Annons

Canon 420EX vs. Sigma EF-500 DG Super?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Jag har beställt en 420EX men är väldigt osäker på om jag gjort rätt, har läst en del bra grejor om Sigmas kopia av 550EX och skulle vilja ha några snabba utlåtande från er som kan :)

Har jag gjort ett felaktigt val nu när jag valt 420EX? Vad är det som gör den ena blixten bättre eller sämre än den andra?

Att köpa Canon 550EX är inte på tal då budgeten ligger runt sigma ef-500 alt. canon 420ex

Tack på förhand!
Johan
 
Sigma 500 har ledtal 50, medans Canons 420 har ledtal 42 (vid ISO 100, 105mm)
Sigmablixten är alltså betydligt ljusstarkare.

Sigma 500 är ingen kopia av Canons 550EX, som har ledtal 55.
 
Du har inga manuella inställningsmöjligheter på 420EX! Den saknar display på baksidan!

Varför inte beställa en 550EX från antingen Tyskland (EUR 380) eller USA (USD 300)?
 
420 kostar 295 euro där jag beställer den ifrån, därav inte 550

sigmas är dock i samma prisklass, hoppas inte jag missar för mycket med min 420 jag är ju trots allt bara en glad amatör, blir nog vilsen av för mycket inställningsmöjligheter :)
 
Johan-A skrev:
420 kostar 295 euro där jag beställer den ifrån, därav inte 550

sigmas är dock i samma prisklass, hoppas inte jag missar för mycket med min 420 jag är ju trots allt bara en glad amatör, blir nog vilsen av för mycket inställningsmöjligheter :)

420EX kostar EUR195 där jag fick priset på 550EX som är EUR380. Skrev du fel eller blir du rejält blåst nu?

Det är många pressfotografer som kör med 420EX och gamla 380EX, inget fel på dem, helt OK om man bara ska köra E-TTL.
 
Jo jag skrev fel, 195EUR från Technikdirekt

Hur levererar de grejorna, via DHL eller kommer det till närmaste postcenter?
 
Läste någonstans, här på fotosidan tror jag, om någon som gjort praktiska tester på skillnaden i ljusstyrka mellan 550EX och 420EX, och kommit fram till att det inte skillde så otroligt mycket som det ser ut att göra på papperet.

Jag köpte en 420EX, mest för att den är aningen behändigare än 550 och Sigma 500, man orkar ju inte släpa på hur mycket saker som helst.

Om du däremot har en 300D så är ju Sigman eller 550EX lämpligare eftersom du inte kan göra blixtkompensering i kameran utan behöver kunna göra inställningarna på blixten.
 
Jag köpte Sigma blixten för ca 1 månad sedan, och är mycket nöjd med den. Har inte testat Canons 550, men tror inte att det skall skilja så mycket, endast priset.
 
appel79 skrev:
Jag köpte Sigma blixten för ca 1 månad sedan, och är mycket nöjd med den. Har inte testat Canons 550, men tror inte att det skall skilja så mycket, endast priset.

Det skiljer rätt mycket i mekanik, men det syns ju inte på bilderna.... :)

Jag tycker som de flesta att Sigma eller Metz är det förnuftigaste valet för de flesta.

550 EX är visserligen en bra blixt, men den är tung och overkill som regel. Jag känner dock att jag behöver dess styrka, robusthet och möjlighet till extrabatteri.
 
Chansade på en båt på över 100m avstånd. Blev förvånad av att EX 420 orkade.
 

Bilagor

  • båt.jpg
    båt.jpg
    48.1 KB · Visningar: 510
Hej!

Om du kollar i tidningen "DigitalFoto" nr 6 2004 så finns det ett test där både C420EX och Sigma EF-500 DG SUPER finns med.

Mvh

Peter Korpi
 
Har liknande fundering som trådskaparen, dock undrar jag om sigmablixten har stöd för FEL (blixljuslåsning)

// Mats
 
Johan-A skrev:
Jag har beställt en 420EX men är väldigt osäker på om jag gjort rätt, har läst en del bra grejor om Sigmas kopia av 550EX och skulle vilja ha några snabba utlåtande från er som kan :)

Du har gjort helt rätt! Sigman är en bra blixt, men tyvärr så håller den inte.

Jag hade Sigma 500 ett tag, och det räcker att man stöter emot något med blixten (när den sitter monterad på kameran) för att blixtfoten ska paja. Detta går tyvärr inte på garantin, så det var bara att beställa en ny fot från Zieger Teknik. Kostade ca 250 kr och var lätt att montera själv.

Det gick ett par veckor, sedan hände samma sak igen. Då köpte jag återigen en ny fot och sedan sålde jag blixten.

Sedan ett år tillbaka har jag en Canon 420 EX och den har inte pajat än. Därför är den ett betydligt bättre val, enligt min mening. Skillnaden i ledtal, 42 vs 50, är försumbar med en digital systemkamera.
 
Jag tycker att du har gjort rätt. Orginalgrejjer är aldrig fel! Jag tycker Canonblixtarna håller bra kvalitet och ljusstyrkan på 420 lär du inte bli besviken över i första taget.

Sen om du ska sälja blixten nån gång, så lär 420 hålla bättre i andrahandsvärde än Sigmas...

mvh //Peter
 
abbebus skrev:
Du har gjort helt rätt! Sigman är en bra blixt, men tyvärr så håller den inte.

Vet inte vad du fått för måndagsexemplar, men min Sigma 500 super har hållt för det mesta, och jag vet andra som har samma och som utsatt dom för ganska mycket utan bekymmer, och då äger de även Canons 550 för referens.

Att sedan Sigman kostar mindre och har mycket bättre inställningsmöjligheter väger bara än mer åt Sigma.
 
Hej,

jag tror att 195E för en 420 ex är ett bra köp. Saknar du något kanske du senare kan komplettera med en 550ex och köra 420 som slave till den. 420:an belyser också samtliga sju af punkter med af-assist på din kamera, 550 bara fem, så den har funktioner för dig som 550:an saknar. (Kanske inte så nödvändig funktion iofs, men alltid nåt. =) )


Jag har en fråga då vi ändå är inne på ämnet... finns det något som talar för en Sigma framom 550ex frånsett priset?

/Mårten som är ganska övertygad om att en 550 sitter på hans kamera snart
 
Johan-A skrev:
420 kostar 295 euro där jag beställer den ifrån, därav inte 550

sigmas är dock i samma prisklass, hoppas inte jag missar för mycket med min 420 jag är ju trots allt bara en glad amatör, blir nog vilsen av för mycket inställningsmöjligheter :)


Du kastar inte pengarna i sjön när du väljer en 420ex, Det som har störrt mig är just att inte kunna göra en blixtljuskompensation.
Ladda in 300d Firmware hack i din kamera så är problemet löst, det gjorde jag.
 
Re: Re: Canon 420EX vs. Sigma EF-500 DG Super?

stranden skrev:
Vet inte vad du fått för måndagsexemplar

Var nog knappast ett måndagsexemplar eftersom man byter hela foten och det hände två gånger på så kort tid. Fick t o m ett litet erkännande från reparatören Zieger Teknik att det är för klen plast i foten.

Så jag säger bara: var aktsam med din Sigma.

I övrigt så är Sigman en bättre blixt med fler möjligheter än 420 EX, det håller jag helt med om. Men det hjälper ju inte om man är ute på ett jobb och blixten helt plötsligt blir obrukbar. Man måste kunna lita på grejorna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.