle få problem. Allehanda hjälpmedel finns, små blåsbälgar och annat. Jag skaffade en sån när ludd syntes i sökaren. Det hade i mitt fall kommit ludd på mattskivan (alltså inte själva spegeln eller sensorn heller för den delen). Ett blås så försvann det.

Under Fototeknik (här på FS) kan du läsa den "officiella tråden om ludd", den har väl ca 40 sidor... :)

Jag har idag en Canon 400D med batterigrepp BG-E3 och håller just nu på med att kolla in priser på en Canon 550D, bara kamerahuset eftersom jag har en del optik.

Tyvärr verkar det som Canon 550D är restnoterad på flera ställen runt om i Stor-Stockholm, men hittade ändå ett kamerahus på JapanPhoto respektive FotoKungen för ca 7.990:- som jag funderar starkt på.

Batterigrepp till Canon 550D kommer tydligen lite senare.

Min fråga är nu, är detta ett vettigt köp? Behövs det en ev uppgradering av Firmwire?

Hur är filmfunktionen? Vilka/vilket filmformat finns? HD?

Tacksam för erfarenheter om Canon 550D!

Du har fått tillräckligt många positiva omdöme, och jag kan bara instämma. Har fotat med Tamron 90/2,8 mest ansikten i en större tillställning. En frilansfotograf (nära väns son) gjorde där samma sak för pengar, med sin 1D mark III och vi har jämfört våra bilder. Han var själv förvånad, att det gick inte se skillnad i bildkvalitén. Ok, jag producerade lite fler dåliga bilder, men det beror nog mer på fotografen, än på kameran.
Naturligtvis inte innebär det att kamerorna är jämbördiga, ljusförhållanden var inte speciellt svåra, men gör man sämre bilder, så är det i alla fall inte kamerans fel.

Kameran är bra. Filmfunktionen däremot kan bli besvikelse. Inte för att den är dålig, det är så bra som den kan bli, men bara att inse att en DSLR är inte videokamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar