Annons

Canon 350D 18-55mm

Produkter
(logga in för att koppla)

vapea

Ny medlem
Hej !

En fråga får en nybörjare med canon eos 350D,
medföljde objektivet 18-55 mm.
Nu har jag sedan tidigare en vanlig analog canon eos 300 med objektvet 28-80 mm.

Har för mej man kan växla objektiv mellan digitala & analogista canon kameror, med vad är det för skillnad mellan dessa objektiv ?
Är det nån skillnad alls på dem ?

Om jag använder 28-80 mm på den digitala kameran blir det någon förändring alls ?

// Tack från en nybörjare
 
Du kan använda ditt 28-80 på din 350D.
Men du kan INTE använda ditt 18-55 på Din 300,

Objektiv som heter EF kan användas på båda
Objektiv som heter EF-S kan ENDAST användas på digitala
 
ditt 28-80 objektiv fungerar utmärkt på din 350D,

men brännvidden förskjuts och kommer bli:
28-80 x 1.6 = 44,8-128mm

Alltså 45-130mm
 
Som nybliven 350d-ägare undrar jag en sak på samma tema. Gäller samma sak med kit-objektivet, dvs att det blir 15-55*1,6= 24-88mm?
 
joaquin skrev:
Som nybliven 350d-ägare undrar jag en sak på samma tema. Gäller samma sak med kit-objektivet, dvs att det blir 15-55*1,6= 24-88mm?
Det "blir" ingen annan brännvidd än vad det redan är, men det motsvarar en annan brännvidd på småbildsformat. Det är dumt att börja trolla med begreppen;-) X mm är alltid X mm, men ger olika utsnitt beroende på filmrutan/sensorns storlek.
 
Nu tappar jag bort mig i röran.
Om det skulle gå att montera mitt EF-S 18-55 på en analog kamera... skulle bilden bli annorlunda då jämfört med 350d:n?
Ta till exempel ett träd. Om jag ser hela trädet med min EOS 300V, Ser jag då inte trädkronorna i min EOS 350D (förutsatt att EF-S - objektivet skulle vara kompatibelt med alla EOS)?
 
joaquin skrev:
Nu tappar jag bort mig i röran.
Om det skulle gå att montera mitt EF-S 18-55 på en analog kamera... skulle bilden bli annorlunda då jämfört med 350d:n?
Ta till exempel ett träd. Om jag ser hela trädet med min EOS 300V, Ser jag då inte trädkronorna i min EOS 350D (förutsatt att EF-S - objektivet skulle vara kompatibelt med alla EOS)?

Precis! Du är inte alls förvirrad :) När du monterar objektiv på en kamera med mindre sensor än fullframe så får du "skygglappar" och får alltså ett snävare utsnitt.

Din EOS 350D har en beskärningsfaktor på x1,6.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.