Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50D...Ställa in??

Produkter
(logga in för att koppla)
Inga problem för mej...

Kör också med 50D (har även ett 400D-hus) och orginalobjektiven EF-S 10-22, 24-105L IS och 100-400L IS...Är helnöjd på alla sätt. Har inte behövt göra nåra fokusjusteringar eller så.
Konverterar RAW-filerna i DPP, (hellre än i mitt CS3 - smidigare och bättre resultat), men färdigbehandlar ofta TIF:arna i CS3. Gör ofta HDR ("fusk"- och "äkta" HDR) i Photomatix.

Båda kamerahusen är jättebra, men med mera "godis" och högre snabbhet på 50:an.
Så ev. problem som forumtrådsförfattaren har, måste vara rätt sällsynta...Eller?
mvh
B
 
Samma här

Min 40d tar mycket bättre bilder än min 50d.Är det skit bakom spakarna eller???fotar bara med L-optik 300f2,8 och 400f5,6 när jag fotar fåglar,samt har ett 17-40/4alla går skitbra på 40:dn.Men på 50D blir det mesta skit.Kör med lika inställningar... Vad göra?vore tacksam för lite hjälp.
Mvh Per Månsson

Har samma problem!min 20D tar skarpare bilder. Har lämnat in min 50D till Intrevision i Solna, skall hämta den på Torsdag. Ska bli intressant att se om det har gått att justera och vad felet var? Jag rapporterar resultatet.
mvh Göran Forsberg
 
Kanon. Har du kört i nya firmwaren? Intressant att fler än jag är lite missnöjda. Jag hade en 20d innan. Där satt färger mm som en smäck.

Rapportera gärna in dina settings.
Tack.
Peter
 
När jag lämnade in min 50D tillsammans med mitt 70-200 så sade han på intervision att mitt ex var också felinställd men tanken är nog att Canon ställer in hus sådär sen är det helt beroende på vilka optik man kommer använda som man får göra slutjusteringen..
 
Det är ju helt orimligt. Det måste finnas en nollpunkt som man ska sträva efter att ha kameran kalibrerad mot. Sen ställer man objektiven mot motsvarande normal.
Har man tur kan man förstås få en felaktig kamera där ett felaktigt objektiv tar ut felet på kameran, men det är inte så det ska gå till.
 
Vad och hur ställer de in den? E det nått man kan göras själv?

Jag kör ju en hel del L-optik och precis som det sägs, måste ju målet vara att ha kameran kalibrerad/optimerad för detta från fabrik.

Problemet för mej är ett hemskt rödstick, rosa asfalt tex.
 
Det är ju helt orimligt. Det måste finnas en nollpunkt som man ska sträva efter att ha kameran kalibrerad mot. Sen ställer man objektiven mot motsvarande normal.
Har man tur kan man förstås få en felaktig kamera där ett felaktigt objektiv tar ut felet på kameran, men det är inte så det ska gå till.


Visst låter det orimligt men det kan vara nog så svårt att kunna ställa en nollpunkt med tanke på mängden optik.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.