Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 50 mm 1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Motljusskydd

I och med att linserna ligger så djupt så är de bra skyddde från solljus. Därför är jag tveksam till behovet av motlusskydd till detta objektiv
MVH CÖ
Hej,

Har funderat på att skaffa ett Canon 50mm 1.8II till min 450D och undrar om någon har någon erfarenhet av kombinationen, samt om man bör skaffa sig motljusskydd.

Har funderat lite grann på att försöka deal:a med någon handlare och undrar lite grann vart man kan lägga sig för ett paket med objektivet, uv filter och ett motljus skydd.

Är något annat objektiv ett lämpligare köp. Har kit objektivet och ett 75-300 också sedan tidigare.

Tacksam för svar.
 
det enda som oroar mig lite grann är just att det är en brännvid- det är lite grann som att gå tillbaka till den gamla goda tiden.

Oroa dig inte för goda tider! ;-) Du behöver verkligen inte göra dig av med ditt andra objektiv bara för att du köper detta. Se det som ett komplement till din 18-55, absolut inte som ersättning. Det tar inte många sekunder att växla mellan objektiv.
 
Oroa dig inte för goda tider! ;-) Du behöver verkligen inte göra dig av med ditt andra objektiv bara för att du köper detta. Se det som ett komplement till din 18-55, absolut inte som ersättning. Det tar inte många sekunder att växla mellan objektiv.

hmm, men man vill inte få in damm i kameran :)
 
18-55 kanske inte är just det objektiv man vill limma fast i kameran heller. Det finns betydligt roligare med bättre ljusstyrka och andra optiska egenskaper. Visserligen får man zooma med fötterna ibland om man vill komma åt de snabbaste optikerna, men det blir mindre av det när man lär sig vad brännvidderna innebär. Sen får man en ljusare och trevligare sökare på köpet också.
 
18-55 kanske inte är just det objektiv man vill limma fast i kameran heller. Det finns betydligt roligare med bättre ljusstyrka och andra optiska egenskaper. Visserligen får man zooma med fötterna ibland om man vill komma åt de snabbaste optikerna, men det blir mindre av det när man lär sig vad brännvidderna innebär. Sen får man en ljusare och trevligare sökare på köpet också.

Det är sant att 18-55 kanske inte är det roligaste objektivet, men när jag tittat på andra objektiv för att köpa på mig något roligare så börjar dessa kring 3500 och min budget just nu ligger snarare under 2000 för tillfället :-(
 
Det är sant att 18-55 kanske inte är det roligaste objektivet, men när jag tittat på andra objektiv för att köpa på mig något roligare så börjar dessa kring 3500 och min budget just nu ligger snarare under 2000 för tillfället :-(

Då kan jag rekommendera en begagnad 35/2, 28/1,8 eller liknande. Väldigt trevliga som normal på 1,6x och vidvinkel på småbild om man skulle skaffa 5D eller liknande senare.
 
Jag vet att det är en väldigt subjektiv bedömning vad som är bäst att köpa men finns det någon rekommendation gällande de i tråden nämnda objektiven, användningsområden etc. Vill ha något som är så allround som möjligt men som skall fungera bra i kyrkan när jag gifter mig (dvs ljusstarkt är ett viktigt attribut).

Har själv en crop kamera och ser inte att jag inom överskådlig tid kommer att gå över på något annat (men man vet naturligtvis aldrig).
 
Vill ha något som är så allround som möjligt men som skall fungera bra i kyrkan när jag gifter mig (dvs ljusstarkt är ett viktigt attribut).
Min fästmö skulle bli ledsen om jag skulle hänga på kameran runt halsen när vi gifter oss i kyrkan. Men du har kanske en mer överseende partner. ;-) Betyder "allround" att du ändå helst skulle vilja ha ett zoomobjektiv? Ett ljusstarkt sådant kan bli svårt att hitta till ett pris under 2000:-. Om du verkligen har en förstående partner så kan ni kanske snåla lite på bröllopet och i stället lägga pengarna på kamerautrustning. ;-)
 
Inte jag som kommer fota då, men kameran kommer att användas :) Vet att 2000 inte är en budget att räkna med men känner ändå att jag vill komma igång på riktigt.
 
Det behöver ju inte bli det sista du skaffar i optikväg, men det är skönt att ha minst ett objektiv som har bra ljusstyrka. Den exakta brännvidden är mindre viktig om det nu inte är så att du vet att det måste vara ett tele.

Canons 50/1,8 är ett givet köp som andra objektiv. Nackdelen är den något udda brännvidden för 1,6x (50mm motsvarar 80mm). Det optimala kanske är 25-30mm, som skulle motsvara ca. 40-50mm. 28/1,8 finns till någorlunda humant pris, men det är värre med snabba 24:eek:r. Canons 24/1,4 är inte billigt. Sigma har en del f/1,8:eek:r från 20-28mm. De har också en 30/1,4, men inte för 2000kr.

Själv använder jag 50mm (på 5D) så mycket så jag slog till på f/1,2:an. Jag har haft Canons 50/1,4 med FD-fattning så länge, så jag ville inte köpa "samma" igen.
 
På flera punkter tycker jag 50/1.8 står sig bra mot zoomar i de högre prisklasserna för crop-kameror. Jämfört med Canon 17-55/2.8 som ligger på runt 10x högre prislapp så är mina åsikter om Canon 50/1.8 följande:

- Byggd som en leksak från McDonalds (bajonettfattning i plast!)
- Stökig bokeh
- Ej manuell fokus med påslagen AF
- Högljudd autofokus
- Ej vädertätad (är visserligen inte 17-55 heller)

+ Ljusstyrkan
+ Skärpan (helt otrolig)
+ Hyffsat snabb AF trots avsaknad av USM
+ Vikten (130gram)
+ 52mm filtergänga ( = billiga filter)
+ Filtergängan roterar ej vid fokusering
+ Priset

Självklart är det märkligt att jämföra 50/1.8 mot en så mycket dyrare zoom, men i det stora hela står sig 50/1.8 riktigt bra enligt min bedömning. Det är ju trots allt bildkvalitén som bör stå i centrum och i ligan om "bildkvalitét per krona" befinner sig 50/1.8 helt ohotad på toppen.

Ska dock erkänna att det är i undantagsfall jag slänger på 50/1.8 eftersom jag gillar min zoomoptik, men 50an har en given plats i kameraväskan var jag än går. :eek:)

Se http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-50mm-f-1.8-II-Lens-Review.aspx där den jämförs med 50/1.2 och 50/1.4 bl a med tanke på bokeh etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.