Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D vs 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag kollat runt ett bra tag och har bestämt mig för märket Canon (då ja har kompisar som har märket+att ja gillar deras objektivutbud).

Sen har jag kommit till insikt med att mitt val står mellan 30D eller 40D, då ja fotar mkt motorsport och vill ha en snabb kamera.

Objektivet jag ska köpa till är Canons 70-200 4L, som ska vara bra för fotografering av motorsport.

Nu till min fråga, vad skiljer mellan modellerna, är skillnaderna så pass stora att det är värt att lägga 2000 till för att få en 40D? Eller ska ja spara de slantarna till objektiv istället?

Det du kan ha nytta av med 40D är kanske den något högre hastigheten, 6,5 bps isf 5 bps med 30D.
Det borde dock skilja betydligt mer än 2000 mellan 40D och 30D. En 30D kan du köpa begagnad för 6000 kr i mycket bra skick medan en 40D kostar ca 12000? ny.

Om skillnaden bara vore 2000 skulle jag köpt 40D men ta en titt på beg utbudet av 30D så får du råd med massa kul tillbehör!

Kollar man på pricerunner kostar en ny 30D ca 8700 (om man ska få genom postförskott) och en ny 40D 10700 på bl. datorbutiken.

Har blivit lite bränd att köpa begagnat efter att en kompis blev lurad. Så därför är begagnatmarknaden inte lika intressant för mig.

Om det är det du har att välja på hade jag tagit 40D eftersom du tillsammans med 70-200 får ett vädertätat system. Kan tillägga att jag har vissa framträdande drag som prylbög som kan färga mitt tyckande...

Nu har jag iofs bara en 30D men det skiljer väl mer än bara 1,5 b/s du har väl bättre autofocus som han har användning vid foto av motorsport.

Skall du köpa ett 70-200 också så frästar det på ekonomin.
Köp en bra beg 30D plus en beg 70-200 knäåå mycket bilder och byt upp dig till en beg 40D till våren då säkerligen de börjar komma ut på beg marknaden.

Tips på ny 30D

www.TBH.se säljer just nu ett prisvärt kit. Det är Canon EOS D30 + EF-S 18-55mm för 6990:-.

Du kan ju alltid sälja objektivet nytt för några hundra.

40D har microjustering för objektiven. 40D:s af är snabbare och betydligt säkrare än den på 30D. Brusnivåerna är rätt lika men 40D har en mer högupplöst sensor. Vädertätning av 40D får nog ses som ett plus för den som äger L-optik. 40D är lite bättre på allt men det kostar också en rejäl slant extra. För egen del hade jag aldrig köpt en 30D nu när 40D äntrat marknaden.

Jag har just nu samma problem Martin, har spanat igenom vart enda forum på alla fotosidor jag är medlem i men har inte fått något riktigt vettigt svar och det sista jag vill göra är att byta ner mig, eftersom jag är helnöjd med min 30D.

Det jag helst vill ha är mer kvalite, har 40D bättre kvalle än 30D?

jag vet att 40D:n har 10,1 mpix och 6.5 b/s.

Men är det stor skillnad?

Bildkvalitén är det ingen märkbar skillnad på vad jag läst. Många tycker bilder från 400D och 40D är lika så du kommer inte märka nån skillnad mer än att 40D's bilder är lite större.

Jag byte från 20D till 40D för ca en månad sen och har fortfarande inte fattat varför :)
Den har massor av förbättringar på pappret, men på mina bilder syns det inte alls någon skillnad. Faktiskt känns fokus säkrare i 20D, inte snabbare, men fler skarpa bilder efter en dag ute med kameran. Vitbalansen var också mycket bättre i 20D.

Det enda som märks är att 40D är snabbare i serietagning (Det är positivt) och har en irriterande stor skärm med låg upplösning (väldigt negativt).
Rätt bra att man kan ställa ISO i mindre steg också.
Live View är fan bra också.

Köp en 30D, det är inte värt pengarna, tycker jag.

/Magnus

Var i samma läge själv precis innan 40d släpptes och valde en begagnad 30d för att kunna lägga extra slantar på objektiv istället. Detta har jag verkligen inte ångrat då jag är mer än nöjd med min kamera. För att inte tala om hur nöjd jag är med objektiven...

Peter Grahn skrev:
Om det är det du har att välja på hade jag tagit 40D eftersom du tillsammans med 70-200 får ett vädertätat system. Kan tillägga att jag har vissa framträdande drag som prylbög som kan färga mitt tyckande...

Trådskaparen skrev väl 70-200 f 4, den är inte vädertätad. 40D är väl dessutom inte vädertätad mot objektivet utan bara vid knappar och luckor?

/Tommy

Jag får nog hålla med John om att en begagnad 30D är det smartaste valet. Iallafall det ekonomiskt smartaste. Visst är det en risk att köpa begagnat, men man kan ju anstränga sig för att minimera risken.

Sen är det helt klart så att 40D har vissa funktioner som du troligen skulle ha nytta av när du fotar motorsport. Framförallt bättre AF, men även snabbare serietagning. De grejerna kan gott vara värda 2000. Men om du köper en 40D så se till att få med nya kit-gluggen 18-55 IS. Den har fått rätt bra kritik, och i ett kit kostar den inte mycket.

mentalslapp skrev:
Var i samma läge själv precis innan 40d släpptes och valde en begagnad 30d för att kunna lägga extra slantar på objektiv istället. Detta har jag verkligen inte ångrat då jag är mer än nöjd med min kamera. För att inte tala om hur nöjd jag är med objektiven...

Men hur vet du att du inte varit mer nöjd med en 40D, du har ju ingen?

/Magnus

Jag köpte tillslut en 40D med 70-200 tele. De som fällde avgörandet i mitt fall var uppdaterade AF:en och snabbare serietagning. Utan de egenskaperna hade jag valt 30D, som jag kom fram till var en värdig föregångare.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är lcd-skärmen. Ser inte vitsen med att ha en stor skärm, om upplösningen ändå är så dålig att man ibland tror att korten blir dåliga, sen drar man in dem i datorn och så är de knivskarpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar