Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 430EX VS. 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill köpa en blixt men kan inte riktigt bestämma mig mellan 430EX eller 580EX. Den ska användas till en 5D, för tillfället till enklare porträtt, framöver kanske i studio. Tips och åsikter om dessa?

Tack på förhand.

Båda blixtarna är bra, 580EX är lite mer påkostad och större/kraftigare. Dessutom har ju den möjligheten att styra andra blixtar. Då kan du senare köpa till en 430EX som du ställer på sidan eller bakom som effektljus.

Antar att du vill ha möjligheten att slå i paraply och liknande om du ska använda den i studio, då är mer ljus bra och ljuset försvinner snabbt. Så där är 580EX ett bra val.

Själv valde jag 580EX, med tanken på att någon gång köpa till 430EX för att ha trådlöst, men det beror ju på vad du vill ha att växa i. Det omvända går ju lika bra. Finns ju batteripack och lite sånt att köpa till 580EX om man vill det.

För de flesta vanliga saker räcker nog 430EX alldeles utmärkt. Dessutom är den ju klart billigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar