ANNONS
Annons

Canon 400mm 5.6 El på Mark II ochIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej kan jag använda mina två optik Canon 400mm af 5,6 El och Sigma 18-50 2,8 Macro till canon mark id mark II new och Mark III

Tacksam för svar

Känner inte igen beteckningen men tror att 400/5.6 bara finns med EF-fattning och då passar den. (Canons senaste fattning heter EF, den innan hette FD - utan autofokus). Gluggen borde heta EF 400/5.6. Är den Canon-tillverkad o vit är du hemma!

Hej.
Jag äger en 1d mk3 och en ef 400 f5.6 de funkar perfekt.

Sigman bör passa. Var försiktig första gången du monterar, så du inte pajjar spegeln mm i kameran. Jag hade ett par sigmaobjektiv när jag köpte kameran och alla passade.

Skrev fel angående fattningen Japp det är ett vit med ef och af ........Angående sigmat så var det någon som sa att af ej skulle funka och att gkuggen skulle ej vara anpassat för detta format.......Som Mark II och III har

Sigmaobjektiv tillverkade före de digitala systemkamerorna kan ha problem, men 18-50/2.8 är tillräckligt nytt för att fungera utan problem.

Däremot är 18-50/2.8 gjort för kameror med en mindre (APS-C) sensor än vad dina 1D kameror har (APS-H), varför det är risk att du får svarta hörn och halvtaskig skärpa i kanterna. Det är annars ett mycket bra objektiv så det kan vara väl värt att testa och se hur resultatet blir, har du tur går det utmärkt.

Hej

400mm 5.6 funkar bra med markII och MarkIII

Lite bilder från 400mm 5.6

MarkII med 400mm 5.6

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/400mm_f56_testgallery&page=all

MarkIII med 400mm 5.6

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/mark3_test_shoots&page=all

Mvh

Omar

Ruskigt fina bilder!
Den verkar vara riktigt skarp redan på F5.6?

Har funderat ett tag nu på att byta mitt sigma 150-500 mot just canon 400 5.6.
Är väl lite osäker om jag kommer sakna stabiliseringen och de extra 500mm?
I gengäld lär jag ju få mer skärpa och färger...

Jag hade ett "Bigma" 50-500mm tidigare, visserligen utan stabilisering.
Men EF 5,6/400mm presterar mycket bättre. Helt klart bättre att delförstora och beskära bilder från detta objektiv jämfört med att använda 500mm på "Bigma".
Vad jag förstår eller läst mig till så är inte 150-500mm bättre än "Bigma" snarare tvärtom i så fall.

Med en extender 1,4x på 400mm så får man brännvidden 560mm och har fortfarande bra kvalitet, nackdelen är givetvis att AF inte fungerar då.

IS är väl bra. Men mindre användbart på plötsliga och rörliga motiv.

Vi får hoppas att Omar's upprop och namnlista efter ett EF 5,6/400mm IS slår igenom nån gång.
EF 4/300mm IS är en pärla, varför inte ett EF 5,6/400mm IS också?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar