Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
OK fel av mig.
Jag inbillade mig att 20D endast klarar 3 b/s.
(Och det kanske beror lite på hur man räknar)

Det är bättre klipp i 30D än 20D.


Jag roade mig med att kolla upp min 20D i RAW.

Först tar den ca 6 bilder under en sekund.
Sen går det segare ca 4 bilder under tre sekunder.
Sen kommer det en exponering efter ytterligare två sekunder.
Sen är det stopp.

5-6 bilder kanske låter mycket men eftersom det bara går så snabbt under den första sekunden så är det i praktiken begränsande. De ögonblick man vill fånga sker ofta antingen före eller efter denna sekund.

Dessutom blev bilderna ojämnt exponerade, vilket är anmärkningsvärt tycker jag.

En längre sekvens under flera sekunder med 5 b/s är väl OK?
 
Att jämföra hur snabba serier en kamera kan klara vid låst autofokus är sällan lika intressant som hur snabb den är vid följande autofokus. Här är oftare skillnaderna större.

Jag upplever exempelvis Eos 5D som något snabbare än 30D i svåra ljussituationer. Antagligen för att Eos 5D har en mer avancerad autofokus. Detta trots att hastigheten vid låst autofokus skiljer mycket till 30D:s fördel.
 
Då är det snarare större buffert-minne som du är ute efter då både 20D/30D smattrar på bra med 5b/s så länge som JPG och väldigt snabba minneskort används. Har för mig att det är 5 sekunder eller något sånt utan att den tryter.

Men ska man vara ärlig så skulle det inte förvåna mig om just den featuren faktiskt inte berör mer än en väldigt liten minoritet av tilltänkta köpare. Så att då höja priset på kameran för extra funktioenrna för hela segmentet skulle kunna tänkas ge en förlust i försäljning på det stora hela.

Idealet vore att man hade en slot för buffert-minne och själv kunde välja modul efter behov. Men det vore svårt att integrera till utan att öka kostnaden dramatiskt.
 
För att få en snabbare och mer följsam autofokus så krävs det ett helt nytt AF-system.
Känsligare sensorer och kraftfullare processor.
Att kunna skjuta rörliga bilder i RAW och inte i jpeg är en fördel eller snarare krav.
Om en uppföljare kostar mer än 30D tror jag inte avskräcker så många "avancerade amatörer".
400D är tillräckligt bra för de som vill ha en fin kamera till lågpris.
Steget upp till Mark III är väldigt stort för plånboken.
 
Faktum är att just känsligheten är väldigt bra i 20D/30D. Den förbättrades med några EV i och med bytet från 10D och uppåt. Dessutom så är mittensensorn i 20D och 30D korsformad oavsett bländare, vilket däremot inte sensorn i 1D-serien är.

Det som skulle behövas är som du säger lite mer prestanda på beräkningssidan. Men där borde ju faktiskt Digic III kunna göra en del. Dessutom vore det nog önskvärt med en smärre förlängning av längden på sensor-raderna AF-sensorn. Nackdelen är att man då troligen behöver designa om primär och sekundärspegeln, vilket tyvär skulle öka kostnaden lite för mycket med tanke på hur stor del av det tilltänkta segmentet som skulle ha nytta av det.

Bäst av allt vore nog att följa upp det som de gjorde på 5D och lägga till flera hjälppunkter som inte är valbara, men som ändå evalueras och hjälper till vid följande autofokus.

Om något vore det nästan bättre med ytterligare en kamera mellan 20D och 1D med de tilltänka funktionerna och har samma sensor som i 1D-serien. Det skulle också ge en högre produktion på den sensorn och troligen plocka ner priset överlag. Nackdelen är nog att den och 5D då skulle slåss lite om samma marknad och att EF-S gluggarna inte går att använda. Alternativet vore att ge den en vanlig APS-C sensor.
 
OK.

Mark II och III klarar autofokus med objektiv som har ljusstyrka f:8. Använder då mittsensorn, om den är känsligare vet jag inte.

Om bättre följande AF går att lösa med kraftigare processor (eller dubbla) så kanske de nio sensorerna räcker.

Det kanske låter lite gnälligt, men jag har ingen lust att lägga ut storkovan på ett hus bara för att få snabbare och följsam AF.

Med ljusstarkare objektiv som har snabb AF så funkar det ganska bra stundtals med 20D.

Här följer AF med på ett fint sätt när ambulansen kommer emot mig. Sigma 4/100-300mm @300mm:
 

Bilagor

  • 2484_f.jpg
    2484_f.jpg
    43.8 KB · Visningar: 930
Det är ju fortfarande så dock att 20D har för glest mellan punkterna, varför de la på extra hjälppunkter i 5D. Så det är nog en god tanke att lägga på fler punkter för att få bättre följande AF: Sen så med ljusstarka objektiv med F/2.8 eller bättre inträder ju funktionen av HP-läge, som är mer exakt. HP läget är i sig skilt från kors-funktionen.
Och ska man vara ärlig tror jag även 20D/30D/5D skulle fungera med F/8 på mittensensor om mjukvaran tillåt det. Det skulle väl vara om linssystemet mellan sekundärspegeln och AF-sensorn har en konstruktion som försvårar fokussering med F/8 pga av utlyst vinkel eller hur den delar det inkommande ljuset.
 
Det är snarare så enkelt att du har hittat ett gammalt paketerbjudande som inte längre finns kvar. Om du bläddrar dig fram på B&W:s webbsida ser du att de har många olika paket med 30D i lager, ett av dem är identiskt med det paket du länkade till och har ett snarlikt artikelnummer (CAE30D1785K mot CAE30D1785). Förmodligen ersättaren till det paket du visade.

/Daniel
 
Hm... Du har nog helt rätt, men det var lite spännande ivf! Jag noterade också att de hade andra konfigurationer med 30D, men hittade inte samma paket i hastigheten. Vi får hålla ögonen öppna efter andra mer relevanta tecken på att 40D är på gång. Den måste ju dyka upp någon gång framöver!

/Håkan
 
30D har börjat sjunka *rejält* i pris hos vissa återförsäljare.
Det är klart misstänkt!

/erik
 
Snart går vi in i augusti.
Fuji och Panasonic kommer med nya kompaktmodeller.
Höstens nyheter från tillverkarna poppar väl snart upp.

Så, nu när Canon har introducerat Mark III så tar det inte lång tid innan 30D får sin ersättare?

5D står också på tur men jag spekulerar nog i alla fall på att det är den breda konsumentgruppen som Canon får ta tag i nu.
Konkurrensen från Nikon och de andra märkena är minst sagt mördande.

Frågan är väl närmast:
Hur avancerad och kompetent "vågar" Canon göra efterföljaren med det hypotetiska namnet "40D"?
Om kameran blir "för" bra så mer eller mindre tar man andan ur Mark III och 5D.
Samtidigt, om man inte förbättrar autofokusen och även höjer bildkvaliten ytterligare (som egentligen redan är OK på 30D) så står man där med en ganska lam uppgradering. Och så kör konkurrenterna ifrån.

Jag tror nog att Canon kommer med en riktig dräpare. APS-C formatet med prisvärd kompakt optik tar över racet mer och mer.

Spekulera vidare!....
 
Hej!

Hittade detta:

From the same spanish reliable source (Rafa Irusta Blog site: En busca de la Luz) that did revealed the specs of the 400D and the MkIII before get the official announcement (and match them !!), here are the specs:

* Sensor 1,6x - 10 Mpx
* Self cleaning sensor
* 3 "LCD
* LiveView
* Formats JPG, RAW and sRAW
* ISO 100 to 1600 in steps of 1/3
* Shooting speed 6,25 fps, 75 JPG or 17 RAW
* Available grip BG-E2
* 18-55mm lens renewed
* No weather sealing
* Possible DIGIC3


Possible launch date: around August 23th, Thursday ...

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?p=3614835


Mvh Matias
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.