Annons

Canon 40D vs. 1D Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin Andréasson

Aktiv medlem
Sitter i valet mellan 40D och en Mark III. Visst Mark III är ju helt klart bättre och så men det är en mellan skillnad på typ 24 k. Och man kan köpa mycket annat för 24 k.

Så om ni fick runt 30 k att använda och tänka er att utrustningen ska vara bra för Motorsport, Bröllop och liknande.

Har sedan tidigare en 1D (Ska säljas). Har även 17-40 4L, 70-200 2.8L och en 550Ex blixt.

Vad tycker ni?

/B.

Sitter på båda själv. Valde att köpa 40 som en andra och mer diskret kamera. Men efter att ha kört med båda så har jag bestämt mig för att sälja 40 och bara köra MK III, en komplett kamera. Du har rätt i att det är stor skillnad i pris, men jag ser det som att detta kommer att vara en relation som kommer att vara länge. Med dina objektiv så tycker jag dveklöst att du skall köra MK III om du har råd. 40 är absolut inte och långt ifrån ett dåligt val, men MK III är ett bättre.

Vore intressant att veta om autofokusen är lika precis (ej snabb) på båda kamerorna. Den gamla EOS 20D var ju inget hit när det gällde autofokus.

Sitter i ett liknande läge som du, har under en veckas tid velat fram och tillbaka mellan bland annat en 40D och en MK3 och det väger fortfarande över åt MK3an.

Det känns på något sätt som att det är betydligt mera kamera, för mig är det hela utförandet på huset som är det avgörande. Har idag en 20D med batterigrepp och jag kan tyvärr inte komnma över att den inte känns speciellt rejäl trots att den blir ganska stor.

Det som har fått mig att stå kvar i kön för en MK3 är:
+ snabbare af
+ bättre byggt kamerahus

Rent bildmässigt är ju säkerligen kamerorna i stort sett likvärdiga.

Jag har ju även sneglat lite på 5D men det känns tyvärr inte helt rätt även om FF-sensor naturligtvis lockar.

Dockland skrev:
Mark III, tveklöst. Med dina gluggar vore det ett lätt val :)
Håller delvis med. Men annars är dom här tre kombinationerna rätt trevliga:

1. För att komplettera och få ljusstarka gluggar till bröllop:
- EOS 40D
- 135/2.0L
- 85/1.8
- 50/1.4

2. För ännu bättre porträtt och möjlighet i kyrkan:
- EOS 40D
- 85/1.2L

3. Ersätta ditt 17-40L (typ 5000 begagnat)
- EOS 40D
- 17-55/2.8IS
- 135/2L
- 85/1.8

Håller med Mats om AF på 20D och skulle vara intressant att jämföra 30D vs 40D vs MKIII vad gäller AF.

Har själv 20D och gamla 1DMKI och kör mest 1D pga sensorstorlek och betydligt bättre AF.

Jag tror att ifall du går från 1D till 40D kommer du bli glatt överraskad över handhavande (menyer mm) och bra brus vid höga ISO, men grymt besviken på allt annat.

Så, vid närmare eftertanke skulle jag nog också gå på 1DMKIII istället för något av mina förslag ovan.

Fast tänk vad uppföljaren till 5D kanske har när den kanske kommer i januari... Har den bara lite bättre AF och minst 5b/s så.....

Jaop, det är väldigt väldigt svårt att välja. Hade bestämt mig för en 5D men blev blåst av "bedragaren" så det sket sig. Nu fick jag dock ut försäkring på en gammal skada så det löser sig.

Ett annat alternativ jag har är.
* 40D
* BG-E2N, alt. WFT-E3A.
* Ef 16-35 2.8L (Begagnat version 1)
* Ef 300 2.8L (Begagnat)

Säljer jag 1D + 17-40 kan jag kanske få 11000-12000:-

Då får jag ju totalt
* 40D + Grepp
* 16-35 2.8L
* 70-200 2.8L
* 300 2.8L
* 550Ex

Är det lönt att byta 550Ex till 580Ex?

/B.

Det räckte du nämnde motorsport, sedan var valet klart.... ;) Det är stor skillnad på autofokusen mellan 40D och 1D MkIII.

Efter att som sagt ha stått i valet och kvalet mellan just 40D och 1D Mark III och fått den senare i dagarna så säger jag bara Mark III.

Har aldrig tidigare varit så våldsamt lyrisk över en kamera tidigare!

Har du råd, köp!

garanterat

Har ingen MKIII men kan garantera att det är en grym skillnad. Har precis beställt 40D och jag kommer att tjuta av glädje om den är hälften så pricksäker som min MKII. Har dock inte särskilt stora förhoppningar på det.

Re: garanterat

Tonyeagle skrev:
Har ingen MKIII men kan garantera att det är en grym skillnad. Har precis beställt 40D och jag kommer att tjuta av glädje om den är hälften så pricksäker som min MKII. Har dock inte särskilt stora förhoppningar på det.
Skillnad i precision eller snabbhet?
Har sett en del test där EOS 1D Mk II var snabbare än Mk III men då var troligtvis den nya kameran (Mk III) ej OK (trots att Canon inte ville erkänna något). Troligtvis är problemen med Mk III lösta nu med den nya firmware'en 1.1.1 så den nya kameran borde vara bättre än Mk II.

Men här är ett test som visar att Mk II tog endast en bild av 50 bättre (i fokus) mer än 40D på rörligt mål. Det blir hela 2 % bättre, inte så grymt bättre tycker jag.

Re: Re: garanterat

matnyttige skrev:
Skillnad i precision eller snabbhet?
Har sett en del test där EOS 1D Mk II var snabbare än Mk III men då var troligtvis den nya kameran (Mk III) ej OK (trots att Canon inte ville erkänna något). Troligtvis är problemen med Mk III lösta nu med den nya firmware'en 1.1.1 så den nya kameran borde vara bättre än Mk II.

Men här är ett test som visar att Mk II tog endast en bild av 50 bättre (i fokus) mer än 40D på rörligt mål. Det blir hela 2 % bättre, inte så grymt bättre tycker jag.

Hej

Annat som jag tycker är viktigt för min del är att man kan ta 10 bilder i sekunden och kan ta hela 30 eller (36 RAW i en test) i en burst med MarkIII. En fågel som flyger förbi tar någon sekund, ju fler bilder på den sekvensen ju större chans är det att man får en bra bild på en flygande fågel, där som mycket som möjligt stämmer som skärpa, vinghållning, ljus etc.

Har ej testat 40D.

Mvh

Omar

Re: Re: Re: garanterat

Omar skrev:
Hej

Annat som jag tycker är viktigt för min del är att man kan ta 10 bilder i sekunden och kan ta hela 30 eller (36 RAW i en test) i en burst med MarkIII. En fågel som flyger förbi tar någon sekund, ju fler bilder på den sekvensen ju större chans är det att man får en bra bild på en flygande fågel, där som mycket som möjligt stämmer som skärpa, vinghållning, ljus etc.

Har ej testat 40D.

Mvh

Omar
Jo, en del gillar ju att filma. ;-)
Men för de flesta så klarar man sig kanske bra med 6 bilder i sekunden eller mindre då är precisionen i autofokusen en viktigare faktor.
Speciellt när man som jag har fem gluggar med ljusstyrka 1.8 eller större.
Hade en EOS 10D från början, sedan en 20D. Båda dessa var kassa när det gällde autofokusen. Har nu en 400D som fungerar bättre men jag är inte helt nöjd. Funderade ett tag på 1D Mk III men kom fram till att i 9 fall av 10 så skulle man inte se skillnad på MINA bilder om bilderna vara tagna med en 400D eller en kamera som är 30 000 dyrare.

Hoppas nu på att det snart dyker upp en 4D (uppföljare till 5D) med större dynamik och ännu bättre brusreducering.

Benjamin Andréasson skrev:
Är det lönt att byta 550Ex till 580Ex?

Jag tvekade länge innan jag till slut bestämde mig för att köpa en 580EX II, mycket också på grund av att jag skaffade mig en 1D MkIII, sen är den ju vädertätad och grymt snabb och helt ljudlös. Jag gav 200GBP plus 42GBP i frakt från UR Galaxy i HongKong. Tog tre dagar med FedEx.

http://stores.ebay.co.uk/UR-Galaxy-Ltd-Photo-Electronics_Canon-Gear

Man måste dock vara medlem på eBay och ha ett PayPal-konto för att kunna handla där.

Jag har dock kvar mina två 550EX, men den ena har jag som slav till 580EX II och den andra sitter mest på min 20D.

Lycka till!

Hej

Man hade ju ändå önskat att Canons AF var lite bättre!

AI Servo, Center Point Only Autofocus, 300mm f/2.8, Default Settings

Canon 40D 58% Out of Focus

vs.

Canon 1D MKII 44% Out of Focus

vs.

Canon 1D MKIII 40% Out of Focus

Mvh

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar