ANNONS
Annons

Canon 50mm vs. Canon 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick mitt beg. Canon 1,4 idag med posten. Vid första snabbtest i dunkel belysning i köket så fick den leta duktigt efter att finna fokus. Men man fick knuffa lite manuellt på fokusringen så fann den snart fokus.

Kom just på, är det byggt så att man ska kunna (utan att något riskerar att gå sönder) fokusera manuellt under läge AF inställt?? mitt 24-70 samt 70-200 har jag läst är det så med.

Åter till testet. Tände sedan minna lysrör i datarummet och testade lite, där var det inga som helst fokusproblem och jag kunde snabbt växla mellan något på 50 cm och tex 3m och snabbt hitta fokus.

Och så till skärpan, får säga att det slår det jag har på fingrarna i allafall, 24-70 2,8L samt 70-200 4,0 L IS. Handhållet redan vid 1,4 , 1,8 coh 2,0 var jag riktigt nöjd med skärpan.

Nu får detta sitta på så jag kan lära känna det lite bättre. Kan vara bra att få lite motion och inte bara vrida på zoomringen (latringen) ;)

En sak till jag upptäckte att fokusringen kändes lite slapp, det gick att vicka på den lite, inget jätteglapp men iallafall så jag reagerade på det. Andra som tänkt på det? Det är ju inget L objektiv, och detta kanske var en utav de grejor som skiljer åt, just byggkvaliten.

mvh
Mikael
 
En sak till jag upptäckte att fokusringen kändes lite slapp, det gick att vicka på den lite, inget jätteglapp men iallafall så jag reagerade på det. Andra som tänkt på det? Det är ju inget L objektiv, och detta kanske var en utav de grejor som skiljer åt, just byggkvaliten.

mvh
Mikael

Den 1.4 gluggen har jag är lite gryning och slapp i fokusringen. Inget som påverkar handhavandet när jag väl fotar, men det drar ner helhetsintrycket. Funderat lite på om det är värt att exprimentera med gummiband i skarven för att försöka förbättra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.