Annons

Canon 40D vs 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin_Karlsson skrev:
Jag köpte tillslut en 40D med 70-200 tele. De som fällde avgörandet i mitt fall var uppdaterade AF:en och snabbare serietagning. Utan de egenskaperna hade jag valt 30D, som jag kom fram till var en värdig föregångare.

Det enda jag inte är riktigt nöjd med är lcd-skärmen. Ser inte vitsen med att ha en stor skärm, om upplösningen ändå är så dålig att man ibland tror att korten blir dåliga, sen drar man in dem i datorn och så är de knivskarpa.

Grattis till beslut.

Håller med dig, skärmen är lite av ett skämt.
Jag kan ärligt inte fatta varför man vill ha en så stor ens om den var skarp.

Använder man bara mittpunkten på autofokus (vilket jag gör) så har jag inte märkt att den är bättre än den på 20D.

/Magnus

Förutom en något mindre skärm (som i och för sig inte är någon direkt nackdel...½" hit eller dit...) har 30D en beryktat dålig färgåtergivning och dålig kontrast på sin skärm. Här är 40D mycket bättre med "sannare" färgåtergivning och mer stuns.

Kolla bla här:
http://www.kenrockwell.com/tech/dslr-comparison/lcds-2006/index.htm

Här är vad den gode mr Rockwell anser om skillnader på 30D/40D (han tycker mycket och är ganska rolig att läsa men ta det han skriver med en liiiten nypa salt ;-)
http://www.kenrockwell.com/canon/40d.htm

Kan du leva med detta färgfel, kanske du inte blänger så mkt på LCD när du är ute och fotar utan tittar på bilderna hemma på datorn sen eller fotar enbart med RAW, är onekligen beggade 30D tämligen prisvärda nu eftersom dom kan hittas för runt 6000 kr. På min gamla 30D var det svårt att på skärmen avgöra om vitbalans och exponering satt som man ville, resultatet när man laddade upp bilderna på datorn stämde inte med "upplevelsen" från skärmen. 40D är bättre på detta och på alla andra områden också men då kostar det ungefär det dubbla. Bara du kan avgöra om det är värt detta för dig. Att skärmen på 40D skulle vara extremt suddig pga relativt stora pixlar vet jag inte riktigt.....i varje fall upplever jag den (LCD-skärmen) vara klart bäst av de Canon D-SLR jag haft hittills (300D, 10D, 30D, 5D, 40D). En grej jag verkligen uppskattar med 40D. så här i vintertid är dess fina förmåga att hantera högdagrar, bra dynamiskt omfång plus möjlighet att välja läge "highlight priority" (adapterat från EOS 1D Mark III) gör susen fina vinterdagar :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Ibanez Magnus skrev:
Men hur vet du att du inte varit mer nöjd med en 40D, du har ju ingen?

/Magnus
Nej jag har ingen men jag vet vad som skiljer de åt. Jag har dessutom haft nöjet att prova en 40d och den ÄR bra men 30d blev inte ett dugg sämre för att den fick en erättare. Jag väntade hela sommaren med att köpa kamera för att köpa en 40d men insåg att jag blir lyckligare med fler objektiv, blixt och annat lull-lull som jag inte haft råd med annars. Därför vet jag.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto