Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 500d olika slutartider i läge p och av

Produkter
(logga in för att koppla)

eldtroll

Ny medlem
Jag har upptäckt att om jag ställer in samma slutare som läge "p" föreslår i läge "av" så föreslår kameran en annan slutartid, när jag har en extern blixt ansluten. Kameran föreslår en något längre slutartid i läge Av, oftast två steg längre. Min externa blixt är en Dörr DAF-42.
Tacksam hjälp!

Manual

Jag har upptäckt att om jag ställer in samma slutare som läge "p" föreslår i läge "av" så föreslår kameran en annan slutartid, när jag har en extern blixt ansluten. Kameran föreslår en något längre slutartid i läge Av, oftast två steg längre. Min externa blixt är en Dörr DAF-42.
Tacksam hjälp!

Om du använder AV-läget så mäter kameran det naturliga ljuset oavsett om du har blixten på eller inte. Du får då själv justera ISO eller bländare för att hamna rätt (Under 1/250 s)

Med AV-läget bestämmer du vilken Bländare du ska ha det kameran ändrar på är slutartiden: AV är tidsautomatik, alltså går det inte att bestämma kamerans slutartid på AV

Ungefär

Så i läge p kompenserar kameran automatiskt för blixten, men inte i läge av? Eller?

Har för mig att p-läget automatiskt väljer en slutartid och bländare som ser till att bakgrundsljuset inte tar överhanden. Med AV-läget få du själv se till att det blir så. Du kan med avläget mao lättare bestämma hur bilden ska se ut (balansen mellan blixtljus och naturligt ljus)

Här kan du läsa lite om hur Canon fungerar i de olika lägena när du använder blixt. Finns mycket info där, men du kan ju välja det som är intressant för dig.
Lycka till!

/Arne

Jodå

Då ska jag förtydliga mig eftersom det visst var för svårt, när du valt bländare och ISo går inte att ändra slutartid på AV.

Då måste du gå över på M

Själv kör jag alltid M vid blixtfoto i blandljus. Men det går faktiskt att ändra slutartiden i AV-läge ifall man skulle behöva det för att få exponeringen som man vill rätt om man valt bländare och ISO som man vill ha. Man skruvar då bara på exp-kompensations ratten/knappen (olika på olika kamerahus). Tycker man att man vill ändra blixtljusets styrka i förhållande till det naturliga ljuset så finns det en exp-kompensation också för detta ljuset som kan vara bra att använda om man vill köra i AV-läge med bestämd bländare. Du kan alltså justera både bakgrundsljkuset genom att ändra bländare eller slutartid samt justera blixtstyrkan genom att ändra blixtexp-kompensation allt detta även i AV-läge om du vill ha full kontroll. Är det för jobbigt att lära sig kan man alltid ratta in P och få ganska bra blixtbilder ändå.

Lysande Sickan

Själv kör jag alltid M vid blixtfoto i blandljus. Men det går faktiskt att ändra slutartiden i AV-läge ifall man skulle behöva det för att få exponeringen som man vill rätt om man valt bländare och ISO som man vill ha. Man skruvar då bara på exp-kompensations ratten/knappen (olika på olika kamerahus). Tycker man att man vill ändra blixtljusets styrka i förhållande till det naturliga ljuset så finns det en exp-kompensation också för detta ljuset som kan vara bra att använda om man vill köra i AV-läge med bestämd bländare. Du kan alltså justera både bakgrundsljkuset genom att ändra bländare eller slutartid samt justera blixtstyrkan genom att ändra blixtexp-kompensation allt detta även i AV-läge om du vill ha full kontroll. Är det för jobbigt att lära sig kan man alltid ratta in P och få ganska bra blixtbilder ändå.

Fast nu spårar du ju ur rejält från ursprungsfrågan, varför det inte är samma värden på P med externblixt som AV. exp-komp är en annan fråga.
men om du prompt måste ha sista ordet kan du fylla i det här:_________________

god jul

Redan svarat

Fast nu spårar du ju ur rejält från ursprungsfrågan, varför det inte är samma värden på P med externblixt som AV. exp-komp är en annan fråga.
men om du prompt måste ha sista ordet kan du fylla i det här:_________________

god jul

Det har jag ju redan svarat på. Jag tar det igen. I AV-läget bryr sig kameran inte om att det sitter en blixt på. Den ställer in slutartiden efter det naturliga ljuset precis som om det inte suttit en blixt på.Dock minimerar den tiden till blxtsynktiden. DVS om bakrundsljuset är för starkt (om det motsvarar kortare tid än 1/250s) så kommer kameran ändå att välja 1/250 s och bilderna blir kanske överexponerade av det naturliga ljuset.
EXEMPEL: Du fotograferar i inomhus på 400 ISO och bländare 4. I av-läget väljer kameran kanske 1/30 s eftersom det naturliga ljuset kräver denna tid. I P-läger väljs däremot en snabbare tid om blixten är aktiverad - oftast snabbaste blixtsynktid t.ex 1/250 s. Kör du i AV-läge kan du då balansera det naturliga ljuset genom att ändra bländaren eller att använda exponeringskompensation för vanligt ljus eller/och för blixten. Hoppas det klarnade. Prova att testa dig fram i p-läge och av-läge (eller kanske M-läge) så får du snart kläm på det!
God Jul

PS efter att ha kollat lite med olika kamerahus så ser jag att i P-läget är det lite olika från kamera till kamera. Det verkar som om att det i de olika kamerorna så väljs lite olika tider i p-läget och i de olika motivlägena om sådana finns på husen. Jag skulle lära mig att fota i AV, TV eller M-läge för att få full kontroll på blixtljuset om jag varit rookie.

PPS
Jag kan också tänka mig att en del kamerahus har en funktion där exponeringsmätning ta hänsyn till vald fokuspunkt och att detta kanske inte funkar i alla exponeringslägen. Bara en tanke. Kolla manualen till din kamera.

Senast ändrad:
Efter att ha skummat tråden verkar det som om ni har fel allihop.

I samtliga automatiklägen (P, Tv och Av) exponerar kameran för att få omgivningsljuset (vilket då blir bakgrunden när man har blixt) rätt. Sen lägger den till blixtljuset som ställs in (av E-TTL II) så att det som blixten räcker fram till blir rätt belyst.

Skillnaden på P, Tv och Av kommer av att de använder lite olika principer, när man har blixt.

P: Håller slutartiden mellan 1/60 och 1/250 om blixt används. Blir bilden mörk med största bländare och 1/60, så får den bli det. Men klarar man exponeringen med 1/60 eller högre, blir både det blixtbelysta och bakgrunden rätt.

Tv: Håller inställd slutartid och varierar bländaren för att få rätt exponering. Om största bländare inte räcker till, blir bilden mörk, såvida man inte har Safety Shift till, för då förlängs slutartiden också.

Av: Håller inställd bländare och ändrar slutartiden för att få rätt exponering. Med en Custom Function kan man välja om den ska få välja alla slutartider mellan 30 s och 1/250 s, eller om den ska få välja 1/60 till 1/250 eller om den inte ska välja alls, utan hålla sig till 1/250 när blixt används.
Om längsta slutartiden och inställd bländare inte räcker till för rätt exponering (det gör de, vanligtvis) blir det underexponerad bakgrund, om man inte har Safety Shift igång. Har man det öppnas bländaren från det man själv ställde in.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto