Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 450d eller Nikon D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

Claudio1987

Medlem
Hej ,

Jag ska om några veckor ut på en lång backpacker resa med min flickvän och har betämt mig för att köpa en digital systemkamera.

Jag har endast haft vanliga digitalkameror förrut så jag har ingen koll på vilken jag ska ha.

Jag har hört mig runt lite och som det verkar är det Nikon eller Canon som gäller.

Jag vill även köpa objekiv (18-200mm) och min budget ligger väl runt 10 000.

Jag har sökt och läst och hittat två olika kameror med två olika objektiv.

Canon EOS 450d + SIGMA OBJEKTIV 18-200/3,5-6,3 DC OS TILL CANON

eller..

Nikon D60 + NIKKOR OBJEKTIV AF-S DX 18-200/3.5-5.6G IF-ED VR II

Är detta bra val tycker ni och vilken tycker ni jag ska välja?? Eller har ni andra tips på kameror??

Tack så mycket på förhand!
 
Det är två bra alternativ som bägge kommer att fungera alldeles ypperligt som resekompis.

Jag råder dig att gå in till en fotohandlare och känna vilken som känns bäst. Det är bra kameror bägge två så det är mest en fråga om tycke och smak och vilken som känns bäst att hålla i. Sedan finns det säkert detaljer som skiljer, men du kommer få med dig toppenbilder hem med bägge.
 
i sigmas glugg får du ju med OS, vet dock inte om nån av nikons dessa beteckningar betecknar stabilisator.

Utöver det så är nikons 18-200 nåt steg ljusstarkare vid 200mm brännvid (5.6 respektive 6.3)

Själv föredrar jag canon mest för att det är det enda jag själv kört, så som tidigare man sa, in o kläm o känn (dock ej på personalen ;)).
 
Jag hade kört på Nikonpaketet efterson Nikkor optiken är både ljusstarkare och snäppet skarpare. Dessutom funkar autofokusen snabbt och tyst(sigman har jag dålig koll på). Föredrar även nikon pga bättre exponering och skönare grepp. D60 ska överlag vara kapabel till riktigt fin bildkvalitet. 450D tar säkert fina bilder den me(inte direkt sett några bra exempel från den), men D60 vet jag gör dig inte besviken.

VR står för Vibrations redusering så Nikkor optiken har bildstablisisering även den.
 
Brännvidd?

När har jag nytta av att ett objektiv är ljusstarkare? I mörker förmodar jag men vad betyder 5,3 och 6,5 osv??
 
Fotokurs??

Jag pratade just med en kompis som just köpt en nikon kamera, Ingen SLR utan vanlig digitalkamera. Han sa att alla som köper en nikon kamera får en fotokurs. Stämmer det?? Han hade fått det men ingår det verkligen? Vet ni något?
 
Re: Fotokurs??

Claudio1987 skrev:
Jag pratade just med en kompis som just köpt en nikon kamera, Ingen SLR utan vanlig digitalkamera. Han sa att alla som köper en nikon kamera får en fotokurs. Stämmer det?? Han hade fått det men ingår det verkligen? Vet ni något?

Jepp, det ingår, se länken:
http://dschoolbasic.nikon.se/

När det gäller kamerahus är det ju känna och testa i butik som gäller! Sedan måste man ju påpeka att Sigmagluggen finns till Nikon också, så där skulle du spara nästan 3000 spänn om du väljer D60 med Sigma 18-200.
 
Ok, men det är då vi kommer till frågan om sigma är lika bra som nikorr objektiven??

Om man inte bara tänkter på hur mycket man pengar man sparar utan på kvalitet och bildkvalitet?

Men kamerorna är alltså så pass jämnlika att ingen här kan säga att den ena är bättre än den andra??
 
Claudio1987 skrev:
Jag ska om några veckor ut på en lång backpacker resa med min flickvän och har betämt mig för att köpa en digital systemkamera.
Är du van vid digitala systemkameror? Om inte, så skulle jag faktiskt föreslå att du inte köper en sådan inför resan. Dels kräver den faktiskt en läroperiod, dels kan en systemkamera vara ganska klumpig när man är ute och reser med lätt packning.

Du har inte tittat och funderat på t ex kompakta långzoom-kameror, t ex Panasonic FZ18? Enkel, smidig, lätt -- och mycket kompetent.
 
Hmm, jag är inte jätte van men jag har använt SLR en del. Min flickväns mamma har en 350d och vi reser en del tillsammans med våra familjer och där har jag då använt de en hel del.

Det gör inget att det tar mycket plats då jag redan tänkt ut det. Jag ska ha med mig lite kläder och den ska jag ha min SLR och min undervattenskamera med blixt. Vi ska börja med att åka transibiriska så jag har gott om tid att lära mig kameran.
 
Claudio1987 skrev:
Ok, men det är då vi kommer till frågan om sigma är lika bra som nikorr objektiven??

Om man inte bara tänkter på hur mycket man pengar man sparar utan på kvalitet och bildkvalitet?

Men kamerorna är alltså så pass jämnlika att ingen här kan säga att den ena är bättre än den andra??

Vissa skillnader är det, 450D har större skärm med Liveview och högre upplösning, men något ska man väl få för det högre priset...men bildresultatmässigt lär dui nte märka någon större skillnad, och då är hur du trivs med kameran viktigare.

Annars, för att reta oss Nikonister och Canonister lite, skulle väl en backpacker fundera på t ex Pentax K200D som ju är en alldeles ny modell som är vädertätad och har bildstabilisering i huset. Då kan du välja vilken superzoom som helst och få stabilisering...
 
Ja vesst finns det ju andra val. Rekomenderade D60 tidigare i tråden eftersom 18-200 VR är bättre objektiv, å känns som en trivsam kombination.

Jag skulle gissa på att 450D har möjlighet att ge bättre bilder, med en hårsmån, men dock kommer du inte se ngn skillnad med denna typ av optik. Men tycker du gör ett bra val i att satsa på en 18-200 täcker mkt. Kompakt kamera tycker jag du ska hoppa över, det säger sig självt att en lillfingernagel till sensor inte ger okej kvalité vid tex ISO 400.

Men mina råd gäller ju mest om det är detta du kommer använda framöver, tror du kommer klara dig bra på det. Live view ser jag själv mest användning av vid makro med stativ och det är ngt som olckar för egen del. Men annars så tycker jag Canon har trevligare objektiv. Men inte ngt 18-200 av olika anledningar.

Pentax K200D skulle jag personligen hoppa över pga CCD, å först kika på den om du ska ha fasta objektiv, men som sagt så räcker det med 18-200 å en D60
 
Re: Re: Canon 450d eller Nikon D60?

ErlandH skrev:
Är du van vid digitala systemkameror? Om inte, så skulle jag faktiskt föreslå att du inte köper en sådan inför resan. Dels kräver den faktiskt en läroperiod, dels kan en systemkamera vara ganska klumpig när man är ute och reser med lätt packning.

Du har inte tittat och funderat på t ex kompakta långzoom-kameror, t ex Panasonic FZ18? Enkel, smidig, lätt -- och mycket kompetent.

_________________________________________________

Nu är du ändå ute och cyklar.

Greppa en D60 och din (FZ18) och gå ut och fota, vilken är snabbast? Vilken är lättast att ta en bild med när motivet tillåter det? Vilken exponerar bäst (rätt färger/kontrast), vilken ger snyggaste skärpedjupet när du så vill ändra?

Jag lovar att när du kommer tillbaka efter fototesten kommer du vara kär i D60.

D60 är gjord för amatörer som inte har någon grundkunskap, och menyerna med dess hjälpbilder och hjälptexter förstår t.o.m. min mamma som är 75år.

Sikta - skjut, svårare är det inte.

Hälsningar

Adam
 
Allemyr skrev:

Pentax K200D skulle jag personligen hoppa över pga CCD, å först kika på den om du ska ha fasta objektiv, men som sagt så räcker det med 18-200 å en D60

Fast D60 har CCD den me. I denna prisklassen spelar det nog endå ingen direkt roll sensortyp, samma brusnivåer trots allt.

D60 tycker jag låter bra, absolut INTE nån kompakt(långzoom), typ FZ-18. En instegssystemare är inte svårare att använda min brödrost..
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Canon 450d eller Nikon D60?

Tyckaren skrev:
...
Sikta - skjut, svårare är det inte.
...

Hm, jo med en systemkamera är det svårare än så -tycker jag iallafall. Det korta skärpedjupet gör att man faktiskt måste ställa in fokuspunkten själv - automatiken sätter den fel i 80% av fallen. Jag tycker också att kompakter exponerar säkrare än en systemkamera - kompakter har många fler mätpunkter. Nu kanske en D60 är mycket bättre än min 400D på dessa punkter, men lite övning innan resan är absolut på sin plats.
 
Re: Re: Re: Re: Canon 450d eller Nikon D60?

martin3 skrev:
Hm, jo med en systemkamera är det svårare än så -tycker jag iallafall. Det korta skärpedjupet gör att man faktiskt måste ställa in fokuspunkten själv - automatiken sätter den fel i 80% av fallen. Jag tycker också att kompakter exponerar säkrare än en systemkamera - kompakter har många fler mätpunkter. Nu kanske en D60 är mycket bättre än min 400D på dessa punkter, men lite övning innan resan är absolut på sin plats.
Jag skulle bestämt säga att en systemkamera i instegsklassen är bättre än en kompakt i alla avseenden. Sen är det inte så svårt att hantera den om man låter den stå på gröna rutan. Då tänker kameran åt dig.
 
Re: Re: Re: Canon 450d eller Nikon D60?

Tyckaren skrev:
Greppa en D60 och din (FZ18) och gå ut och fota, vilken är snabbast? Vilken är lättast att ta en bild med när motivet tillåter det? Vilken exponerar bäst (rätt färger/kontrast), vilken ger snyggaste skärpedjupet när du så vill ändra?

Jag lovar att när du kommer tillbaka efter fototesten kommer du vara kär i D60.

D60 är gjord för amatörer som inte har någon grundkunskap, och menyerna med dess hjälpbilder och hjälptexter förstår t.o.m. min mamma som är 75år.

Sikta - skjut, svårare är det inte.
Nja, nu säger du väl emot dig själv en hel del? Dels är D60 bättre för att man t ex kan manipulera skärpedjupet (det kan man förmodligen på en FZ18 också -- och där ser man ju i sökaren hur bilden blir), dels är D60 bättre för att det bara handlar om "sikta - skjut"?!

Visst är systemkamerorna bättre än långzoomkompakter (det är ju därför jag själv skaffat en 40D) -- när man lärt sig hantera dem och när man orkar släpa med dem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.