Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 350d eller 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenpen

Medlem
Äntligen äntligen skall jag få köpa min digitala systemkamera. Jag är besatt av foto men har ännu inte köpt en digital systemkamera konstigt nog. Nu vill jag böja med fotograferingen på allvar och kanske leder det någonstans.
Frågan är vilken kamera jag skall ha? Valet står mellan canon 350d och 400d, eftersom dessa kameror är relativt billiga.
Vilken tycker ni? För mig är det viktigaste att det är kvalite på bilderna samt hur mycket man får för pengarna. Vill ju givetvis köpa ett extra objektiv till också, vilket bör jag välja där?
Tacksam för alla svar!
M V H
Jenny

Ska du köpa helt nytt är det lönt att köpa 400D so har mycket större skärm och dammborttagning från sensorn. Dessutom är autofokusen bättre.

Kan du däremot tänka dig att köpa en begagnad 350D så kan du spara många sköna tusenlappar som du klokt kan lägga på objektiv istället. Objektiv är som regel det viktigaste.

Mycket lämpliga objektiv om du vill lägga några kronor på bra optik är Tamron 17-50/2,8 eller Sigma 18-50/2,8. De kostar drygt 4000. Fördelen med dem är att de är ljusstarka så att du kan fotografera i svagare ljus och att de håller hög kvalitet (om än inte full proffsklass).

Bildkvalitén är väl i stort sett densamma. Visserligen har 400D två megapixel mer, men skillnaden är för liten för att det skall bli mer detaljer i bilderna.
Den större skärmen är väl bra att ha, men eftersom den också används som statusskärm (till skillnad mot 350D som har en egen liten lcd för detta) förkortas batteritiden lite grann.

Vilken du väljer beror nog mest på hur tight din budget är. Ifall kassan är knapp är det bättre att köpa 350D och en bra objektiv, istället för 400D och ett medelmåttigt objektiv.

Mvh, Ulf

Lieden.se skrev:
Den större skärmen är väl bra att ha, men eftersom den också används som statusskärm (till skillnad mot 350D som har en egen liten lcd för detta) förkortas batteritiden lite grann.

Äntligen någon som uppmärksammar det. Tycker att det är helt idiotiskt att inte ha en liten lcd-display som statusskärm.

Med följer ett 18-55mm (fast det går naturligtvis att köpa utan). Ett ok objektiv för det priset, men jag bytte snart ut mitt mot EF 17-40/4L, ett jättebra zoom med L-glas (Canons högsta kvalité). Med huset följer en cash-back-check, där du får 1400 kr (eller var det 900?) tillbaka på just det objektivet.

Många köper dock Tamron eller Sigma, men där har jag inga erfarenheter.

Mvh, Ulf

Har varit inne på pricerunner och letat priser på kameran. Kan man dock lita på de butiker/företag som säljer kameran till bäst pris? Bör jag vänta till efter jul med att köpa kameran då kanske priset sjunkit ytterligare?
Jenny

Det är klart att ju längre man väntar desto mer sjunker priset. Men å andra sidan kommer inte 350D att finnas kvar hur länge som helst, nu när 400D finns på marknaden.

Personligen skulle jag köpa hos någon av de etablerade online-butikerna, som scandinavianphoto.se, cyberphoto.se eller dustinhome.se. Då vet man att är det något strul så funkar servicen på ett bra sätt. Speciellt Dustin, som inte är specieliserad på foto egentligen, kan ha bra priser inemellanåt.

Jag tror inte att du har nagra problem med de etablerade onlineföretagen. Jag har handlat av Technikdirekt här i Tyskalnd flera ganger och aldrig haft problem. Om du nu betämt dig för 350D kan du ju även fundera pa att köpa ett begagnat hus. Jag vet iofs inte vad beg. priserna ligger pa nu.

Jag har ett 16-50/2.8 Sigmaobjektv och är nöjd med det. Tror Tamrons nya 17-50/2.8 objektiv är minst lika bra. De tva tycker jag är prisvärda och Tokian skall väl ocksa ha nagot liknande.
Ett fast Canon 50mm f1.8 är ju ocksa väldigt prisvärt även om byggkaliten inte är den bästa.
Lycka till med din kamera. Själv är jag som nybörjare otroligt nöjd med min 350D
Hälsningar
Conny

Godsmack skrev:
Äntligen någon som uppmärksammar det. Tycker att det är helt idiotiskt att inte ha en liten lcd-display som statusskärm.

För min del saknar jag inte alls den lilla displayen. Den nya stora ger mycket tydligare informaton och batterlisvslängden är mycket bra på 400D.

Jag tycker hanteringen av menyval, display etc är den största skillnaden mellan 350 och 400 och i sig skäl nog att verkligen överväga den nyare modellen. Jag upplever den som betydligt mer lättjobbad, men smaken är ju olika.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar