ANNONS
Annons

Canon 40D eller NikonD300 - vilken skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jordi skrev:
Nikons kameror luktar lite illa.
Jag skojar inte.
Var på kräftskiva en gång och blev väldigt förvånad och lite äcklad då en stark doft av surströmming mötte mig, vafan, är det surströmmingspremiär tänkte jag.
Då reser sig en korpulent herre med en stor Canon runt halsen, odören av rutten fisk blev allt starkare allt eftersom herren närmade sig mig, för att avta när mannen tagit sig ut från lokalen, den gubben borde sköta sin hygien på ett bra mycket bättre sätt sa dom andra i lokalen samstämmigt.

Efter ett litet tag kommer gubben in igen, dock utan stanken med sig, strax därefter kommer hans fru och skriker att ett tusental måsar flög just i väg med gubbens fotoväska.

Nu har jag inga bevis, men jag är ganska säker på att det var kameran som hade någon fiskliknande doft;-)

Damoor skrev:
för 16 000 kan du köpa en begagnad 5D... och "hoppsan" så smiskar ju 5D en D300 med häst och kolängder

Du menar att 5d känns robust byggd, snabba serietagningar kan utföras, autofokusen tillfölitlighet, exponeringsmätningen tillförlitlighet i evaluerat läge, interna jpg bilder från kameran, blixtexponering, knappar och reglage är det som smiskar.

Jag som har jobbat med 5d nu i snart 2år är fortfarande imponerad av rawfilerna, men tiden står inte still.

Vi får nog avvakta och se vad d300 innebär-då vet vi möjligen lite mer.
Mikael

Tycker inte att jämförelsen 40d och D300 haltar riktigt så mycket som många vill påskina. Enligt mig hänger det på hur Nikons nya presterar gällande höga ISO och AF-systemet.

Det skiljer ju trots allt ett antal tusenlappar. Canon har ju förbättrat AF-systemet på 40d och innan vi vet hur det presterar gentemot D300 skall man inte döma ut det. Även brusegenskaperna skall vara förbättrade, så samma sak gäller där.

Att Nikon har bättre sökare, mer exakt ljusmätning, mer omfattande vädertätning och, i många situationer, bättre intern JPG-hantering, skall vägas mot de extra tusenlappar som D300 kommer att kosta. I många fall kanske inte exponeringsmätningen, JPG-uppräkningen och vädertätningen spelar så stor roll. Så då återstår sökaren.

kiwawa skrev:
Var på kräftskiva en gång och blev väldigt förvånad och lite äcklad då en stark doft av surströmming mötte mig, vafan, är det surströmmingspremiär tänkte jag.
Då reser sig en korpulent herre med en stor Canon runt halsen, odören av rutten fisk blev allt starkare allt eftersom herren närmade sig mig, för att avta när mannen tagit sig ut från lokalen, den gubben borde sköta sin hygien på ett bra mycket bättre sätt sa dom andra i lokalen samstämmigt.

Efter ett litet tag kommer gubben in igen, dock utan stanken med sig, strax därefter kommer hans fru och skriker att ett tusental måsar flög just i väg med gubbens fotoväska.

Nu har jag inga bevis, men jag är ganska säker på att det var kameran som hade någon fiskliknande doft;-)

Mmmmm....surströmming som är så gott :)

/Matti

Anders P Hansson skrev:
Jag har väntat på 30D efterföljare å så kom äntligen 40D. Men så släpper Nikon D300.. Jag skall satsa från "noll", har du tips om vilket märke jag bör välja?

anders

40D + 17-55/2.8 = 21900 kr
(40D 11500 kr + EF-S 17-55/2.8 IS USM 10400 kr)

Du hittar inget som ens kommer i närheten av detta hos Nikon för de pengarna.

Om du väntar någon månad får du troligen detta i paket till ännu bättre pris.

En 30D + 17-55/2.8 IS för 16800 kr (dustin) är troligen ett ännu bättre alternativ och ger pengar över till en längre brännvidd om du använder det.

Lägg pengarna på objektiven, inte huset!

macrobild skrev:
Då skall du se min grannes svärmor-hon är inte vacker så att man steppar av glädje.
Mikael

Inte min grannes svärmor heller men hur är det nu mellan 40D och D300? Har det kommit fram något annat än "skönhet" i racet?

elbe skrev:
Inte min grannes svärmor heller men hur är det nu mellan 40D och D300? Har det kommit fram något annat än "skönhet" i racet?

Hur i hela friden skall vi kunna kommentera något annat än utseende och möjligen specifikationerna när ingen av kamerorna finns tillgängliga för mer seriöst test.

För övrigt så tycker även jag att Nikon är snyggast men inte att Carro är detsamma. Trevlig, söt, duktig, mysig?, kompetent etc men inte snygg......

Jag gillade bilden med 70-200 som sängkamrat ;-)

Nähä!.. Inget nytt ännu utom skönheten än alltså! Men då lär det väl dröja några månader tills D300 kommit ut på banan...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar