Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50mm vs. Canon 50mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Canon har juh tre stycken fasta 50mm objektiv i sitt sortiment!
(50/1,8, 50/1,4 och 50/1,2L)

Förstår självklart att dessa inte spelar i riktigt samma liga, framörallt inte det senare, då det dessutom är en L-Optik (och Kostar ca 14.000 kr).

Har tyvärr avverkar 2 st 50mm/1,8, vilket var ett grymt objektiv, men som kvalitetsmässigt inte riktigt håller bevisligen! :(

Dock sugen på att köpa ett nytt, men sneglar lite på 1,4:an och undrar, är den värd 3 gånger pengarna jämfört med 1,8:an?

Var grymt nöjd med bildkvaliten / skärpan från 1,8, och antar att 1,4:an presterar MINST lika bra? Eller?


/Jocce
 
Canon har juh tre stycken fasta 50mm objektiv i sitt sortiment!
(50/1,8, 50/1,4 och 50/1,2L)

Förstår självklart att dessa inte spelar i riktigt samma liga, framörallt inte det senare, då det dessutom är en L-Optik (och Kostar ca 14.000 kr).

Har tyvärr avverkar 2 st 50mm/1,8, vilket var ett grymt objektiv, men som kvalitetsmässigt inte riktigt håller bevisligen! :(

Dock sugen på att köpa ett nytt, men sneglar lite på 1,4:an och undrar, är den värd 3 gånger pengarna jämfört med 1,8:an?

Var grymt nöjd med bildkvaliten / skärpan från 1,8, och antar att 1,4:an presterar MINST lika bra? Eller?


/Jocce

Med 1,4 får du 2/3 steg högre ljusstyrka, en annan kvalitetskänsla, tyst och snabb AF, fler bländarlameller och därmed snyggare bakgrundsoskärpa. Skärpan är jättebra på båda gluggarna.
 
Annars lär väl Sigma 50/1.4 vara väldigt bra. Har inte provat den själv, men har läst lite om den på nätet, men det kan vara ett tips eller någonting allt titta på iaf.
 
HÅller med om att Canon 50mm 1.4 är bra. Jag har tagit mycket bilder med det och gillar verkligen det. Det som jag ogillar är främst känsligheten för flare, något som nya Sigma 50mm är klart bättre på, men man leva med detta så är Canon 50mm 1.4 ett bra och driftsäkert objektiv. Jag har inte haft några problem med mitt, men det finns indikationer på att det kan vara tämligen käsnligt för mekanisk åverkan så var lite rädd om det. AF och mekanik är bättre än 1.8an utan tvekan. Om det är värt pengarna? Tja, det valet är ditt....

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/a4/a4c804c0955f419e3135c17c8336f81d.jpg
 
Canon 50/1.4 var ett av de första objektiv jag skaffade, och trots diverse uppgraderingar (t.ex. 35L) har jag det fortfarande kvar och använder det ofta på både 5D och 450D.
 
Canons 50 1,4 har jag hört blandade erfarenheter av. Vissa hävdar att den är mycket skarp medans andra säger att den är direkt dålig upp till bl 2,0. En sak med den är dess något känsliga micro-motor som styr autofokusen. Den lär vara ovanligt känslig för stötar mot fronten. 50 1,2 skall ha ett slags fabrikationsfel som omöjliggör bra skärpeinställning vid närgränsen och som jag har för mig i kombination med största öppning. Annars tror jag att just 50 1,2 är den bästa av de tre.
 
Satt just och läste om samma sak i dessa trådar t.ex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=88960&highlight=1,4+1,8
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=44473&highlight=1,4+1,8

och i en av dessa fanns en länk hit:
http://photo.net/equipment/canon/ef50/

och här kan du jämföra skärpan mellan 1,4an och 1,8an.
http://www.the-digital-picture.com/...p=105&CameraComp=453&SampleComp=0&FLI=0&API=2

så läs där först och kom sen med eventuella földfrågor. :)

Ser precis ut som Nikons motsvarigheter där 50/1,4 är skarpare
på största bländaren än den billigare 1,8:an är på sin största.

/K
 
Har 1,4:an och har provat 1,2:an, tyckte inte att den var värd de extra pengarna någonstans. Självklart är den löjligt välbyggd och en ren fröjd att hålla i, men prestandaskillnaden rent optiskt tappade iaf inte jag hakan över.

Tycker att mellantinget 1,4 är det bästa alternativet där. Den är bra. :)
 
Jag har 1.2 och har haft 1.4. 1.2 ar betydligt snabbare och ar i alla fall lite skarpare an 1.4 tycker jag. Men 1.2 utklassar 1.4 i fraga om kontrast, farger, motljusegenskaper, bakgrundsoskarpa, osv.

Tyvarr sa har den ett problem, och det ar att du far lite fokusskifte nar du jobbar runt nargransen pa 1.2.
 
Det är varken 1.8 eller 1.4 som har den speciella antireflexbehandlingen på sista linsen som är anpassad för digitala kameror och motverkar reflexer mellan linsen och sensor.
 
Köpte en beg 1,4 igår, räknar med att ha den med posten på måndag, senast tisdag. Återkommer med recension om intresse finns. Skall användas tillsammans med 40D till att börja med och förhoppningsvis till sommaren med en 5D mark II.

mvh
Mikael
 
Du lär trivas med den - den är aningen lång i många fall med 1.6 Crop, men ändå väldigt användbar. Lite mjuk, speciellt i kanterna vid stora öppningar samt känslig för Flare, men det är ändå ett objektiv att älska sina brister och sin ålder till trots.
 
Vid sidan av canon så skulle jag också ta Sigma 50 1,4 under övervägande. Mycket fin optik med bra skärpa vidöppen. Välbyggd och tyst af, troligtvis inte lika snabb som Canons 50 1,4 men fullt tillräckligt och som sagt tyst.
 
Jag tror att Sigman är bättre, men nu har jag inte den. Skulle jag köpa nytt idag så hade jag utan att blinka valt Sigman då den troligen är ett bättre objektiv på de flesta sätt och vis (30 år nyare grundkonstruktion exempelvis :) ). Trots detta - Canon 50mm/1.4 är inte något dåligt objektvis även om det säkerligen inte det mest prisvärda idag.
 
Kvalitet

Jag hör från flera fotografer att de tycker att 50/1.8 är av dålig kvalitet och går i sönder.

Vad gör ni med dem?

Jag har samma 50/1.8 sedan 5 år tillbaka och den håller än och ger sjukt bra kvalitet.

Går de i sönder när ni tappar dem i golvet eller HUR går de sönder?

kram NIKLAS
 
Jag hör från flera fotografer att de tycker att 50/1.8 är av dålig kvalitet och går i sönder.

Vad gör ni med dem?

Jag har samma 50/1.8 sedan 5 år tillbaka och den håller än och ger sjukt bra kvalitet.

Går de i sönder när ni tappar dem i golvet eller HUR går de sönder?

kram NIKLAS
¨

Båda mina har gått sönder i kameraväskan!!
Den ena när den satt monterad på huset, den andra när den inte var monterad.
"Misstaget" jag gjorde var att jag såg inte till att fokusen var helt indragen, dvs att den stack ut = man får en lite "brytpunkt" och allt av plast där inne går sönder :(

Dvs inga större krafter som de blitt utsatta för, utan normala krafter som alla mina andra linser klarar utna problem!!


/Jocce
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.