Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som flera redan skrivit här.. det finns idag många jättefina systemkameror att välja på. Att jämföra dom är jättesvårt då det en kamera är bra på, är kanske en annan modell, lite sämre på osv.

Jag köpte t ex tidningen Foto igår, och där har dom en stor snabbguide på ett antal systemkameror, med deras plus- och minus.. enkelt uppställt med fakta om det olika modellerna.

Jag hade om jag varit du, gått ner till en välsorterad kamerabutik och börjat titta och känna på dom olika modellerna, jämför och fundera... Gå tillbaka igen, för hur det än är.. det är ju en liten investering du skall göra som du förhoppningsvis skall ha roligt med länge.

Så rusa inte iväg bara, utan låt det ta sin lilla tid.

Hittar du en kamera du känner du bara vill ha, för du trivs med den.. men den är liite för dyr, vänta då hellre ett litet tag till och spara lite till..

Sen kan jag bara säga att du har en angenäm tid framför dig när du skall kolla och välja och fundera över vilket kamera du vill ha

Lycka till!

berggren129 skrev:
Jag har läst att menysystemet ska vara en besvikelse på k100d, är det samma sak med k10d?

Besvikels och besvikelse, det beror på hur man ser på det hela. Ändå ISO säger många är krångligt, både på K100 och K10. Men det är inte så svårt, tycker jag. Fn knapp-> Höger på fyrvägskontrollen, sen är du inne i iso menyn, välj iso, upp eller ner och sen halv tryck på avtryckaren så är kameran redo igen. Det ska va samma på K10. Inte så omständigt enligt mig. Det jag stör mig lite på är att det blir en hel del knapptryckningar för att ändra ljusmäntningsfunktion, K10 har ett fysiskt reglage för detta. K10 har även en knapp vid objektivet för Raw. I övrigt har jag inte några större problem med menysystemet på K100.

Och dom två absolut största nackdelarna på K100: Inget batterigrepp och inte Raw+Jpg. Raw+Jpg var en funktion som jag förutsatte på K100 när jag köpte den, men icke. Att det inte fanns batterigrepp visste jag redan innan så det var ingen överraskning, även om jag saknar det nu.

Hittade den här sidan http://www.dpreview.com/
mycket bra Reviews av kameror,
Börjar bli lite sugen på en sony a100, Den känns ganska bra i handen när man håller den också och inte som canons 400d som man nästan tappar för att den är så liten :).
Nån som har en Sony a100 och kan ge sin erfarenhet av den angående för och nackdelar. /Tack

Jag har iaf testat den kort och tycker som du att det är en skön och responsive kamera. Fördelar är ju bildstabiliseringen och greppet (tycker jag). Den har lite högre brus än konkurenterna på högre ISO och originalobjektiven är ruskigt dyra, men säker bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar