Annons

Canon 550D - Ta bort objektivet eller ej

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej hej! Är lite osäker om jag postat denna tråd på rätt ställe eller ej men...

Jag har nyligen köpt Canon 550D. Jag undrar om man kan låta objektivet vara monterad på kamerahuset under en lång period eller ej. Jag använder kameran varje dag, fotar lite här och där. Jag har ingen anledning att ta av objektivet egentligen. Det är det enda objektivet jag äger. Det skulle i så fall vara om jag skulle rengöra, blåsa bort damm någon gång. Använder man inte kameran under en lång period kan jag se anledning att ta av objektivet.

Låter ni era objektiv vara på kamerahuset eller tar ni alltid av dom?

Kanske en dum fråga :)
 
Jag har alltid ett objektiv monterat på min kamera för att jag ska slippa montera om det skulle behöva plåtas snabbt, enda gången jag har haft locket på kameran var när jag skulle transportera allt på planet, då packade jag allt var för sig för att minimera skaderisken.
 
Jag har alltid ett objektiv monterat på min kamera för att jag ska slippa montera om det skulle behöva plåtas snabbt, enda gången jag har haft locket på kameran var när jag skulle transportera allt på planet, då packade jag allt var för sig för att minimera skaderisken.

Tack för ditt svar! Jag ska flyga om några dagar till USA. Jag har bara en enkel Case Logic väska. Den rymmer bara kameran med objektivet monterad. Kameraväskan ska sen vara i en ryggsäck som kommer ligga uppe i förvarningen för handbagage ovanför säterna. Jag tror inte det borde vara något problem men... ah jag vet inte. :(
 
Tack för ditt svar! Jag ska flyga om några dagar till USA. Jag har bara en enkel Case Logic väska. Den rymmer bara kameran med objektivet monterad. Kameraväskan ska sen vara i en ryggsäck som kommer ligga uppe i förvarningen för handbagage ovanför säterna. Jag tror inte det borde vara något problem men... ah jag vet inte. :(

Det ska gå bra. Fö så har jag aldrig haft kameran lös utan ett objektiv på.
 
Objektiv sitter alltid på mina kameror. De som inte används kan ha sådana monterade år i sträck.
När dottern vid något tillfälle skulle flyga, och inte fick plats med 400D + EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM monterat i sitt lilla handbagage, då tog vi av objektivet och satte locken på, så hon kunde packa delarna separat.
 
Som sagt, jag har alltid ett objektiv på, om jag inte ska transportera kameran och behöver stuva ner grejerna kompakt, men då åker ju självklart locken på. Dock har jag i princip alltid kameran i kameraväskan när jag inte använder den, både för att skydda från damm och ha allt redo på samma ställe.
 
BookhouseBoy;1542095 Använder man inte kameran under en lång period kan jag se anledning att ta av objektivet.[/QUOTE sa:
På vilket sätt skulle det vara anledning att inte ha ett objektiv på kamerahuset om man inte använder kameran under en längre tid? Under alla de decennier jag haft systemkamera har det alltid suttit ett objektiv på kamerahusen och det har aldrig orsakat några problem,
 
På vilket sätt skulle det vara anledning att inte ha ett objektiv på kamerahuset om man inte använder kameran under en längre tid? Under alla de decennier jag haft systemkamera har det alltid suttit ett objektiv på kamerahusen och det har aldrig orsakat några problem,

Jag fick för mig att jag hade hört att man bör ta av objektiv från kameran om man inte ska använda den på länge. Men jag hade nog fel. Sorry.

Ja, jag tänker låta mitt objektiv vara på kameran under och efter resan. Det blir smidigast så :)
 
Objektiv sitter alltid på mina kameror. De som inte används kan ha sådana monterade år i sträck.
När dottern vid något tillfälle skulle flyga, och inte fick plats med 400D + EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM monterat i sitt lilla handbagage, då tog vi av objektivet och satte locken på, så hon kunde packa delarna separat.

Har alltid haft min kamera i handbagaget och då blir det inte så mycket över till annat. Nu senast höll jag på att åka på övervikt i Hurgada (till ARN). Talade då om att jag hade min fotoutrustning i väskan. -Ta ur den då så får vi se! Kameran hängde jag på mig, Nikon 300 med 16-85, 70-300 fick Marie ta i sin jackficka. När jag även plockade ur mockajackan ur väskan klarade vi viktgränsen.

Har läst i andra trådar här på Fotosidan att fotoutrustning inte alltid räknas som handbagage, antagligen för att resenären inte ska packa ner kameran i det incheckade bagaget och sedan kräva ny utrustning om den går sönder i hanteringen.

Sedan finns det ju ett bolag där allt ska ner i handbagaget, Ryan Air, men det bolaget räknar jag inte med. Undviker Ryan Air även om jag bor i Nyköping. Tåg Nyköping - ARN och kliver rakt in i Sky City, kan det bli bättre?

PS. Har alltid kameran monterad med ett universalobjektiv, 16-85 eller 18-200 och ligger i kameraväskan, alltid skjutklar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.