Annons

Canon 450D, för röda bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

AJKLV

Avslutat medlemskap
Jag har slagit till på en 450D när jag fick tag på ett riktigt bra pris.
Nu har jag gått omkring och testfotat allt möjligt här hemma de senaste dagarna och inser att många av bilderna blir lite för röda, barnen ser lätt rödhåriga ut, ansiktena blir aningens för röda (lite olika i olika ljus)
Det går att fixa i PS men är det ngnstans jag kan ändra en grundinställning i kameran på detta?

Hmm, antar du kör Auto-vitbalans. Tar du inomhus och utan blixt har även min Canon en tendens att ta bilder åt det röd/gulvarma hållet.

Om du tar bilder som ovan, så kan du testa att sätta vitbalansen manuellt till glödlampsljus. Då ska vitt kännas mer vitt och hudtoner och annat bli mer som dom är.

Fel vitbalans (av kameran) fixas annars i efterhand lätt i tex Camera Raw om du använder nåt sånt.

Men att barn blir rödhåriga osv låter lite väl..., så du kan ha ett annat problem.

Det är inte så att du plåtar i Adobe RGB och låter PS behandla den som en sRGB utan att konvertera den först ? (Hår och dylikt brukar inte bli rött men ansikten blir ofta lite röda när detta händer)

Ja i nuläget är det auto-det mesta som gäller :) Fast det är med blixt problemet uppstått, vissa bilder är ok och sedan hela skalan till den värsta när dottern ser ut som..ett monster med rött filter över
I PS gick det bra att justera när jag prvade både skärpan och colorbalance och drog ned det röda, men det känns som om ngt kanske borde justeras redan i kameran

Hmm, antar du kör Auto-vitbalans. Tar du inomhus och utan blixt har även min Canon en tendens att ta bilder åt det röd/gulvarma hållet.

Om du tar bilder som ovan, så kan du testa att sätta vitbalansen manuellt till glödlampsljus. Då ska vitt kännas mer vitt och hudtoner och annat bli mer som dom är.

Fel vitbalans (av kameran) fixas annars i efterhand lätt i tex Camera Raw om du använder nåt sånt.

Men att barn blir rödhåriga osv låter lite väl..., så du kan ha ett annat problem.

Nej de är alltså röda redan från start och både asnikte och hår, fast som sagt olika mycket vid olika bra ljus, kväll och dagsljus

Det är inte så att du plåtar i Adobe RGB och låter PS behandla den som en sRGB utan att konvertera den först ? (Hår och dylikt brukar inte bli rött men ansikten blir ofta lite röda när detta händer)

Köp ett gråkort och justera wb efter det. Enkelt snabbt och smidigt - speciellt om man har okallibrerad skärm så att man inte kan lite på sina ögon. Gråkoretet ljuger inte...

AWB träffar inte alltid rätt helt enkelt. Bara att justera så blir det bra ! Du justerade ju en av bilderna så att den såg normal ut - kör med samma färgtempertur på hela batchen tagen i samma förhållande och de ser bra ut igen.

Alternativt så justerar du WB direkt i kameran med hjälp av gråkort.

Prova att ta bilder i RAW-format så kan du sedan i datorn, med medföljande programvaran Canon Digital Photo Professional, enkelt justera vitbalansen från 2500 till 10000 Kelvin. Det är sällan kameran prickar helt rätt när man kör på AWB (Auto White Balance) så är man petig är RAW-format ett bra alternativ.

Dessutom kan du testa att byta Bildstil (Picture Style) i kameran från Standard till Neutral. Om du dessutom finjusterar Neutral så att Skärpan (Sharpness) står på 3 (eller kanske 4) och Färgmättnad (Color saturation) står på 1 (eller kanske 2) så tycker jag att bilderna blir bättre. Alla dessa justeringar kan du även göra i efterhand i Canon DPP för att se hur bilderna påverkas. När du känner dig nöjd i DPP kan du ställa in detta som kamerans nya grundinställning.

Ok tack för tipsen, jag ska prova mig fram. Det är väl trots allt det det handlar om med en systemkamera :)

Prova att ta bilder i RAW-format så kan du sedan i datorn, med medföljande programvaran Canon Digital Photo Professional, enkelt justera vitbalansen från 2500 till 10000 Kelvin. Det är sällan kameran prickar helt rätt när man kör på AWB (Auto White Balance) så är man petig är RAW-format ett bra alternativ.

Dessutom kan du testa att byta Bildstil (Picture Style) i kameran från Standard till Neutral. Om du dessutom finjusterar Neutral så att Skärpan (Sharpness) står på 3 (eller kanske 4) och Färgmättnad (Color saturation) står på 1 (eller kanske 2) så tycker jag att bilderna blir bättre. Alla dessa justeringar kan du även göra i efterhand i Canon DPP för att se hur bilderna påverkas. När du känner dig nöjd i DPP kan du ställa in detta som kamerans nya grundinställning.

Du har redan fått många bra svar. Kan bara fylla i att min uppfattning är att Canon generellt drar i väg med den röda färgen och speciellt tydligt blir det på hud. Som de övriga redan har nämnt, kör i RAW eller var väldigt noga med vitbalansen när du tar porträttbilderna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto