Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D smutsig sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

s96talle

Medlem
Hej

Behöver luska ut vad som ger svarta fläckar på mina bilder. Provat med olika objektiv och antar att jag har smuts på sensor? Spegeln ser snäll och ren ut.. någon som har erfarenhet och känner igen detta?

I den blå himlen nedan ser ni svarta fläckar på ett antal ställen.

Vad tror ni är medicinen?

Mvh

Daniel
 

Bilagor

  • Miami sensor error1.JPG
    Miami sensor error1.JPG
    55.7 KB · Visningar: 870
Att döma av bilden skulle jag tro att du helt enkelt har fått damm på sensorn. Jag fick det på min 40D också trots sensorrengöringen i kameran. Jag använder Sensor brush från Visible Dust, suveränt lätt att använda även om det var lite spännande första gången. Ett par tag med borsten och sensorn var helt ren. Den finns i en modell som heter Arctic Butterfly, är rätt dyr men lönar sig definitivt. Att rengöra sensorn hos en auktoriserad Canonservice går på 600:- och dår blir kameran borta ett par veckor. Du hittar den på sidan med rengöring hos Cyberphoto.
 
Att döma av bilden skulle jag tro att du helt enkelt har fått damm på sensorn. Jag fick det på min 40D också trots sensorrengöringen i kameran. Jag använder Sensor brush från Visible Dust, suveränt lätt att använda även om det var lite spännande första gången. Ett par tag med borsten och sensorn var helt ren. Den finns i en modell som heter Arctic Butterfly, är rätt dyr men lönar sig definitivt. Att rengöra sensorn hos en auktoriserad Canonservice går på 600:- och dår blir kameran borta ett par veckor. Du hittar den på sidan med rengöring hos Cyberphoto.

Ska tilläggas att inte penselstråna ska hamna utanför sensorn. Där är fullt av olja.
 
rengöringsvätska

Tänkte också rengöra själv för första gången snart och fick följande fundering när jag läste inläggen ovan angående rengöringsvätska.
Fungerar ex. visible dusts vätska eller är det bara E2 som gäller med tanke på det belägg av tennoxid som finns på sensorn?
 
Rengöringsvätska

Visible Dusts rengöringsvätska och sensor swab fungerar utmärkt. På 40D finns ingen olja runt sensorn, det är 5DII och D1s som har det.
 
Då kanske jag måste backa men jag "lyckades" aldrig få min sensor insmord. Jag undrar hur det är med olja på 7D?
 
Visible Dusts rengöringsvätska och sensor swab fungerar utmärkt. På 40D finns ingen olja runt sensorn, det är 5DII och D1s som har det.

Det skall du nog inte vara så förbaskat säker på. Har du någon fakta för ditt påstående? Även gamla 5D hade olja runt ramen till AA filtret.
När man sätter en o-ring för att täta så använder man ofta silikonolja eller liknande.
Varför skulle inte Canon 40D kunna ha samma problem?
Nu är det inte mycket av problem eftersom det lätt kan göras rent med t.ex. Eclipse.
 
Det skall du nog inte vara så förbaskat säker på. Har du någon fakta för ditt påstående? Även gamla 5D hade olja runt ramen till AA filtret.
När man sätter en o-ring för att täta så använder man ofta silikonolja eller liknande.
Varför skulle inte Canon 40D kunna ha samma problem?
Nu är det inte mycket av problem eftersom det lätt kan göras rent med t.ex. Eclipse.

Nej, inte annat än att jag läst på Rob Galbraith om oljan i de andra modellerna men jag har ingenstans läst om samma problem med 40D. Därmed inte sagt att jag kan svära på bibeln på att det förhåller sig så. Jag råkade i alla fall inte själv ut för det med min 40D.
 
Tack!

Bra att ni kunde se fläckarna trots minimal bild, tack för alla råd.

Skall rådfråga scandinavian photo och inköpa och ev. bearbeta fläckarna utan oljespill.

Surt att upptäcka detta efter 2357 bilder efter 2 veckor i florida.. lärt mig nått nytt iaf. Dags att revidera och verifiera bilderna bättre under resans gång...

Gute nacht!
 
Lite kuriosa om du gillar sådant =)

Spegeln reflekterar bara ljuset till sökaren för att du skall kunna se vad du fotar. Den fälls upp vid exponering för att inte vara i i vägen för sensorn, och påverkar således inte vad som registreras av sensorn.

Bra kuriosa! Självklart, tänkte inte på det som han sa i Lorry... :)
 
Skall rådfråga scandinavian photo och inköpa och ev. bearbeta fläckarna utan oljespill.

Surt att upptäcka detta efter 2357 bilder efter 2 veckor i florida.. lärt mig nått nytt iaf. Dags att revidera och verifiera bilderna bättre under resans gång...

Gute nacht!


När jag var inne på Scandinavianphoto så var personalen lite tveksam till att man skulle rengöra själv! Jag blev lite förvånad och stod på mig och köpte i alla fall swabs och vätska. Har gjort rent både min 400D och 40D, kändes först lite nervöst men var enkelt. Min erfarenhet är att större "fnyk" som syns tydlig är lättast att blåsa bort med bälgen. De runda "prickar" som bara syns vid mycket liten bländare sitter ofta för hårt för att blåsas bort men försvinner med sensorswabs.


Beträffande bilderna du har, det bör gå ganska enkelt att få bort fläckarna i efterbehandling i datorn. Speciellt de som ligger mot en enhetlig bakgrund, t ex en blå himmel. I Lightroom finns t ex en "heal" funktion som gör det lätt. Det går ju även att applicera "batchvis" på flera foton som har samma skräp (manuell eftergranskning rekommenderas).
 
När jag var inne på Scandinavianphoto så var personalen lite tveksam till att man skulle rengöra själv! Jag blev lite förvånad och stod på mig och köpte i alla fall swabs och vätska. Har gjort rent både min 400D och 40D, kändes först lite nervöst men var enkelt. Min erfarenhet är att större "fnyk" som syns tydlig är lättast att blåsa bort med bälgen. De runda "prickar" som bara syns vid mycket liten bländare sitter ofta för hårt för att blåsas bort men försvinner med sensorswabs.


Beträffande bilderna du har, det bör gå ganska enkelt att få bort fläckarna i efterbehandling i datorn. Speciellt de som ligger mot en enhetlig bakgrund, t ex en blå himmel. I Lightroom finns t ex en "heal" funktion som gör det lätt. Det går ju även att applicera "batchvis" på flera foton som har samma skräp (manuell eftergranskning rekommenderas).

Strålande, det är just på bilderna med blå floridahimmel som gör extra ont att se med fläckarna. Lightroom, blir ett test!

Tack
 
Lightroom, blir ett test!

Tack

Funktionen med clone och heal finns nog i alla bildbehandlingsprogram så du behöver inte just Lightroom för detta.

Det som är bra i Lightroom är att du kan applicera dina justeringar från en bild till en eller flera andra (går säkert i vissa andra programvaror också)
 
Även Canons medskickade DPP kan laga smutsfläckar, med automatik, men ska det fungera någorlunda bra ska man registrera vilket damm man har innan man tar sina bilder.
 
Tycker nog det är bättre att bota patienten från åkomman än att bota symptomen med medicin som att mappa smutsen i kameran eller i Lightroom.
Det tar ju 10 minuter ungefär att göra ren sensorn om man är van.
Jag anävnder först Arctiv Butterfly och hjälper inte det så tar jag till swabs.
Att klona bort smuts tar snart betydligt mer tid sammanlagt än att fixa problemet ordentligt.
Tror att jag i snitt använder swabs varannan eller var tredje månad.
Lite mer sällan på 5DMKII med dammskak än på 1DMKIIN som inte har det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.