Annons

Canon 450D vs 500D eller 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

popklister

Medlem
Så har för tillfället en Sony A280 men efter att prövat på en Canon insåg jag att deras menysystem och hela upplägget passa mig förbannat mycket bättre och tänkte därför byta upp mig.

Jag vill ha en kamera som funkar för nybörjare men som även håller ett tag framöver. Jag läser foto i skolan och lär mig mer och mer varje lektion så vill inte sluta med en kamera som inte håller måtten när man lärt sig mer.

så antingen köper jag en 1000D kan tänka mig att den är på tok för lättanvänd i längden och den är ju inte mycket bättre än min nu ägda sony. Då är alternativen 450d eller 500d? Dom ligger ju ungefär samma i prisklass men vilken är egentligen "bäst"?

Kommer fota personer , skidåkning och lite allt möjligt.

tacksam för svar!
 
Men säg att jag får en 450d med två objektiv 18-55 mm , 70-300 mm för samma pris som med 500d med bara kit objektivet? är det mer värt med fler objektiv en mer "pixlar"
 
Jag skulle nog säga att det är mer värt med "bättre" objektiv än flera. Dom kamerorna är så lika att största skillnaden får du om du sätter en skarp glugg på huset.
 
12 eller 15 Mp har ingen större praktisk betydelse. Däremot såg jag att 500D hade antidammfunktion och det är bra. Siktar du på en 450D skall du nog kolla efter en begagnad. Det finns flera här på FS som du kan få till vettiga priser med olika objektivkombos. Köper du begagnat så kan du sälja om ett år och bara förlora en mindre slant när du känner för att byta upp dig. Det är den största fördelen med att köpa en modell med något år på nacken.
 
Jag köpte en 1000D för ca 4 månader sen.. ångar det mycket.. jag köpte till ett sigma 70-300 utan stabilisator.. ångrar det mycket.. men så är det när man inte kan något om det.. hade det varit idag hade jag nog köpt en 500d och kanske ett sigma 18-55 f2.8 ganska lagom o börja med o så kan man även ha de ett tag..
 
Jo en polare ville sälja sin 450d och då fick jag med massa roliga prycklar kanske ska börja där och byta upp sig senare!
 
Men är det här med dampartiklar ett stort problem? För går väll att göra rent kameran och många program retuscherar väl bort dam?

Sen funderade jag på om det finns en gräns på hur många bilder man kan ta med en systemkamera? Om man nu ska köpa en begagnad, eller klarar dom hur många exponeringar som helst? :)
 
Men är det här med dampartiklar ett stort problem? För går väll att göra rent kameran och många program retuscherar väl bort dam?

Sen funderade jag på om det finns en gräns på hur många bilder man kan ta med en systemkamera? Om man nu ska köpa en begagnad, eller klarar dom hur många exponeringar som helst? :)

Damm är inget problem om du inte byter objektiv i dammiga miljöer, förr eller senare blir det lite men det mesta går att blåsa bort med en dammtuta. Alla de kameror du nämnde har effektiv antidammfunktion där sensorn skakar av sig när du sätter på eller stänger av kameran. Att köpa en ny 450d till bra pris nu är en bra deal. Jag tycker 500d överexponerar lite alltid, men går ju att justera i kameran iofs.
 
Det är slutaren som vanligen sätter gränsen. Hur många exponeringar en kamera klarar varierar med målgruppen och priset. Proffskameror tål bortemot 150 000 exponeringar medan amatörhusen ligger omkring 50 000.


Men är det här med dampartiklar ett stort problem? För går väll att göra rent kameran och många program retuscherar väl bort dam?

Sen funderade jag på om det finns en gräns på hur många bilder man kan ta med en systemkamera? Om man nu ska köpa en begagnad, eller klarar dom hur många exponeringar som helst? :)
 
kamerahuset med tillhörande 18-55 mm, 70-300 mm(tippar att det är kittobjektiven från cyberphoto paketet). UV och ND-filter. får det för 4000kr jämt är det ett schysst pris? för 500d med bara 18-55 får jag ge 5800kr!
 
Det är så billigt att man nästan undrar om det är en skojare i farten. Var försiktig och betala inget i förskott utan gör upp öga mot öga och kolla grejorna på plats.


kamerahuset med tillhörande 18-55 mm, 70-300 mm(tippar att det är kittobjektiven från cyberphoto paketet). UV och ND-filter. får det för 4000kr jämt är det ett schysst pris? för 500d med bara 18-55 får jag ge 5800kr!
 
Det är så billigt att man nästan undrar om det är en skojare i farten. Var försiktig och betala inget i förskott utan gör upp öga mot öga och kolla grejorna på plats.
Nja, 4000 kr för en beg 450D med kitzoom och 70-300 är väl inte speciellt billigt? Personligen tycker jag att det är ett överpris.
 
Från Cyberphoto

Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 75-300/4-5,6 III DC

--------------------------------------------------------------------------------

6 590 kr
Status: finns i lager
exkl. 5 272 kr

--------------------------------------------------------------------------------

Dela upp betalningen från: 251 kr/mån



Nja, 4000 kr för en beg 450D med kitzoom och 70-300 är väl inte speciellt billigt? Personligen tycker jag att det är ett överpris.
 
Tack, Sven, men jag vet ungefär vad det kostar nytt. Annars skulle jag ju inte ha några synpunkter på beg-priset.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.