Annons

Canon 40D smutsig sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funktionen med clone och heal finns nog i alla bildbehandlingsprogram så du behöver inte just Lightroom för detta.

Det som är bra i Lightroom är att du kan applicera dina justeringar från en bild till en eller flera andra (går säkert i vissa andra programvaror också)

Jo den är bra om bilderna är precis lika. Men oj vilken fläck du kan få om bilderna skiljer lite och den klonar i fel område.
 
Jo den är bra om bilderna är precis lika. Men oj vilken fläck du kan få om bilderna skiljer lite och den klonar i fel område.

Som jag skrev tidigare "manuell eftergranskning rekommenderas". Alternativt gör man det individuellt på varje bild. Om man i LR jobbar i 100% så kan man trycka PageDown så flyttar sig bilden "ruta-för-ruta" vilket gör det förhållandevis snabbt att söka av bildytan. Säg att man har ett par tusen bilder från en semesterresa, kanske 100-200 vill man visa upp, redigera, det bör inte ta mer än någon timme att gå igenom dem och få till det riktigt bra. Bättre än att i all framtid gå och reta sig på irriterande fläckar på sina bilder.

För tydlighetens skull - självklart tycker jag att man skall se till att ha en ren sensor från start. Mitt förslag om "spot removal" var som en lösning på trådskaparens problem där skadan redan var skedd.
 
Som jag skrev tidigare "manuell eftergranskning rekommenderas". Alternativt gör man det individuellt på varje bild. Om man i LR jobbar i 100% så kan man trycka PageDown så flyttar sig bilden "ruta-för-ruta" vilket gör det förhållandevis snabbt att söka av bildytan. Säg att man har ett par tusen bilder från en semesterresa, kanske 100-200 vill man visa upp, redigera, det bör inte ta mer än någon timme att gå igenom dem och få till det riktigt bra. Bättre än att i all framtid gå och reta sig på irriterande fläckar på sina bilder.

För tydlighetens skull - självklart tycker jag att man skall se till att ha en ren sensor från start. Mitt förslag om "spot removal" var som en lösning på trådskaparens problem där skadan redan var skedd.

Jag förstår precis... tack för grundlig och bra formulering. Blir sväng förbi scandinavian och koll på Delkin Sensorscope sensorrengöringskit eller Visible Dust Arctic Butterfly SD800 Pro Kit.

Skäms lite att jag inte funderat mer över rengöring och vård av kameran. Nyttjat Sony R-1 innan 40D och den har en fast lins så varit befriad från smuts und so weiter.

Blir "reparation" av dom bilder som skall användas. Gott att det finns ett svar på allt!

/Daniel
 
Jo till att fixa problem som redan finns är det bra men tyvärr tidskrävande.
Antar att de flesta som av oss har sett hur damm har fastnat på sensorn på en bild i en serie för att vara borta på nästa. Inte konstigt egentligen när spegeln åker upp och ner mer än 8 gånger per sekund i det lilla utrymmet i spegelhuset. Måste kännas som en orkan därinne om man var en mygga som stod bredvid.
Eftersom jag tröttnat på att klona bort fläckar så skaffade jag mig en Artic butterfly. Brukar ta för vana att använda den varje kväll på kamerorna för att undvika problem när jag är på semesterresa och fotar mycket.
Det har för mig begränsat de gånger jag måste klona bort smutsfläckar eller använda swabs.
I mitt resekit ingår numera alltid Artic Butterfly, Swabs och Eclipse. Finns inget som jag tycker sämre om än att komma hem med 2000 bilder och behöva klona bort smuts på mängder av dem.
 
Jag förstår precis... tack för grundlig och bra formulering. Blir sväng förbi scandinavian och koll på Delkin Sensorscope sensorrengöringskit eller Visible Dust Arctic Butterfly SD800 Pro Kit.

Skäms lite att jag inte funderat mer över rengöring och vård av kameran. Nyttjat Sony R-1 innan 40D och den har en fast lins så varit befriad från smuts und so weiter.

Blir "reparation" av dom bilder som skall användas. Gott att det finns ett svar på allt!

/Daniel

Daniel,
Varning för Delkins lösning. Vet inte om de gjort om den helt men jag köpte en från Cyberphoto för några år sedan.
Hade en dammsugare som bara gjorde sensorn smutsigare. En sensorrengöringsvätska som lämnade ränder och syntes på bilderna och en sensorloupe som är plastig och oskarp. Slutligen fick jag ett mail med en varning att deras swabs kan repa sensorn.
Allt utom deras sensor loupe har numera åkt i soptunnan. Den är inte bra men fungerar om man hittar rätt avstånd och vinkel.
Visible Dust spelar i en helt annan division och har bättre kvalitet på grejorna.
 
Har man inte tagit med sig dammsugaren på semesterresan kan det ju åtminstone vara idé att göra mappningen av skräp mot ett vitt papper eller nåt, några gånger.
När man sen kommer hem har bilderna i alla fall informationen inbyggd. Vill man inte göra något med den så är det bra med det. Annars kan man i alla fall lättare fixa något, måhända.

Tänk på att man ska stänga av och sätta på kameran titt och tätt (när man inte använder den), för att automatisk sensorskakning ska aktiveras.
 
Det vi ser av en sensor bakom slutaren betår av några delar. Längst in ligger sensorn. Någon millimeter framför den ligger på de flesta kameror ett filter fäst i en ram med en tät packning runt den. Det är det så kallade AA-filtret. Det skall täta så att inte smuts och damm eller vätska skall komma in till sensorn.
För att få denna tätande o-ring på plats så används i tillverkningen någon form av olja. Förmodligen oftast silikonolja.
En del av denna olja kan då finnas då finnas utpressad kring ramen utanpå AA-filtret.
Första gången man gör ren sin nya kamera bör man alltså använda något som tar bort överflödet av olja. Till exempel Eclipse och Swabs. Ta gärna och skrubba ramen och området runt sensorn samtidigt så ni slipper framtida problem.
Börjar ni i andra ändan så drar ni ut oljan över sensorn och har en borste som är insmord i olja och måste rengöras grundligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.