Annons

Canon 500D bildkvalitetstest

Produkter
(logga in för att koppla)

sgfk

Medlem
Beställde en 500d i måndags efter 16:00 och fick den 12:00 dagen därpå (igår) bra service Dustin!

Hur som helst det första jag ville göra var att jämföra den mot min gamla 350d. Rent fysiskt ser 500d'n lite större ut och vid en exakt jämförelse så handlar det om ca en halv cm på höjden. Detta gör mer än man kan tro. Tillsammans med gummerat grepp på 500d blir resultatet ett bättre grepp.

Bildmässigt har jag gjort ett inledande test där jag tog bild på samma motiv i dunkel belysning med ISO 1600 A:4,5 S:1/20 RAW dvs ingen brusred eller annan behandling i kameran. Bilderna blev lätt underexponerade vilket var syftet för att lättare se vilken kamera som ger mest brus vid höga ISO. Sedan importerades bilderna till Gimp och ljusstyrkan justerades (höjdes) med Gimps Auto justering som endast påverkar ljusstyrka. Detta för att ännu tydligare se bruset. Länkar till bilderna:

http://www.programmeringsskolan.se/350dED.tiff
http://www.programmeringsskolan.se/500dED.tiff
(detta är krympta bilder men resultatet syns dock tydligt)
Skillnad finns. 500D har mindre brus än 350d. Det är dock inte någon stor skillnad. Har gjort flera test men det som är tydligast är ovanstående länk.

Jag är nöjd med bytet. Syftet var att få filmfunktion samt bättre bildkvalitet. Hade hoppats att skillnaden i bildkvalitet skulle vara större vid ISO 1600 men den är i alla fall synbart bättre så jag får vara nöjd. Frågan om mellan skillnaden på ca 7000 är motiverad är dock nåt vidare användande får visa.

MVH
Fredrik
 
En del av kvaliteten

Nja, det finns givetvis en mängd parametrar som kan läggas in i begreppet bildkvalitet. Brus är uppenbart en av dem. Att jag ville testa just denna det första jag gjorde var för att det har varit mycket diskussioner här på forumet om att 500d skulle ha mycket brus pga att det är 15MP intryckt på en liten sensor.
Min slutsats är väl att sensortekniken har gått framåt eftersom 350d'ns 8MP ger mer brus än 500d'ns 15 MP på samma sensorstorlek. Ett liknande test mot Nikons D90 med 12 MP på en något större sensor vore mycket intressant.
MVH
Fredrik
Är verkligen test av bildkvalite = test av brus??

Micke.
 
Hade skärpan suttit på samma ställe hade det varit lättare att se skillnaden, nu tycker inte jag det är någon större förbättring.

Ser ut som mer detaljer hos 350D, lite mindre brus hos 500D.
 
Wow!

För mig är skilldnaden fantastisk om man tar Mp skilldnaden i beaktning.

Håller med. Min första tanke var att skillnaden var ytterst liten, men 500D har ju faktiskt dubbelt så många pixlar (nästan iaf).
350D är ju faktiskt ingen dålig kamera heller, så det är kul att se utvecklingen.
 
Nej!
Det är ingen brusreducering eftersom det är en RAW fil som konverterats till .tiff utan någon brusbehandling. 500d har mindre brus än 350d direkt ifrån bildsensorn i alla bilder jag testat dem emot varandra.
MVH
Fredrik

500D har inbyggd brusreducering. Har du stängt av den eller gäller den bara jpeg?
 
Brusreduceringsinställningar från kameran skickas med RAW-filen och man kan vid behandling i ex. medföljande program (Digital Professionell) välja om de skall tillämpas eller inte. (eller tillämpa helt andra inställningar för BR än de som kameran var inställd på med för den delen.) Jag har valt att inte tillämpa någon brusreducering när jag gjorde detta test.

Det är endast på jpeg-bilder DIGIC 4 processorn tillämpar brusreduceringen på filen i kameran. (vilket gör att den inte kan ångras efteråt) RAW filerna är råa-pixeldata från sensorn.

500D har inbyggd brusreducering. Har du stängt av den eller gäller den bara jpeg?
 
http://www.programmeringsskolan.se/350dED.tiff
http://www.programmeringsskolan.se/500dED.tiff
(detta är krympta bilder men resultatet syns dock tydligt)
Skillnad finns. 500D har mindre brus än 350d. Det är dock inte någon stor skillnad. Har gjort flera test men det som är tydligast är ovanstående länk.

Tack för ett bra utfört test. Har själv en 350d och funderar på en 500d. Helt klart intressant. Skillnaden var ganska stor faktiskt.

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.