Annons

Canon 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar just hur mycket av 1DMkIII inovationerna som kommer att implementeras i 40D. Jag gissar på Auto ISO och anti damm och live view om lösningen inte inkluderar en extra CMOS.
Chansen för en förbättrad sökare med större betraktningsvinkel tror jag också på (dock inte ljusare som på 1DMkIII), även om det är mindre sannolikhet för denna förbättring jämfört med de andra ovanstående.
Individuell fokuskallibrering av upp till 20 unika objektiv tror jag inte 40D kommer att erbjuda. Dessutom tror jag inte att några stora förandringar gjorts på AF systemet.

Fasen vad roligt det skulle vara om Canon väljer att behålla 8Mp i 40D och prioritera ISO 6400 med bättre DR. Det skulle gå fullständigt emot hela Mp-racet! :)). Fast 10Mp låter ju mer troligt. Frågan är då om man använder nya sensorteknologin som tydligen sitter i 1DMkIII.

Live-View sökare

andreasc89 skrev:
Lite konstigt att dom släpper sådana uppdateringar i en proffsmodell direkt. Innan har väl prosumer kamerorna fungerat lite som test-objekt med ny teknik innan man släpper den till pro-segmentet.

Jag tycker det är rätt kul, med tanke på hur många drivna fotografer som bla här på Fotosidan fräst av förvirrade DSLR-nybörjare med att "Det är omöjligt på en Dslr - och även om det vore möjligt så vore det helt värdelöst!". Kan vi gissa att det plötsligt blir lite mindre omöjligt och värdelöst nu..?

Sen kan jag (som macro-fotograf) iofs tycka att riktigt spännade blir det inte förrän det går att vrida ut och vinkla skärmen (jag älskar min Canon A620 för det!).

/Per

Re: Live-View sökare

Per skrev:
Jag tycker det är rätt kul, med tanke på hur många drivna fotografer som bla här på Fotosidan fräst av förvirrade DSLR-nybörjare med att "Det är omöjligt på en Dslr - och även om det vore möjligt så vore det helt värdelöst!". Kan vi gissa att det plötsligt blir lite mindre omöjligt och värdelöst nu..?

Sen kan jag (som macro-fotograf) iofs tycka att riktigt spännade blir det inte förrän det går att vrida ut och vinkla skärmen (jag älskar min Canon A620 för det!).

/Per

Men du kan ju köra trådlöst med datorn som sökare, med flera bilder med olika uysnitt och histogram om jag tolkat allt rätt.

Jag tror Nikon&Co är lite oroliga för hur bilderna kommer se ut ur denna kamera.

10fps och 14-bit a/d är ett rackarns dataflöde, SanDisk&Com sitter och gnuggar händerna...

andreasc89 skrev:
Lite konstigt att dom släpper sådana uppdateringar i en proffsmodell direkt. Innan har väl prosumer kamerorna fungerat lite som test-objekt med ny teknik innan man släpper den till pro-segmentet.

T.ex. joysticken som först kom på 20D/30D och nu på en proffsmodell, samma sak med ögonstyrning av autofokusen (även om den aldrig nådde proffsmodellerna).

Hmmm.. de innovationer du nämner är ju av det enklare slaget, inte direkt banbrytande teknik, utan enklare gränssnitt-funktioner. Nu vet jag inte exakt hur Canon gjort tidigare, men jag kan tänka mig att Canon gör precis som de flesta andra teknikföretag. D v s stora teknik-innovationer som är avgörande för prestanda släpps först i lyx/proffsmodellerna. (För att få premiumanvändarna till att betala extra). Senare släpps tekniken i billigare varianter och inverkar därför inte på den högre prissättningen av premiumsegmentet.
Dessutom är ny sensorteknologi förmodligen väldigt tacksam att prova i 1DMkIII eftersom det är den kameran som har lägst krav på pixeltäthet. 40D, 5Dn och 1DsMkIII har spekulerats att ligga på 10,2, 16 resp 22Mp. Vilket innebär en mycket högre pixeltäthet. Det är väl ganska troligt att steg 2 i utvecklingen av den (förmodligen) nya CMOS tekniken blir att göra sensorer med samma innovation, men med mindre pixelpitch.

Taget från dpreview forum.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=22155276

Amazing, Canon listened to most of the gripes that users of 1 series cameras have had for some time:

No more multi button hold and turn dial to make adjustments. Buttons function like their other DSLRs
Auto ISO adjust like AV/TV modes
Lighter body/battery 8oz lighter Li-ion battery!
Mirror lockup without going to custom function menu.
Better battery indicator - 1% increments
Auto switching from CF - SD card when one is full ...

.... dessutom har de väl lyssnat till kritik på ytterligare en punkt, dvs när luckan till minneskorten öppnas stängs inte kameran av automatiskt, som på alla tidigare modeller, med korrupta filer som följd om kameran just då skriver till kortet. Numer larmar kameran med ljud och varning på displayen, men fortsätter att skriva.

Hoppas då att den s.k. "safety shift" verkligen visar sig vara lika flexibel och användbar som den verkar vara på andra fabrikat. Man måste kunna välja exakt vad som förändras och inom vilka gränser för att det skall vara intressant.

20D och 30D har ju redan auto-ISO - på "gröna rutan" ;)

Något som jag tycker skulle vara användbart är Av (slutarautomatik) där man väljer bländare på främre inmatningsratten som vanligt, och exp komp på bakre ratten. Det nya skulle vara en tryckkänslig bakre eller främre inmatningsratt som skulle få "programshift" funktion i det intryckta läget. Om man lägger fast bländare, skulle frogramshiften alltså styra förhållande ISO-slutartid.

På samma sätt skulle Tv läget fungera med programmratt i intryckt läge med programshiftfunktion mellan ISO-lbändare.

Fy fasen vad smart och användbart en sådan funktion skulle vara.

Vad hände med Jeppes blogg? Den har inte rört på sig under hela dagen. Crashade tekniken ihop eller var besvikelsen så stor att Jeppe helt enkelt bröt ihop och gick hem? :)

Någon som vet?

/Joakim

Liax skrev:
Ja det blev ju i alla fall ingen 40D. :)

RUBBA INTE IN DETTA FAKTUM!!!!!
*ler* hade en förhoppning om att ha en sådan med mig ner till Egypten i slutet av mars... Men det sket sig.. Igen... Andra gången på ett halvår som jag blivit besviken (hopaddes på en en ny ersättare till den 10D som jag har idag redan då)

Maverick28 skrev:
RUBBA INTE IN DETTA FAKTUM!!!!!
*ler* hade en förhoppning om att ha en sådan med mig ner till Egypten i slutet av mars... Men det sket sig.. Igen... Andra gången på ett halvår som jag blivit besviken (hopaddes på en en ny ersättare till den 10D som jag har idag redan då)

Men det kom ju en bra vädertätad kamera som klara ökensand på sensorn m.m.

Liax skrev:
Vad hände med Jeppes blogg? Den har inte rört på sig under hela dagen. Crashade tekniken ihop eller var besvikelsen så stor att Jeppe helt enkelt bröt ihop och gick hem? :)

Någon som vet?

/Joakim

Vad tror du :)

Det största Canon EOS trollet på fotosidan är helt tyst en dag som denna :)

Nikon and Pree Canon Eos lover :)

/kent

Kul att se hur du retas med oss Canonister i alla möjliga trådar, Kent. Inte så konstruktivt måhända, men det brukar ju alltid bli ett par som nappar. (Och hmm, det här inlägget får väl räknas som "napp")

StefanN skrev:
Kul att se hur du retas med oss Canonister i alla möjliga trådar, Kent. Inte så konstruktivt måhända, men det brukar ju alltid bli ett par som nappar. (Och hmm, det här inlägget får väl räknas som "napp")

LOL ! Helt OK Stefan :)

Vad vore forumet utan folk som jag ?

Tråkigt ?

Om ni inte tycker det så lämnar jag det direkt !

Men med tanke på alla personliga mail jag får så kanske det är en dum ide :)

Jag må vara en "Pain in the Ass" men jag skriver aldrig något som jag inte står för.....

Trot eller ej, men jag ÄLSKAR CANON !!!!! Men Pree EOS TIME ! Plast kamerorna har jag inget känslomässigt förhållande till.

Jag äger två stycken Canon F1 kameror varav en är i absolut mint condition, som bara står i min bokhylla för att minnas den tid som var när Canon var ett så kallat "sämre" märke en vad Nikon var.... Min Mint Canon F1 kommer aldrig att bli till salu, det tråkiga är att numer så har Canon sålt sin själ, enbart för att spöa Nikon ? Vem vet ! Vi som var med på den tiden kan nog räkna ut det.

Summa sumarum är väl att Nikon brydde sig mer om sina kunder än vad Canon gjorde, själv tror jag att Canon kommer att få betala det priset nu.....

Canon är väl inte det första gigantiska företag som gjort bort sig, folk i gemene man ställer alltid upp på "an undertaker" speciellt om dom är likvärdiga.. Precis som det var i slutet på 70-talet när Nikon var överlägset störst, trots att dom inte levererade dom bästa kamerorna :)

/kent

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar